czwartek, 30 czerwca, 2022

Gospodarka Mięsna nr 06.2022

SPIS TREŚCI

4             WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

6             EWA KAKIET-SPRINGER

                Back with the wind

MAGAZYNOWANIE

12           MARIAN PANASIEWICZ, JACEK MAZUR

Transport międzyoperacyjny jako system sprawnego przepływu przetwarzanych surowców i produktów

GRILLOWANIE

18           JAKUB RUTKOWSKI, KATARZYNA TKACZ, WERONIKA ZDUŃCZYK, MONIKA MODZELEWSKA-   KAPITUŁA

Wpływ marynowania na poprawę jakości wieprzowych steków z kością – tomahawk

FELIETON

24           FRANCISZEK KŁADŹ

                Ile za reklamę i … kto zapłaci?

KRONIKA

26           Szanse i wyzwania branży mięsnej – konferencja UPEMI

28           DNI PRZEMYSŁU MIĘSNEGO powróciły po pandemicznej przerwie

30           IFFA 2022 przekroczyła oczekiwania

Konferencja on-line PFPŻ ZP

Produkcja żywności – kwestie istotne dla przedsiębiorców”

28 lipca 2022 r.

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” zapraszają do udziału w konferencji on-line pt.:Produkcja żywności – kwestie istotne dla przedsiębiorców”, która odbędzie się w dniu 28 lipca 2022 r. w godz. 10:00-14:15 na platformie ZOOM.

Program:

  • Produkty zbożowe pełnoziarniste – wymagania prawne, przykłady oznakowania i znaczenie żywieniowe
  • Barwniki w żywności w świetle obowiązujących przepisów
  • Wprowadzanie w błąd a zafałszowanie żywności na gruncie obowiązujących przepisów oraz    orzecznictwa
  • Kontrola opakowań żywności – obowiązki przedsiębiorców w zakresie dysponowania dokumentami potwierdzającymi zgodność z przepisami UE

Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej w całym

łańcuchu żywnościowym, a szczególnie dla pracowników firm produkcyjnych z działów jakości i rozwoju, produkcji, badań i rozwoju, technologów oraz działów prawnych.

Informacja na temat konferencji na stronie www.pfpz.pl

Zapraszamy do udziału! 

Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu

e-mail: m.jonczak@pfpz.pl

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

ul. Cybernetyki 19B, 02-677 Warszawa

M: + 48 604 143 104

TARGI SIAL PARIS 2022

ODBĘDĄ SIĘ OD 15 DO 19 PAŹDZIERNIKA

W CENTRUM WYSTAWOWYM PARIS NORD VILLEPINTE.

TEGOROCZNA EDYCJA UPŁYNIE POD ZNAKIEM NOWOŚCI.

SIAL Paris, międzynarodowe targi żywności, partner biznesu, proponują podczas najbliższej edycji odkrywanie trendów, które elektryzują sektor food i prezentacje najlepszych innowacji z czterech stron świata.

NAJWAŻNIEJSZE SPOTKANIE

Targi Sial Paris rozpoczynają debatę wokół tematu  Own the Change, zainicjowanego w 2020 roku, aby dostarczyć wszystkim zainteresowanym niezbędnych rozwiązań do tworzenia żywności jutra, w odpowiedzi na oczekiwania i inicjatywy z różnych stron świata. Będzie to edycja zorganizowana wokół bogatego programu, który odpowie na potrzeby całego ekosystemu branży spożywczej. 

MOCNE STRONY TARGÓW

SIAL Innovation to prezentacja najlepszych innowacji spożywczych z całego świata. Rejestracja kandydatów jest otwarta dla wystawców targów do 12 sierpnia 2022 r. Jury ekspertów nagrodzi najlepsze innowacyjne produkty w poszczególnych kategoriach.

SIAL Start Up, nowa przestrzeń, która zaprezentuje wyselekcjonowane startupy z sektora spożywczego. Przestrzeń tworzona we współpracy z Start-up Sesame i La FoodTech. Odwiedzający będą mogli odkryć młode innowacyjne firmy z Francji i z innych krajów.

SIAL Insights/Think Tank prezentuje badania nad oczekiwaniami konsumentów, innowacyjnymi produktami, trendami na rynkach i restauracjami. NDP Group, nowy partner dołącza do ekipy ekspertów z Kantar i Protéines XTC. NDP Group będzie odpowiadać za stworzenie księgi trendów.

SIAL Podcast nowe spotkanie organizowane raz w miesiącu poświęcone aktualnościom z sektora spożywczego, aby towarzyszyć przez cały rok profesjonalistom z branży.

Audrey Ashworth została Dyrektorką
Targów Sial Paris

1 stycznia br. Audrey Ashworth objęła funkcję Dyrektorki Targów Sial Paris zastępując Adeline Vancauwelaert. Dyrektorem Grupy SIAL jest Nicolas Trentesaux.

2 PYTANIA DO
Audrey Ashworth

Co oznacza dla Pani tematyka Own the Change ?

Przypomina nam, że jesteśmy twórcami zmian i powinniśmy dostrzegać problemy związane z ochroną środowiska, etyką, cyfryzacją i demografią planety. Od nas zależy sprostanie wyzwaniom, które stawia przed nami bezpieczeństwo żywnościowe i zmiany nawyków konsumpcyjnych. To także odkrywanie talentów i dawanie szansy młodym, którzy chcą działać i tworzyć ekosystem jutra.     

Jakie ambicje mają Targi SIAL?

SIAL ma ambicję być czymś więcej niż tylko targami dla profesjonalistów. Chciałabym rozwijać 3 obszary:  biznes – dostarczać coraz więcej treści i różnorodności, ułatwiać nawiązywanie kontaktów i spotkań z udziałem profesjonalistów w trakcie i po targach. Inspiracja – oferować treści i usługi, które umożliwiają profesjonalistom rozwój i dobre praktyki 365 dni w roku. Doświadczenie – więcej wsparcia i porad,  zapewnienie komfortu wizyty na targach. Przede wszystkim chciałabym zachować dobrą atmosferę, która charakteryzuje targi Sial Paris.


Przedstawicielstwo Targów SIAL w Polsce :

MIĘDZYNARODOWE TARGI FRANCUSKIE

tel. 22 815 64 55  e-mail :  promopol@it.pl  www.promosalons.pl


SIAL Paris

Organizowane przez grupę Comexposium, targi SIAL Paris są członkiem SIAL Network, najważniejszej światowej sieci targów dedykowanych branży spożywczej i napojom. 13 regularnych imprez targowych (SIAL Paris, SIAL Kanada Montreal i Toronto, SIAL Chine w Szanghaju i Shenzhen, SIAL Middle East w Abu Dabi, SIAL Interfood w Dżakarcie, SIAL India w New Delhi i Bombaju, SIAL America w Las Vegas, Gourmet Selection by SIAL oraz Targi Serów i Produktów Mlecznych i Djazagro w Algierze) gromadzi 17 000 wystawców i 700 000 odwiedzających z 200 krajów. Następna edycja targów SIAL Paris odbędzie się od 15 do 19 października 2022 r. w Centrum Wystawowym Paris Nord Villepinte.

www.sialparis.com

Comexposium

Comexposium jest jednym ze światowych liderów w organizacji imprez profesjonalnych i konsumenckich, organizującym  wydarzenia B2B i B2B2C na całym świecie, obejmujące wiele sektorów przemysłu, takich jak rolnictwo, budownictwo, moda, handel detaliczny, zdrowie, rekreacja, nieruchomości, dystrybucja, bezpieczeństwo, edukacja, turystyka i rynek pracowniczy. Obecna w ponad 30 krajach, firma Comexposium gromadzi rocznie ponad 3,5 miliona odwiedzających i 48 000 wystawców. Jej główna siedziba znajduje się we Francji, zaś sieć sprzedaży i współpracy obejmuje 20 krajów świata.

www.comexposium.com

Piknik z Kuroniami w towarzystwie polskiego mięsa drobiowego

Sezon na majówki w pełni! Nasze grille są rozpalone od kulinarnych emocji,
a na ruszcie coraz częściej gości polski drób. Potwierdzili to uczestnicy
„Pikniku z Kuroniami”, który odbył się w ramach IV edycji kampanii „Marka Polskie Mięso. Polska Smakuje”. Gościem specjalnym wydarzenia była aktorka – Anna Mucha.

Kampanię popularyzującą wiedzę na temat polskiego mięsa drobiowego oraz wieprzowego organizuje Związek Polskie Mięso. To organizacja zrzeszająca firmy działające w szeroko pojętej branży mięsnej. „Piknik z Kuroniami”, który zagościł w przepięknych przestrzeniach Villi Foksal w Warszawie, był poświęcony walorom polskiego mięsa drobiowego. Królowały piersi z kaczki, udka z kurczaka, półgęski i udziki przyrządzone w oparciu o autorską recepturę rodzeństwa Gai i Jakuba Kuroniów, którzy pełnią honory ambasadorów kampanii.

Dzięki takim spotkaniom mamy możliwość przekonania się jak ważnym elementem codziennej diety powinno być mięso drobiowe. Jego ogromnym atutem jest wszechstronne zastosowanie w polskiej kuchni oraz łatwość i możliwość przyrządzania na wiele różnych sposobów. Polski drób posiada ogromne walory smakowe, ale co równie ważne – a nie zawsze obecne w świadomości społecznej – także korzyści zdrowotne. Tym samym mięso drobiowe doskonale wpisuje się w potrzeby żywieniowe grup o szczególnych wymaganiach dietetycznych, m.in. zawodowych sportowców, osób starszych czy małych dzieci. – mówił Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso, witając Gości spotkania w Villi Foksal.

Piknikowy anturaż, maj w pełni i polski drób w roli głównej. Nie mogło obyć się zatem bez grillowania. Przygotowanie mięsa na ruszcie wbrew powszechnie panującym opiniom wymaga wiedzy nie tylko „ogniowej”. Niezbędna jest też sztuka wyboru odpowiedniego mięsa, jego marynowania w nietuzinkowych kompozycjach przypraw, a później odpowiednia obróbka.

„Różnorodność z polotem” takie określenie definiuje drób w kontekście kulinarnym najpełniej. Dlatego też mięso drobiowe jest obecne niemal wszędzie: w restauracjach à la carte,
w kantynach, w bistrach i w barach szybkiej obsługi. Polski drób towarzyszy nam od lat
i wszystko wskazuje na to, że jest to jedna z tych składowych kulinarnej rzeczywistości, która bez względu na mody będzie niezmiennie obecna w naszym menu, zarówno tym wykwintnym i tym domowym, ale nie tylko tym rodzimym. Wysoka jakość mięsa drobiowego, jego walory smakowe i zdrowotne oraz wysokie standardy produkcji zyskały uznanie
i zaufanie odbiorców na całym świecie.

Piknik z Kuroniami odbył się 25 maja 2022 w Villi Foksal w ramach IV edycji kampanii „Marka Polskie Mięso. Polska Smakuje” organizowanej przez Związek Polskie Mięso – organizacji reprezentującej interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów, działających w obrębie branży mięsnej oraz współpracujących z nią w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej
i/lub usługowej, w szczególności wobec organów państwowych.

Więcej o kampanii: www.pewnejestjedno.pl

mail: polskie-mieso@brandnewheaven.pl

Gospodarka Mięsna nr 05.2022

SPIS TREŚCI

                5 WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

                8 EWA KAKIET-SPRINGER

                Efekt fali, czyli ekonomiczne twarze wojny w Ukrainie

GRILLOWANIE

                14 JAKUB RUTKOWSKI, KATARZYNA TKACZ

Innowacje w marynowaniu – naturalne składniki przeciwdrobnoustrojowe i przeciwutleniające

18 AGNIESZKA STAREK-WÓJCICKA, AGNIESZKA SAGAN, AGATA BLICHARZ-KANIA

Analiza czynników wpływających na profil i ilość wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) w grillowanych produktach mięsnych

22 ANETA CEGIEŁKA, ELŻBIETA HAĆ-SZYMAŃCZUK, MIROSŁAW SŁOWIŃSKI, KRZYSZTOF DASIEWICZ

Aspekty zdrowotne związane z grillowaniem

DODATKI

                28 JANUSZ F. POMIANOWSKI

                Przyprawy i aromaty

TRENDY

                32 MIROSŁAW SŁOWIŃSKI, AGNIESZKA SKRZYPCZYK, ANETA CEGIEŁKA, KRZYSZTOF DASIEWICZ

                Wędliny a ich roślinne analogie: wartość odżywcza i cena

PREZENTACJE

                36 ADAM OLSZEWSKI

                EDPOL i tendencje rozwojowe w trzecim dziesięcioleciu funkcjonowania w latach 2010-2021

EKONOMIA

39 ROBERT MROCZEK

Rynek mięsny w Polsce – podstawowe informacje

40 MARCIN WROŃSKI

                Polski handel zagraniczny produktami mięsnymi w 2021 r.

44 ŹRÓDŁO GOBARTO

Nadal ubywa świń w Polsce – podsumowanie pierwszego kwartału 2022 r.

KRONIKA

                46 Jubileusz 100-lecia na „XXVII Wielkiej Gali”

                47 Śniadanie prasowe z firmą FRIZO

ZAPRASZAMY NA
V ŚWIATOWY ZJAZD POLSKICH INŻYNIERÓW
I XXVII KONGRES TECHNIKÓW POLSKICH
„Inżynierowie dla zdrowej planety”
23–25 CZERWCA 2022, GLIWICE

Zbliża się V Światowy Zjazd Polskich Inżynierów (SLIP), który już tradycyjnie organizujemy wspólnie
z kolejnym Kongresem Techników Polskich (XXVII KTP). Jest to powrót do tradycji, sięgającej jeszcze
zaborów, kiedy na swoje zjazdy przyjeżdżali polscy inżynierowie z trzech zaborów oraz przebywający
na emigracji. Wszystkich łączyło przekonanie, że Polska się odrodzi i będzie jej potrzebna wiedza
oraz umiejętności twórców techniki. Rewolucje przemysłowe, które w XIX w. zmieniały gospodarki
i stosunki społeczne w krajach zachodnich i USA przynosiły coraz to nowe rewolucyjne wynalazki.
Polscy inżynierowie wiedzieli, że trzeba je przenosić na ziemię polską i szykować materialne podstawy
Odrodzonej Ojczyzny.

Czytaj całość

Gospodarka Mięsna nr 04.2022

SPIS TREŚCI

8    WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

10  EWA KAKIET-SPRINGER

      Plutokracja, oligarcha, despota czy szaleniec?

TECHNOLOGIA

20  JERZY WAJDZIK

Najważniejsze aspekty nadziewania

SPOŻYCIE

28   IWONA CHWASTOWSKA-SIWIECKA, LIDIA CICHOSZ

Analiza preferencji konsumenckich dotycząca zakupu i spożycia mięsa wołowego

TRENDY

38   AGNIESZKA SKRZYPCZYK, MIROSŁAW SŁOWIŃSKI, JADWIGAHAMUŁKA

Dieta roślinna a tradycyjny sposób żywienia

44   SPRAWOZDANIE

Działalność Stowarzyszenia Naukowo-Technicznego Przemysłu Spożywczego w latach 2017-2021

Zaproszenie na Akademię Prawa Żywnościowego

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” zapraszają do udziału w Akademii Prawa Żywnościowego, która odbędzie się w dniach 25-26 maja 2022 r.  w formule stacjonarnej w Pałacu Mała Wieś, Hotel &Spa w Belsku Dużym k. Warszawy oraz dla chętnych w formule
on-line na platformie ZOOM.

75% zniżki dla firm i organizacji członkowskich
40% zniżki dla prenumeratorów „Food-Lex”
przy rejestracji
do dnia 22 kwietnia br. w formule stacjonarnej!

W programie:

  • Nieuczciwe praktyki handlowe w kontekście jakości i bezpieczeństwa żywności
  • Zmiana ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz niektórych innych ustaw – nowe uprawnienia IJHARS, konsekwencje dla przedsiębiorców
  • Ocena sensoryczna jakość żywności – znaczenie i rola w świetle obowiązujących przepisów
  • Eko-projektowanie opakowań jako wyzwanie strategii „Zielony Ład” w aspekcie jakości i bezpieczeństwa żywności
  • Zanieczyszczenia żywności pochodzące z opakowań – prace legislacyjne. Kwestie istotne dla producentów żywności
  • Sankcje karne w obszarze jakości i bezpieczeństwa żywności – ostatnie zmiany przepisów, orzecznictwo
  • Ustalanie wartości odżywczej produktów – najczęściej popełniane błędy
  • Nasiona Chia w żywności
  • Trwałość wyrobów spożywczych w kontekście możliwości przekazywania ich na cele charytatywne. Praktyka i prawo
  • Standaryzacja procesów gwarantem wysokiej jakości – zastosowanie narzędzi lean management w budowaniu efektywnych
  • Stosowanie substancji dodatkowych w praktyce – interpretacje obowiązujących przepisów

Gwarantujemy najbardziej aktualne informacje dotyczące przepisów regulujących jakość i bezpieczeństwo żywności!
Informacja na temat konferencji na stronie www.pfpz.pl
Zapraszamy do udziału!

Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu
e-mail: m.jonczak@pfpz.pl
Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców
ul. Cybernetyki 19B, 02-677 Warszawa
tel:+ 48 604 143 104

Bezpieczne produkty z długim terminem przydatności w ofercie marki Pekpol

Produkty charakteryzujące się długim terminem przydatności do spożycia oraz niewymagające przechowywania w lodówce są coraz popularniejsze wśród konsumentów, którzy szukają ich na sklepowych półkach i chętnie zabierają ze sobą w podróż. W ofercie marki Pekpol znajdziemy produkty, które są pewne i trwałe dzięki zastosowanemu procesowi obróbki termicznej, co pozwala na bezpieczny transport i przechowywanie poza chłodnią.

Produkty ZM Pekpol z długim terminem przydatności do spożycia, to produkty suche lub produkty poddane naturalnemu procesowi sterylizacji, co gwarantuje bezpieczeństwo i wygodę przechowywania – tak jak w przypadku doskonale znanych konserw. Większość produktów może być przechowywana w temperaturze do 24° C., dlatego można je zabrać w podróż, bez obaw o utratę świeżości.  

Wśród produktów ZM Pekpol z długim terminem przydatności do spożycia znajdziemy gotowe do podgrzania skrzydełka i ćwiartki z kurczaka z linii Ready Chicken oraz golonkę Ready Pork. Wystarczy podgrzać je na patelni, w piekarniku lub w mikrofalówce, by otrzymać gotowy posiłek. Oprócz produktów gotowych do podgrzania, w ofercie marki Pekpol z długim terminem znajdziemy kiełbasy wędzone i suche – Ostrołęcka, Krakowska Sucha, Myśliwska i Jałowcowa) oraz kabanosy w rożnych smakach – klasyczne, chili, z ziarnami, drobiowe, oraz kabanosy z linii Kurpiowskie Specjały.

Wybrane produkty marki Pekpol mogą być bezpiecznie transportowane bez obawy o przerwanie łańcucha chłodniczego. Stanowią też smaczny zamiennik klasycznych konserw, które są popularne podczas podróży i dłuższych wycieczek.

Gospodarka Mięsna nr 03.2022

SPIS TREŚCI

10   WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

12    EWA KAKIET-SPRINGER

 Oswajanie demografii czyli jak najlepiej opodatkować robota?

TECHNOLOGIA

18   JERZY WAJDZIK

Kiełbasa biała surowa i parzona

24  PAWEŁ SOBCZAK, WIOLETTA ŻUKIEWICZ-SOBCZAK

Zdrowotne aspekty peklowania

ZNAKOWANIE

30  JANUSZ F. POMIANOWSKI

Etykiety żywności

TRENDY

38  MIKOŁAJ CIEŚLAK, MONIKA MODZELEWSKA-KAPITUŁA, KATARZYNA TKACZ

Mięso wieprzowe bez antybiotyków – realna potrzeba czy chwilowy trend?

 44  ŹRÓDŁO: KRAJOWY ZWIĄZEK PRACODAWCÓW I PRODUCENTÓW TRZODY CHLEWNEJ POLPIG

Owady – pokarm przyszłości?

EKONOMIA

45 ROBERT MROCZEK

Sektor mięsa czerwonego i drobiowego podczas pandemii