czwartek, 2 maja, 2024

Prezes Sokołowa: Rok 2018 pokazał naszą siłę

Rok 2018 był dla Sokołowa czasem wyzwań, sukcesów i wytężonej pracy. Mimo wielu przeciwności, wspólnych dla branży mięsnej, udało się nam zachować dynamiczny rozwój firmy. Efektem zaangażowania naszych pracowników i menadżerów jest wzrost o 6,6% przychodów ze sprzedaży rok do roku, zysk operacyjny wyższy o 27,9% oraz umocnienie pozycji na rynku polskim i rynkach zagranicznych. Niewątpliwym sukcesem było również sfinalizowanie przejęcia Grupy Gzella, co znacząco zwiększy nasze zdolności produkcyjne i pozwoli lepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów. 

Pracownicy sercem Sokołowa

Nieustannie doświadczamy, że za sukcesem naszej firmy stoją Pracownicy. W pełni zaangażowani, eksperci w swoich dziedzinach – to oni są motorem napędowym Grupy Sokołów. Rok 2018, tak trudny dla całej branży mięsnej, pokazał naszą siłę. Wiedza i doświadczenie naszych Pracowników pozwoliły nam zachować najwyższe standardy pracy i utrzymać dynamiczny rozwój firmy. Dlatego po raz kolejny postanowiliśmy skupić się właśnie na nich. W mijającym roku wprowadziliśmy szereg rozwiązań, narzędzi i programów, których celem jest ich rozwój osobisty i zawodowy.

            Sokołów wziął udział w międzynarodowym projekcie Graduate Programme, skierowanym do absolwentów szkół wyższych, którzy chcą rozpocząć karierę w naszej Grupie. Jest to Program, który daje ogromne możliwości młodym ludziom poznania całego łańcucha wartości firmy, sprawdzenia się w ambitnych projektach, uczestnictwa w licznych międzynarodowych szkoleniach, networkingu wśród absolwentów zagranicznych oraz zdobycia doświadczenia w jednostkach międzynarodowych po to, aby w przyszłości zostać kompetentnym menadżerem. W ramach Programu wyłoniliśmy jedną laureatkę, która rozpoczęła razem z nami tę fascynującą, zawodową podróż. W styczniu 2019 roku ogłosimy II edycję Programu do którego już teraz zapraszamy wszystkich ambitnych absolwentów gotowych na wyzwania zawodowe oraz rozwój.

W 2018 roku wdrożyliśmy zasady przywództwa, które są dla nas jasnym kierunkowskazem postępowania i działania oraz jeszcze bardziej wzmacniają kulturę efektywnego przywództwa w Sokołów S.A.. Kontynuacją tej drogi jest rozpoczęcie zakrojonego na szeroką skalę projektu leadershipu nastawionego na nieustanny rozwój menadżerów na każdym szczeblu organizacyjnym. Nie zapominamy również o nowoczesnych narzędziach wspomagających zarządzanie. Pilotażowo wdrożyliśmy narzędzie SuccessFactors do skutecznego ustalania celów, budowania kultury dialogu na linii menadżer pracownik oraz zespół, pozwalającego na ewaluację nie tylko wyników ale również zachowań i kompetencji, które chcemy w organizacji rozwijać. Kultura innowacyjności to jeden z czynników, na który kładziemy szczególny nacisk, dlatego wciąż poszerzamy grono pracowników zdobywających wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Zorganizowaliśmy szereg warsztatów z wykorzystaniem metodyki design-thinking w interdyscyplinarnych zespołach, co dodatkowo podnosi poziom szerokiego rozumienia biznesowego, wzajemnego dzielenia się wiedzą oraz usprawnia komunikację i pracę zespołową. Wyzwania rynkowe i organizacyjne dla nas to również nieustanna współpraca międzynarodowa, dlatego zwiększyliśmy liczbę osób, które uczęszczają na darmowe lekcje języka angielskiego. Ponownie udostępniliśmy naszym Pracownikom platformę do szkoleń on-line, na której mogli odbywać szkolenia z wielu interesujących ich dziedzin – np. marketingu, sprzedaży, zarządzania, IT, finansów czy obsługi pakietu Office. Nasi pracownicy mogli również skorzystać z bezpłatnych badań w ramach prewencyjnych programów profilaktycznych.

     Podjęte działania znalazły odzwierciedlenie w wynikach badania satysfakcji, motywacji i zaangażowania Pracowników – Check 2018. Frekwencja osiągnęła rekordowe 94%. Poziom satysfakcji i motywacji, jak również zaangażowania wzrósł w porównaniu do poprzedniego badania i jest dużo wyższy jeśli odniesiemy się do benchmarkingu rynku w tym zakresie.  To dla nas niezmiernie ważne, aby ludzie czuli się dobrze w pracy, bo tylko wtedy będą mogli w pełni wykorzystać swój potencjał oraz osiągać sukcesy – a sukces naszych pracowników jest sukcesem całej firmy.

          Nasze starania zostały dostrzeżone przez podmioty zewnętrzne. Już drugi rok z rzędu Grupa Sokołów S.A. otrzymała prestiżowy tytuł „Solidnego Pracodawcy”. Wyróżnienie to jest dowodem skuteczności prowadzonej systematycznie od lat polityki personalnej, innowacyjnego podejścia oraz potwierdzeniem klarowności i rzetelności działania przedsiębiorstwa.

 Sukcesy pomimo przeciwności

          Mimo wielu niekorzystnych uwarunkowań w polskiej branży mięsnej, możemy nazwać rok 2018 – rokiem sukcesu. Głównymi problemami były niestabilna sytuacja na rynku surowcowym oraz rozprzestrzeniający się wirus ASF. Niełatwe warunki na rynku krajowym i zagranicznym nie przeszkodziły nam w osiągnięciu satysfakcjonujących wyników. Utrzymaliśmy dynamiczny rozwój, co zaowocowało 6,6% wzrostem przychodów ze sprzedaży rok do roku zyskiem operacyjnym lepszym o 27,9%.  Umocniliśmy pozycję na rynku krajowym. Wprowadziliśmy do sprzedaży 56 nowych produktów – w tym rozszerzyliśmy ofertę produktów bezmięsnych o Hummusy Premium. Nasze wyroby obecne są na niemal 40 rynkach na całym świecie. Wysyłamy przekąski do USA. Jesteśmy eksportowym liderem rynku produktów przetworzonych w Wielkiej Brytanii. Rozwijamy ofertę dla kanału HoReCa we Francji

Produkty Sokołowa są też obecne w bardziej egzotycznych miejscach, takich jak Zjednoczone Emiraty ArabskieRepublika KongoLiban czy Hongkong. Europa Zachodnia pokochała naszą wołowinę. W niektórych krajach dynamika sprzedaży elementów wołowych wzrosła w ciągu ostatniego roku o ponad 200%.

Gzella częścią Sokołowa

            Niewątpliwie jednym z najważniejszych wydarzeń dla Grupy Sokołów w 2018 roku było przejęcie Grupy Gzella. Zakład produkcyjny Gzella, zlokalizowany w miejscowości Osie, był dla nas doskonałą inwestycją. Dzięki naszemu know-how i relacjom biznesowym, jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać potencjał zakładu, którego obecne zdolności produkcyjne pozwalają na produkcję ponad 6000 ton wyrobów miesięcznie. Gzella to również dobrze zorganizowana logistyka oraz sieć ponad 200 sklepów własnych. Już teraz korzystamy z tego, oferując klientom Delikatesów Mięsnych Gzella produkty Sokołowa, a klientom Delikatesów Mięsnych Sokołów – Wędliny z Borów. Z wielką satysfakcją powitaliśmy Pracowników, którzy do nas dołączyli. Niemal 1300 osób, które pracują w spółkach należących do Grupy Gzella to znakomici fachowcy. Nie mamy wątpliwości, że dzielenie się doświadczeniami może przynieść wyłącznie pozytywne efekty.

Rozwój i środowisko

            Nie sposób dynamicznie rozwijać się bez modernizacji zakładów produkcyjnych. W ubiegłym roku przeznaczyliśmy na te działania ponad 118 mln złotych. Naszym celem jest nie tylko zwiększanie mocy produkcyjnych, ale także optymalizacja w zakresie gospodarowania  wodą i energią elektryczną, dzięki czemu ograniczamy negatywny wpływ na środowisko. Wybudowana w Sokołowie Podlaskim kotłownia na gaz ziemny w zaledwie 2 lata pozwoliła ograniczyć emisję gazów o ponad 36 900 ton. Stopniowo przeprowadzamy termomodernizacje budynków we wszystkich zakładach produkcyjnych naszej Grupy. Odzyskujemy ciepło z urządzeń produkcyjnych i systemów chłodniczych. Staramy się coraz efektywniej gospodarować energią. Skutkiem tego jest chociażby wymiana tradycyjnego oświetlenia w zakładach na oświetlenie LEDowe.

 Uroczysty jubileusz

            Podczas corocznej imprezy Sokołów Cup obchodziliśmy jubileusz 25-lecia Oddziału Sokołów S.A. w Czyżewie, położonego w województwie podlaskim. Zakład w Czyżewie zatrudnia ponad 700 osób, specjalizuje się w produkcji parówek, pasztetów, przetwórstwie drobiu oraz produkcji past i pasztetów warzywnych. Wyroby, które tu powstają, są dostępne nie tylko w każdym zakątku Polski, ale również zagranicą.

Plany na kolejny rok

            Rok 2018 postawił przed nami szczególnie wiele wyzwań. Z satysfakcją mogę stwierdzić, że sprostaliśmy im z sukcesem. Część z tych trudności będzie nam z pewnością towarzyszyła również w nadchodzącym roku. Stabilna i mocna pozycja firmy oraz przede wszystkim potencjał, który tkwi w naszych Pracownikach, utwierdzają mnie w przekonaniu, że cele, które są przed nami zrealizujemy i utrzymamy dynamiczny rozwoju Grupy Sokołów. Zapewniam, iż nadal będziemy intensywnie pracować nad poszerzaniem asortymentu, tak, aby w pełni usatysfakcjonować naszych Klientów, dostarczając im na co dzień najwyższej jakości produkty.

Bogusław Miszczuk

Prezes Zarządu Sokołów S.A.

Łukasz Dominiak Przewodniczącym Grupy Dialogu Społecznego ds Drobiu i Jaj przy Komisji Europejskiej

Łukasz Dominiak, Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej (KRD-IG), został wybrany na Przewodniczącego Grupy Dialogu Społecznego ds. Drobiu i Jaj (Civil Dialogue Group Animal Products: Poultry and Eggs), stanowiącej oficjalne ciało doradcze Komisji Europejskiej w zakresie sektora produkcji mięsa drobiowego oraz jaj wylęgowych i konsumpcyjnych. Grupa ta zrzesza wszystkich reprezentantów łańcucha produkcji drobiarskiej na szczeblu unijnym. W jej skład wchodzą m.in. przedstawiciele hodowców i producentów drobiu stowarzyszeni w Copa-Cogeca, reprezentanci sektora uboju i przetwórstwa mięsa drobiowego oraz jaj zrzeszeni w a.v.e.c. oraz EUWEP, a także członkowie europejskich organizacji handlowych, konsumenckich czy ochrony praw zwierząt. Nowy przewodniczący podczas pierwszego spotkania z uczestnikami Grupy omówił najistotniejsze problemy występujące aktualnie w branży drobiarskiej. Przedstawił również plan działań, jakie zamierza realizować w ciągu dwuletniej kadencji, aby m.in. poprzez efektywną współpracę z Komisją Europejską chronić i wspierać rozwój unijnego sektora drobiarskiego.

        Grupy Dialogu Społecznego funkcjonują w ramach poszczególnych sektorów rolno-spożywczych i stanowią oficjalną platformę wymiany poglądów oraz opinii między interesariuszami związanymi z określoną branżą a Komisją Europejską (DG AGRI). W zależności od podejmowanych tematów, w posiedzeniach zespołu uczestniczą dodatkowo przedstawiciele właściwych Dyrekcji Generalnych Komisji Europejskiej, w tym m.in. DG SANTE, DG TRADE czy DG TAXUD. Po stronie przedstawicieli sektora w spotkaniach udział biorą reprezentanci wszystkich ogniw zaangażowanych w dany sektor rynku, począwszy od produkcji, poprzez przetwórstwo i handel, na konsumpcji kończąc.

        Grupa Dialogu Społecznego ds. Drobiu i Jaj spotyka się dwa razy do roku w ramach całodniowych posiedzeń. Tematyka spotkań oscyluje wokół wszystkich zagadnień związanych z branżą drobiarską, w tym m.in. rynku mięsa drobiowego i jaj, rynku pasz, regulacji marketingowych, zdrowia i dobrostanu zwierząt, dostępu do rynków państw trzecich oraz importu do UE. Wszelkie wnioski oraz postulaty wypracowywane podczas posiedzeń Grupy Dialogu Społecznego zapisywane są w formie oficjalnego protokołu, który następnie kierowany jest do Komisji Europejskiej. Co istotne, propozycja poruszanych tematów leży w gestii Przewodniczącego Grupy.

      –Jestem dumny, że Grupa Dialogu Społecznego ds. Drobiu i Jaj przy Komisji Europejskiej zaufała mi i powierzyła tak odpowiedzialne stanowisko. Dodam, że po raz pierwszy w historii funkcjonowania tego ciała doradczego. Przewodniczącym został reprezentant Polski. To duże wyróżnienie, podyktowane zapewne pozycją naszego kraju na arenie międzynarodowej, jednakże osiągniecie tej funkcji nie byłoby możliwe bez wieloletniej pracy Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej oraz jej aktywnej postawy w Brukseli. Kierowanie Grupą Dialogu Społecznego daje szereg narzędzi, które, umiejętnie wykorzystane, pozwalają realnie wpływać na politykę Komisji Europejskiej wobec unijnego sektora drobiarskiego. Obecny czas nie jest łatwy dla sektora drobiarskiego w UE. Mimo wielu sukcesów, rynek zmaga się – bądź będzie wkrótce się zmagać – z wieloma wyzwaniami, chociażby takimi jak import mięsa drobiowego z Ukrainy z pominięciem stawek celnych, próbami powrotu brazylijskich producentów drobiu na rynek europejski czy wreszcie brexitem, o którym tak naprawdę „wiemy, że nic nie wiemy”. Problemy, jakim stawia czoła branża, wymagają zdecydowanych reakcji – mówi Łukasz Dominiak.

       Oprócz konsekwencji brexitu oraz importu drobiu z Brazylii, będącego zagrożeniem dla unijnych konsumentów, co jasno wynika z raportu z audytu przeprowadzonego przez ekspertów Komisji Europejskiej na tamtejszym rynku, Łukasz Dominiak podjął temat aktualny z punktu widzenia interesów polskiego i unijnego drobiarstwa, tj. problem wprowadzania na rynek wspólnotowy mięsa drobiowego z Ukrainy po zaniżonych cenach, z wykorzystaniem luk prawnych. Zaznaczył, że praktyka ta znacząco utrudnia funkcjonowanie unijnym hodowcom, producentom drobiu oraz zakładom ubojowym, co odbija się na ich kondycji.

    -Cieszy mnie to, iż na początku mojej pracy udało się wprowadzić do agendy spotkania i poruszyć praktycznie wszystkie najważniejsze tematy dotyczące unijnego sektora drobiarskiego, począwszy od kwestii rynku wspólnotowego i handlu międzynarodowego, poprzez sprawy związane z weterynarią i dobrostanem zwierząt, na problemie przywrócenia możliwości krzyżowego skarmiania drobiu i trzody przetworzonym białkiem zwierzęcym kończąc. Cel, jaki postawiłem przed sobą, to przede wszystkim podejmowanie działań, które pozwolą Grupie Dialogu Społecznego jak najlepiej zadbać o interesy unijnych hodowców i producentów drobiu. Ważną kwestią jest dla mnie również stałe wzmacnianie pozycji europejskiego drobiu na świecie – podsumował Łukasz Dominiak.

      Podczas posiedzenia nowo powołany Przewodniczący podkreślił, że łącząc siły, producenci i hodowcy drobiu mogą osiągnąć więcej poprzez podejmowanie zintegrowanych działań na dużą skalę. Dlatego tak ważny jest ich aktywny udział w pracach Grupy Dialogu Społecznego ds. Drobiu i Jaj przy Komisji Europejskiej.

Łukasz Dominiak ukończył Szkołę Główną Handlową na kierunku Międzynarodowe Stosunki Ekonomiczne. W końcowym okresie studiów związany był m.in. z katedrą Agrobiznesu SGH, a także odbył staż na Chicagowskiej Giełdzie Towarowej (CME). Funkcję Dyrektora Generalnego KRD-IG objął w 2011 roku. Oprócz pracy na szczeblu krajowym, posiada duże doświadczenie w realizacji projektów międzynarodowych. Jest odpowiedzialny m.in. za działania mające za celu pozyskiwanie nowych rynków zbytu oraz promocję polskiego mięsa drobiowego za granicą, odnosząc na tym polu duże sukcesy. Jako przedstawiciel KRD-IG od lat aktywnie współpracuje z Komisją Europejską oraz Parlamentem Europejskim, a także unijnymi organizacjami branżowymi: ELPHA, a.v.e.c. i CLITRAVI. Teraz ta współpraca z pewnością jeszcze bardziej się zacieśni.

Sokołów po raz kolejny z tytułem Solidnego Pracodawcy Roku

Już po raz drugi firma Sokołów otrzymała prestiżowy tytuł Solidnego Pracodawcy Roku. Celem tego programu jest wyłonienie najlepszych pracodawców w Polsce – przede wszystkim tych, którzy promują ciekawe, innowacyjne rozwiązania z dziedziny HR. Nagroda jest potwierdzeniem klarowności i rzetelności działania przedsiębiorstwa.

Do otrzymania tytułu Solidnego Pracodawcy Roku niezbędne jest spełnienie szeregu wystandaryzowanych kryteriów. Do podstawowych, niezbędnych wymogów należą warunki socjalne, przestrzeganie prawa pracy i BHP oraz terminowość wypłat. Szczególne znaczenie ma również polityka rozwoju pracowników – ścieżka kariery, szkolenia, pomoc w zdobywaniu kolejnych kompetencji, system motywacyjny.

Kapituła Konkursowa dokonuje ponadto dodatkowej oceny kandydatów do tytułu Solidnego Pracodawcy Roku, biorąc pod uwagę m.in. dynamikę zatrudnienia w ostatnich latach, ale też społeczną odpowiedzialność firmy. W weryfikacji zgłoszonych kandydatur ważne są uzyskane o nich opinie – zarówno wewnętrzne, jak i pochodzące ze źródeł zewnętrznych (m.in. Urzędy Pracy, PIP, władze lokalne).

Firma Sokołów, podobnie jak w roku ubiegłym, potwierdziła swoje najwyższe kompetencje w szeroko rozumianej dziedzinie HR, zdobywając tytuł Solidnego Pracodawcy Roku. – Z wielką satysfakcją przyjmujemy po raz kolejny to prestiżowe wyróżnienie – mówi Sylwia Miszczuk, Dyrektor Spółki ds. HR w Sokołów S.A. – Jest ono ważnym dowodem skuteczności prowadzonej systematycznie od lat polityki personalnej, w której stawiamy na rozwój pracowników poprzez uczestnictwo w ambitnych projektach, pracę zespołową, innowacyjność w myśleniu i działaniu, nowoczesne narzędzia HR, jak również satysfakcję z pracy, oraz bezpieczne środowisko pracy. Naszą rolę, jako firmy odpowiedzialnej społecznie, pojmujemy szeroko – wspieramy społeczności lokalne, dbamy o środowisko, prowadzimy programy profilaktyczno-zdrowotne.

Grupa Sokołów zatrudnia obecnie ponad 9 000 pracowników. – Wiedza, umiejętności, zaangażowanie, doświadczenie pracowników – to podstawa sukcesu rynkowego firmy – dodaje Sylwia Miszczuk. – W Sokołowie rozumiemy to doskonale. Tytuł Solidnego Pracodawcy Roku traktujemy jako zobowiązanie do utrzymania naszych najwyższych standardów w dziedzinie HR, ale też kreowania nowych rozwiązań wspierających pracowników w realizacji celów zawodowych ich samych oraz firmy.

Spotkanie rzemieślników branży spożywczej z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi

30 listopada 2018 r. została otwarta na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich Narodowa Wystawa Rolnicza, zorganizowana w ramach obchodów stulecia odzyskania Niepodległości. W tym wydarzeniu uczestniczył Pan Prezydent R.P. dr Andrzej Duda oraz Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski.

Dla środowiska rzemieślników branży spożywczej szczególnie istotne było ich spotkanie z ministrem Janem Krzysztofem Ardanowskim. Obok przedstawicieli Ogólnopolskiego Cechu Rzeźników Wędliniarzy Kucharzy przybyli także reprezentanci wędliniarzy, kucharzy oraz piekarzy z całej Polski. Obecny był także prezes Wielkopolskiej Izby Rzemieślniczej Jerzy Bartnik. Rangę wydarzenia podniósł fakt, że było to jednocześnie spotkanie Komisji Branżowej Rzemiosł Spożywczych Związku Rzemiosła Polskiego.

Minister Ardanowski poświęcił szczególnie dużo uwagi problemom przetwórstwa rolno-spożywczego, zwłaszcza zagadnieniu nadprodukcji żywności w Polsce i związanym z tym poszukiwaniem nowych zagranicznych rynków zbytu. Polska żywność ma bardzo wysoką jakość, jest ceniona, ale wobec niezmiernie silnej konkurencji niezbędne są działania rządu w zakresie jej promocji na zagranicznych rynkach.

Wiele ciepłych słów usłyszeli od Ministra członkowie Ogólnopolskiego Cechu Rzeźników Wędliniarzy Kucharzy i wielkopolscy wędliniarze w ogóle – nasz region jest znany i ceniony jako ważny ośrodek hodowli i produkcji mięsa oraz przetworów mięsnych. Kiełbasa biała parzona wielkopolska posiadająca unijne Chronione Oznaczenie Geograficzne dla produktu lokalnego najwyższej jakości jest tu znakomitym przykładem. 

Jan Krzysztof Ardanowski wezwał rzemieślników branży spożywczej by aktywnie uczestniczyli w akcjach promocyjnych, a nawet sami je przeprowadzali. Ważne jest by uświadamiać klientom, że kupowanie od znanych, rodzimych dostawców i producentów żywności jest nie tylko korzystne i zdrowe ale przede wszystkim jest wyrazem patriotyzmu gospodarczego. Warto więc wspierać polskich wędliniarzy czy piekarzy, bo to oznacza oprócz gwarancji wysokiej jakości, także rozwój gospodarki i nowe miejsca pracy. Minister ujął to lapidarnie: O ile jest to tylko możliwe, droga od pola do stołu powinna być jak najbardziej polska!

W trakcie spotkania poruszono wiele tematów nurtujących branżę spożywczą – między innymi sprawa zdominowania rynku przez wielkie podmioty (często zagraniczne) dyktujące producentom niekorzystne cechy surowca (tak jest np. w przypadku mąki) albo sprowadzając surowiec niskiej jakości lub stosując ceny dumpingowe (tak jest np. w przypadku mięsa i jego przetworów).

Wszyscy uczestnicy uznali spotkanie za bardzo ważne i pożyteczne. Z uznaniem przyjęto zapowiedź Ministra, że tego rodzaju spotkania branżowe będą kontynuowane. Jak bowiem podkreślił Jan Krzysztof Ardanowski, pragnie on swoją wiedzę o problemach wzbogacać poprzez kontakty z przedsiębiorcami, dzięki czemu on sam i jego resort będą mogli lepiej wykonywać zadania, do których są powołani.

Jacek Marcinkowski

Polska wołowina obiera kierunek na zrównoważony rozwój

celem będzie opracowanie standardów w tym zakresie. Będą one dotyczyć w szczególności ochrony środowiska, zdrowia i dobrostanu zwierząt, ograniczenia stosowania antybiotyków dla zwierząt, a także zarządzania gospodarstwem hodowlanym i produkcyjnym.

Jednym z wyzwań jakie stoją przez polskim sektorem wołowiny jest dostosowanie się do globalnych trendów, które w coraz większym stopniu dotyczą ograniczenia emisji gazów cieplarnianych oraz zrównoważonej hodowli zwierząt. Ten aspekt jest również widoczny w założeniach nowej Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej.

Czy w kontekście zmieniających się preferencji konsumentów polska wołowina może być nadal konkurencyjna na europejskim i światowym rynku jeśli nie będzie zrównoważona? To zagadnienie było jednym z głównych przedmiotów dyskusji podczas spotkania, które odbyło się 19 listopada w Warszawie, z inicjatywy Rady Sektora Wołowiny.

Znaczna część naszych prac powinna się koncentrować na zrównoważonym charakterze podstawowej produkcji wołowiny. Jeszcze niedawno wiele słyszeliśmy o tych koncepcjach, teraz stają się one faktem. Czas, aby hasło „zrównoważona wołowina” wypełnić treścią. – podkreślił Jerzy Wierzbicki, Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Poza przedstawicielami wszystkich uczestników łańcucha dostaw, w spotkaniu wzięli udział reprezentanci m.in. Głównego Inspektoratu Weterynarii, Krajowej Rady Izb Rolniczych, Instytutu Ochrony Środowiska PIB w Warszawie, Instytutu Zootechniki PIB w Balicach, Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Krajowej Izby Lekarsko-Weterynaryjnej oraz Centrum Doradztwa Rolniczego.

Globalnie prace na rzecz zrównoważonej wołowiny skupiają się na 5 obszarach – zasobach naturalnych, ludziach i społeczeństwie, zdrowiu i dobrostanie zwierząt, żywności, a także efektywności i innowacyjności. – poinformował Marcin Sokołowski, przedstawiciel OSI Food Solutions Poland, uczestnik prac na rzecz zrównoważanej wołowiny w ramach SAI Platform.  Z naszymi partnerami – takimi jak McDonald’s, staramy się nie tylko wypracowywać nasze wewnętrzne standardy, ale również uczestniczyć w pracach organizacji, które takie standardy kształtują, tak globalnie, jak i lokalnie.

Wiele krajów z Ameryki Południowej, Ameryki Północnej, Unii Europejskiej oraz Australia i Nowa Zelandia realizują od kilku lat zawansowane programy na rzecz zrównoważonej wołowiny. Aby branża była w stanie się obronić przed zarzutami negatywnego wpływu na środowisko naturalne, niezbędne jest wkroczenie na ścieżkę zrównoważonego rozwoju także w Polsce. Pierwsze organizacje złożyły już podpisy pod listem intencyjnym powołującym do życia platformę ds. zrównoważonej wołowiny, której celem będzie wypracowanie i upowszechnienie standardów zrównoważonej produkcji wołowiny w Polsce. Prace będą się skupiały na takich obszarach jak: środowisko (ograniczenie emisji gazów cieplarnianych), zdrowie i dobrostan zwierząt, ograniczenie stosowania antybiotyków dla zwierząt oraz zarządzanie gospodarstwem hodowlanym i produkcyjnym.

Uczestnicy spotkania byli zgodni, że przedkonkurencyjny dialog tak szerokiego grona podmiotów, przy wsparciu administracji publicznej, może pozytywnie wpłynąć na zwiększenie konkurencyjności polskiej wołowiny na rynku europejskim i globalnym. Zrównoważony rozwój sektora leży w interesie wszystkich  – począwszy od producentów, a na konsumentach skończywszy.

Zgodnie z ustaleniami Rada Sektora Wołowiny będzie reprezentowała nowo powołaną platformę podczas prac Europejskiego Okrągłego Stołu ds. Zrównoważonej Wołowiny.

– Dzięki utworzeniu platformy możemy aktywnie uczestniczyć w tworzeniu standardów zarówno na poziomie europejskim, jak i  globalnym. Rośnie zainteresowanie konsumentów produktami opatrzonymi certyfikatami ekologicznymi w szerokim tego słowa znaczeniu, bez wątpienia w tym kierunku powinniśmy działać. – zaznaczył Jacek Zarzecki, Prezes Polskiego Związku Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego.

 Rada Sektora Wołowiny

Rada została utworzona w grudniu 2016 roku, przez 6 organizacji branżowych:

  • Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
  • Polskie Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego
  • Federacja Związków Pracodawców– Dzierżawców i Właścicieli Rolnych
  • Unia Producentów  i Pracodawców Przemysłu Mięsnego
  • Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej
  • Związek Polskie Mięso

Jej celem jest wspólna praca nad rozwojem sektora wołowiny. Rada opracowała i wdraża strategię „Polska Wołowina 2022”. 

GK Gobarto wypracowała 42,46 mln zł EBITDA po trzech kwartałach 2018 roku

W trzech kwartałach 2018 roku Grupa Kapitałowa Gobarto wypracowała 4,2 mln zł skonsolidowanego zysku operacyjnego przy przychodach w wysokości ponad 1,56 mld zł. Zysk EBITDA (zysk powiększony o amortyzację) wyniósł 42,46 mln zł. 

Jak wynika z obliczeń Biura Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) na podstawie danych Ministerstwa Finansów, w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 roku eksport produktów wieprzowych z Polski wyniósł 530 tys. ton i był wyższy r/r o 2,5%. W tym samym okresie import zwiększył się o 9% r/r do wartości 642 tys. ton (w ekwiwalencie tusz). Największy udział w eksporcie miało mięso (61%). W strukturze polskiego eksportu w okresie od stycznia do sierpnia br. dominują Niemcy z wielkością na poziomie ponad 47 tys. ton. Tuż za nimi plasują się Stany Zjednoczone – 43 tys. ton. Pozostałe, istotne kraje importujące polską wieprzowinę to niezmiennie: Włochy, Słowacja oraz Republika Czeska. Od dłuższego czasu zauważalny jest trend spadkowy cen żywca wieprzowego, który przy rosnących cenach paszy oraz ograniczeniach eksportowych, wynikających z występowania wirusa ASF, przekłada się na mniejszą opłacalność chowu trzody chlewnej w kraju.

W takich warunkach rynkowych Grupa Gobarto wypracowała w trzech pierwszych kwartałach br. 4,2 mln zysku operacyjnego przy przychodach wyższych niż rok wcześniej (w analogicznym okresie) o 22,3% i wynoszących ponad 1,56 mld zł. Przychody z eksportu wyniosły 207,88 mln zł, czyli o 15,1% więcej r/r, co dało 13,27% udziału w przychodach ogółem. Zysk EBITDA wyniósł 42,46 mln. Grupa odnotowała również stratę netto na poziomie 5,5 mln zł, co było efektem gorszych wyników finansowych w segmentach: Trzoda Chlewna i Przetwórstwo.  

Pierwszy z segmentów – Trzoda Chlewna – obarczony jest od początku roku wpływem bardzo niskich cen żywca wieprzowego. Utrzymujące się od dłuższego czasu niskie notowania cen żywca na niemieckiej giełdzie (ZMP) determinują jego ceny w Polsce i Europie. Ich poziom jest tak niski, że nie pokrywa on kosztów produkcji trzody chlewnej. W ostatnim czasie, na skutek chwilowego zawieszenia eksportu polskiej wieprzowiny do Stanów Zjednoczonych, trend spadkowy cen żywca jeszcze się pogłębił. Ponadto sytuację utrudnia rozprzestrzeniający się wirus ASF, co dodatkowo na rynku mięsa przetworzonego generuje problemy ze zbytem mięsa wieprzowego w Europie. W opinii ekspertów niski poziom cen ma charakter przejściowy. W kolejnych latach należy spodziewać się wzrostu notowań i tym samym powrotu wyników do wysokiego poziomu z lat 2016 i 2017.

Z kolei gorszy wynik w segmencie Przetwórstwo to efekt trwającego od dłuższego czasu procesu integracji przyjętych pod koniec 2017 roku spółek w celu rozbudowy zdolności Grupy w zakresie produkcji wędlin. Głównym obszarem restrukturyzacji jest konsolidacja całej produkcji wędlin w zakładzie w Sosnowcu z uwagi na jego duży potencjał produkcyjny oraz nadwyżkę niewykorzystanych zdolności produkcyjnych. Zarząd podjął decyzję o zamknięciu zakładów produkcyjnych w Ciechanowcu i Ciechanowie oraz przeniesieniu całej produkcji do Sosnowca, dzięki czemu spadną koszty produkcji i logistyki oraz zostanie usprawniona produkcja poszczególnych marek i zarządzanie portfelem sprzedaży. Proces przenoszenia produkcji generuje jednak wysokie koszty związane z koniecznością podwojenia kosztów wynagrodzeń w obszarze relokowanej produkcji oraz zdublowania części kosztów stałych.

Warto odnotować, że najlepszy wynik w Grupie zanotował segment Mięso i wędliny reprezentowany przez spółkę Gobarto S.A. Jego przychody wyniosły 1,22 mld zł. Zysk operacyjny osiągnął wartość 21,74 mln zł, natomiast EBITDA segmentu – 36,41 mln zł.

W najbliższym czasie Grupa będzie kontynuować dotychczasowe kierunki swoich działań. – Kładziemy duży nacisk na dalszy rozwój i integrację segmentu przetwórstwa. Trwający proces restrukturyzacji przejętych aktywów pozwoli nam zoptymalizować koszty oraz usprawnić cały łańcuch produkcji. Ponadto planujemy dalszą rozbudowę segmentu zwierzęcego, w tym własnych ferm hodowlanych. Mimo wielu wyzwań rynkowych związanych z obecnością wirusa ASF, a co się z tym wiąże – zamknięciem wielu rynków zagranicznych, konsekwentnie realizujemy przyjętą strategię. W dalszym ciągu zamierzamy poszerzać portfolio krajów eksportowych i tym samym utrzymać wysoki poziom eksportu w całej strukturze przychód Grupy – mówi Marcin Śliwiński, prezes zarządu Gobarto S.A.

Grupa podejmuje również działania mające na celu dalszy rozwój programu Gobarto 500, którego ideą jest odbudowa rynku trzody chlewnej w kraju. Obecnie w projekcie jest 80 rolników, na różnym etapie zaawansowania prac. W tej liczbie zawiera się 8 gospodarzy, którzy mają już pozwolenia na budowę. Pierwszy budynek inwentarski Gobarto 500 zostanie oddany do użytku i obsadzony jeszcze w tym roku, a kolejne 5 powstanie w I półroczu 2019 r. Ponadto cały czas prowadzona jest szeroko zakrojona kampania, zachęcająca hodowców do przystąpienia do programu. Jednym z działań jest trwający projekt Akademia Rolnika Gobarto 500, która ma na celu bezpłatną, opartą na najwyższych standardach naukowych edukację hodowców. 

Koncert ku czci Marszałka Józefa Piłsudskiego i Jego Żołnierzy

Kulminacyjnym punktem tegorocznych obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości przygotowanym przez FSNT-NOT był uroczysty koncert ku czci Marszałka Józefa Piłsudskiego i Jego Zołnierzy.

100 lat temu, 18 listopada 1918 r. odbył się w Domu Techników w Warszawie koncert zorganizowany przez Ligę Kobiet, przy udziale Aleksandry Szczerbińskiej, późniejszej Żony Marszałka. Był to pierwszy i jedyny koncert, w którym uczestniczył Józef Piłsudski, jako Naczelny Wódz i Naczelnik Państwa.

100 lat później, 14 listopada 2018 r., w Warszawskim Domu Technika NOT odbył się remake tego koncertu. Stało się to możliwe dzięki współpracy władz FSNT-NOT z Centralną Biblioteką Wojskową im. Marszałka J. Piłsudskiego, w której zachował się program tamtego koncertu.

Koncert odbył się w ramach programu realizowanego przez środowisko techniczne, który jest objęty Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości.
Patronaty Honorowe nad koncertem objęli Piotr Gliński Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Mariusz Błaszczak Minister Obrony Narodowej.

Koncert składał się z trzech części. W pierwszej były znane arie operowe. W drugiej popularne pieśni legionowe ze słynnym Marszem Pierwszej Brygady, a w trzeciej przeboje polskiego kina i kabaretu okresu międzywojennego. Wykonawcami koncertu byli soliści i Orkiestra Symfoniczna Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego.

Koncert zostanie wyemitowany w TVP 3 w niedzielę, 18 listopada br. o godzinie 13.00.

Międzynarodowa Konferencja dodatków spożywczych i suplementów – już w listopadzie!

Międzynarodowa konferencja suplementów i dodatków spożywczych – nowe trendy w branży suplementów zbliża się wielkimi krokami.

Już 22 listopada w urokliwej Krynicy Zdrój odbędzie się organizowana przez Cortex Chemicals konferencja skupiająca przedstawicieli firm wykorzystujących w swojej działalności suplementy i dodatki spożywcze. Wśród prelegentów posłuchać będzie można przedstawicieli takich producentów jak: Akay z Indii czy Dr. Paul Lohmann®. Tematy przedstawiane podczas wydarzenia to solidna dawka wiedzy o nowościach i trendach w branży oraz specjalistycznych produktach podbijających rynki światowe.

Organizatorem konferencji jest Cortex Chemicals | Professional Distribution.

www.cortexchemicals.com