wtorek, 29 listopada, 2022

Gospodarka Mięsna nr 11.2022

SPIS TREŚCI

4             WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

6             EWA KAKIET-SPRINGER

                Komu bije TikTok?

UBÓJ

12           WIOLETTA ŻUKIEWICZ-SOBCZAK

                Przetwarzanie nieosłonkowych jadalnych ubocznych surowców rzeźnych

UTYLIZACJA

16           MARIAN PANASIEWICZ, JACEK MAZUR

Problemy techniczno-technologiczne i środowiskowe dotyczące wstępnej obróbki oraz oczyszczania ścieków w zakładach mięsnych

MIKROBIOLOGIA

22           ELŻBIETA ROSIAK

Wykorzystanie dostępnych on-line programów prognostycznych oraz bazy danych ComBase do oceny bezpieczeństwa mikrobiologicznego mięsa

SUROWIEC

24           IWONA CHWASTOWSKA-SIWIECKA, TOMASZ DROŻBA, EWA BURCZYK

                Ocena jakości mięśni piersiowych poddanych obróbce metodą sous-vide

EKONOMIA

33           ROBERT MROCZEK

                Rynek mięsny w Polsce – podstawowe informacje

VII Narodowy Kongres Żywieniowy pod hasłem: „Warzywa i owoce dla zdrowia”

VII Narodowy Kongres Żywieniowy jest oczekiwanym wydarzeniem merytorycznym związanym z tematyką żywności, żywienia czy edukacji żywieniowej. Sesje tematyczne skierowane są zarówno do profesjonalistów (dietetyków, lekarzy, naukowców) jak i osób, które na co dzień niezwiązane są zawodowo z tematyką, ale pragną pogłębić swoją wiedzę o zdrowym odżywianiu.

Bezpłatne wydarzenie online odbędzie się 26 listopada w godz. 10-15.00 i będzie dostępne po rejestracji na stronie: https://kongres-zywieniowy.waw.pl/

Do udziału w Kongresie organizator wydarzenia – Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH-PIB – zaprasza wszystkie osoby zainteresowane tematyką zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia.

W dniu wydarzenia prowadzone będą dwie jednoczesne transmisje na żywo:

  • W strefie merytorycznej prowadzone będą wykłady ekspertów z zakresu zdrowia, żywienia i bezpieczeństwa żywności. Wśród tematów pojawią się zagadnienia związane z rolą warzyw i owoców dla zdrowia oraz wspierania leczeniachorób w tym neurodegeneracyjnych czy nowotworowych czy też wpływu polifenoli zawartych w nich na mikrobiotę jelitową. Eksperci omówią również kwestie związane z bezpieczeństwem żywności, wskażą fakty i mity m.in. dotyczące pozostałości pestycydów w żywności. Omówione zostaną ponadto dobre praktyki promowania spożycia warzyw i owoców.
  • W strefie kulinarnej specjaliści od żywienia, dietetycy i znani praktycy kulinarni poprowadzą warsztaty o bardzo szerokim zakresie tematycznym – będą zdrowe kiszonki, tanie gotowanie, ryby w towarzystwie owoców i warzyw. Również rodzice będą mogli dowiedzieć się więcej na temat zdrowej diety dla swoich dzieci, m.in. podczas sesji „Nieoczywiste pomysły na owoce w diecie dziecka”. Wiele pokazów kulinarnych będzie nawiązywało do trendu zero waste. Opiekunem strefy kulinarnej jest Grzegorz Łapanowski.

Szczegóły i rejestracja: https://kongres-zywieniowy.waw.pl/  

„Przegląd Gastronomiczny” jest patronem medialnym wydarzenia.

Serdecznie zapraszamy do udziału w Kongresie!

Sokołów otwiera wydział produkcji vege w zakładzie w Kole

W zakładzie Sokołów S.A. w Kole został uruchomiony nowy wydział vege, w którym odbywać się będzie produkcja szerokiego asortymentu roślinnego z linii Z Gruntu Dobre. Nowa inwestycja jest działaniem realizowanym w ramach strategii Grupy Sokołów, która zakłada wzmacnianie potencjału produkcyjnego i wychodzenie naprzeciw aktualnym trendom żywieniowym.

Sokołów poszerzył swoje portfolio o wyroby roślinne już w 2017 roku, jako pierwsza firma z czołowych producentów branży mięsnej w Polsce. – Linia Z Gruntu Dobre to nasza odpowiedź na nowe potrzeby konsumentów – mówi Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Nasz roślinny asortyment szybko zyskał uznanie i popularność, a z roku na rok obserwujemy coraz większe zainteresowanie tymi produktami oraz wzrosty sprzedaży. Jest to jedna z najszybciej rozwijających się kategorii, co wiąże się oczywiście z aktualnymi trendami żywieniowymi, takimi jak fleksitarianizm czy też bardziej świadome podejście do diety i dbałość o jej różnorodność. Linia Z Gruntu Dobre poszerza i urozmaica nasz asortyment. Dzięki niej możemy zaoferować konsumentom jeszcze więcej możliwości wyboru.

Ze względu na rosnące zainteresowanie produktami roślinnymi, Sokołów nieustannie pracuje nad rozwojem linii Z Gruntu Dobre, wprowadzając do niej kolejne nowości. Do tej pory ten asortyment był produkowany w kilku sokołowskich zakładach – w Kole, Sokołowie Podlaskim, Czyżewie i Jarosławiu. Teraz zdecydowana większość produkcji odbywać się będzie w nowo uruchomionym wydziale vege w zakładzie Sokołów S.A. w Kole.

Nowy wydział vege zajmuje powierzchnię 1 600 m². – Wydział znajduje się w wydzielonej części naszego zakładu, co gwarantuje całkowitą odrębność produkcji roślinnej i zwierzęcej – podkreśla Paweł

Nowak, Dyrektor Zakładu Sokołów w Kole. – Jego potencjał produkcyjny to ok. 400 ton miesięcznie (20 ton dziennie). W kolskim zakładzie do tej pory powstawały roślinne burgery, vege mielone, kiełbaski i snacki. Teraz z zakładu w Czyżewie przeniesiona została tu również produkcja hummusów, past, smalczyków i parówek. Kolejnym etapem będzie przeniesienie produkcji plastrów wegańskich, które teraz są wytwarzane w oddziale w Sokołowie Podlaskim.

Ta inwestycja ma dla nas duże znaczenie i jest ważnym elementem realizacji strategii Grupy Sokołów – podsumowuje Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Jestem przekonany, że dzięki takim działaniom będziemy mogli w jeszcze większym stopniu spełniać oczekiwania konsumentów.

SIAL PARIS POTWIERDZA SWÓJ STATUS WIODĄCEGO WYDARZENIA SEKTORA SPOŻYWCZEGO

Targi SIAL Paris zamknęły swoje podwoje. Wyniki są niezwykle pozytywne:

jest to pierwsza światowa impreza tej skali, która odniosła sukces i powróciła do rezultatów sprzed pandemii, biorąc pod uwagę zarówno liczbę odwiedzających, jak i wystawców. Targi gościły ponad 7 000 wystawców ze 127 krajów (90% spoza Francji) i odnotowały frekwencję zbliżoną do tej z edycji 2018 na poziomie 265 000 odwiedzjących. Jeszcze bardziej spektakularny jest odsetek odwiedzających spoza Francji (85% wizytoratu), w tym 50% gości stanowili importerzy/eksporterzy. Targi odwiedziło 8 000 top buyersów, których portfel zakupowy przedstawia wartość ponad 50 miliardów euro.

Targi dotrzymały wszystkich obietnic dotyczących ponownego połączenia przedstawicieli sektora i umocniły swoją pozycję jako najważniejszego spotkania biznesowego światowego  sektora spożywczego.

zdjęcie z Targów SIAL Paris 2022 ©FOUCHA/MUYARD

Światowe spotkanie innowacji i dyplomacji spożywczej

Ta edycja, która rozpoczęła się po raz pierwszy w sobotę, była prawdziwym połączeniem składników, przepisów i smaków, globalną witryną sektora Planet Food skupiającą aktorów, wynalazców, producentów, przedsiębiorców, dystrybutorów i restauratorów.

To prawdziwe światowe laboratorium innowacji spożywczych ze wszystkimi jej składnikami.

Przemysł spożywczy wykazał swoją odporność

i niesamowitą zdolność do sprostania ogromnym wyzwaniom wykarmienia 10 miliardów ludzi do 2050 r., przy jednoczesnej ochronie planety i promowaniu etyki

podkreśla Nicolas Trentesaux, dyrektor generalny Grupy SIAL Network.

Spostrzeżenie, które współbrzmi ze słowami patrona targów, szefa kuchni *** Mauro Colagreco, który użył tej pięknej formuły: Historia ludzkości została zbudowana na wielkich marzeniach, które stały się rzeczywistością, a ostatecznie normą, dlatego ważne jest, aby nie przestawać marzyć.

Zaproszenie do podjęcia zmian i ciągłego wprowadzania innowacji.

Targi SIAL Paris to wyjątkowa i wszechstronna mieszanka doświadczeń w branży spożywczej

Sektory, które się liczą i które pozostają,

nowe przestrzenie, młode firmy, które w przyszłości będą tworzyć sektor spożywczy we Francji, w Stanach Zjednoczonych, w Korei lub gdzie indziej.

Prezentowane były zarówno produkty premium, produkty pochodzące z bardziej zrównoważonych trybów produkcji oraz bardziej dostępne oferty, aby sprostać konsumentowi, który chce jednocześnie sprawić sobie przyjemność, zadbać o swoje zdrowie i zwraca uwagę na swoją siłę nabywczą.

Audrey Ashworth, Dyrektor Targów SIAL Paris

SIAL Paris 2022 wejście do hali ©FOUCHA/MUYARD
Village Start-up SIAL Paris 2022 ©FOUCHA/MUYARD

W ciągu 5 dni na targach odbyło się 120 oficjalnych wizyt międzynarodowych, obecnych było także 3 ministrów Republiki Francuskiej*, co dowodzi, że żywność

i gastronomia są coraz ważniejszymi dźwigniami komunikacji między krajami i narzędziami dyplomacji.

Po raz pierwszy Włochy były najbardziej reprezentowanym krajem na Targach SIAL, z ponad 800 wystawcami, którzy promowali piękną, smaczną i łatwą do wykonania kuchnię. Podczas tegorocznej edycji odnotowano znaczącą frekwencję z krajów europejskich oraz bardzo silną obecność handlowców tureckich, amerykańskich, koreańskich i brazylijskich. Korea Południowa to nowy obszar ekspresji smaków, w którego pawilonie reprezentowane były 132 marki, prezentowane przez koreańskich szefów kuchni oraz znanego francuskiego szef kuchni Erica Trochon.

Korea Południowa zdobyła także nagrodę SIAL Innovation Grand Prix w kategorii Pikantnych Produktów Spożywczych za liofilizowaną wersję dania będącego symbolem jej dziedzictwa kulinarnego: kimchi.

Own the change, tematyka silnie obecna w animacjach SIAL Innovation, SIAL Talks    i SIAL Startup

Targi SIAL nie mogły mieć lepszego tematu przewodniego niż „OWN THE CHANGE”, który podkreśla to, co wszystkie podmioty wdrażają z zaangażowaniem w innowacje, produkcję, dystrybucję, konsumpcję w bardziej etyczny sposób. Sposób dla SIAL na prezentowanie scenariuszy przyszłości, które pomogą profesjonalistom przewidzieć, co będzie jutro, zarówno pod względem nowych składników i technologii, jak i oczekiwań konsumentów związanych ze zdrowiem, autentycznością, przejrzystością i zdrowym odżywianiem.

Zwycięskie produkty wystawione w przestrzeni SIAL Innovation 2022 ©FOUCHA/MUYARD

Aby zwiększyć tę dynamikę, powstała nowa platforma BtoB CXMP umożliwiająca wymianę online między wystawcami i odwiedzającymi, która będzie kontynuowana także poza targami. Niezbędne narzędzie biznesowe w służbie profesjonalistów, które odnotowało już ponad 6 milionów odsłon.

Ekipa Targów SIAL PARIS już rozpoczyna przygotowania do kolejnej edycji, która odbędzie się od 19 do 23 października 2024 r. i po raz kolejny zmobilizuje wszystkich profesjonalistów Planet Food do świętowania znaczącej rocznicy: 60-lecia targów!

Targi w Paryżu zamknęły swoje podwoje, ale pod koniec roku SIAL Network wciąż ma w zanadrzu 3 wspaniałe wydarzenia: SIAL Interfood Dżakarta, SIAL India w New Delhi i SIAL China w Szanghaju.

5 dni bogatego programu :

SIAL Innovation

Witryna nowości wyselekcjonowanych spośród 1800 zgłoszonych innowacji i 21 laureatów ogłoszonych podczas ceremonii wręczenia nagród SIAL Innovation Grand Prix 2022.

SIAL Talks                                                                                          

76 konferencji i debat z udziałem 116 prelegentów wysokiego szczebla, aby wspólnie podzielić się refleksjami na temat talerza jutra. Nagrania wkrótce będą dostępne na sialparis.fr

SIAL Insights

5. część ekskluzywnego i niepublikowanego badania przeprowadzonego przez Kantar we współpracy z firmą ekspercką w zakresie innowacji żywnościowych ProtéinesXTC, uzupełniona badaniem trendów w cateringu poza domem, przeprowadzonym przez NPD (link to insight), aby każdy mógł pomyśleć o swoich kolejnych działaniach.

Książka trendów do pobrania tutaj

SIAL Startup

Wybór 55 nowych koncepcji zgrupowanych po raz pierwszy razem w dedykowanej wiosce wśród ponad 650 niezwykle dynamicznych młodych firm obecnych na targach i pierwszym „SIAL Startup Invest” – wydarzeniu z wystąpieniami dla inwestorów.

SIAL Future Lab

Interaktywna przestrzeń, która umożliwia odkrywanie przyszłości naszej żywności do 2030 roku,  od pola do stołu.

SIAL La Cuisine

750 gości przyjętych w restauracji gastronomicznej SIAL oraz liczne pokazy kulinarne w wykonaniu utalentowanych szefów kuchni.

Gospodarka Mięsna nr 10.2022

SPIS TREŚCI

4             WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

6             EWA KAKIET-SPRINGER

                Wróżka Elektruszka

DODATKI

10           AGNIESZKA STAREK-WÓJCICKA, AGNIESZKA SAGAN

                Zioła i przyprawy – naturalne konserwanty żywności

14           HALINA MAKAŁA

                Przyprawy i zioła przyprawowe w żywieniu człowieka

TECHNOLOGIA

18           JERZY WAJDZIK

                Przydatność i dobór przypraw w produkcji wyrobów drobiowych

24           KATARZYNA ŚMIECIŃSKA, DOROTA KUBIAK

                Funkcje technologiczne i żywieniowe dodatków stosowanych w przetwórstwie mięsa

SUROWIEC

32           MONIKA MODZELEWSKA-KAPITUŁA, NATALIA SZUSZKIEWICZ, PATRYCJA MÓRAWSKA, KATARZYNA TKACZ

                Proces poubojowego dojrzewania mięsa

Sokołów-Net – nowa spółka w ramach Grupy Sokołów

1 października 2022 r., w wyniku połączenia sieci sklepów Sokołów i Gzella, w ramach Grupy Sokołów została uruchomiona nowa spółka – Sokołów-Net. To istotny krok w realizacji założonej przez firmę strategii, której celem jest dalszy rozwój sprzedaży detalicznej oraz umacnianie pozycji lidera w kategorii sklepów specjalistycznych. Na Prezesa spółki Sokołów-Net został powołany Wojciech Podsiadły.

Nowa spółka Sokołów-Net stanowi największą w Polsce sieć specjalistycznych sklepów mięsnych, obejmującą ponad 300 placówek, rozlokowanych na terenie całego kraju. – To niezwykle ważne dla rozwoju Grupy Sokołów wydarzenie – podkreśla Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Nasza strategia zakłada systematyczny rozwój sprzedaży detalicznej poprzez sieć sklepów własnych, a uruchomienie spółki Sokołów-Net to istotny element realizacji tych założeń biznesowych. Jestem głęboko przekonany, że stanowić ona będzie silną i nowoczesną organizację.

Bogusław Miszczuk podkreśla również, jak ważną rolę odgrywa potencjał, wypracowany przez pracowników sieci sklepów. – Uruchamiając spółkę Sokołów-Net, działamy w pełnej zgodzie z wartościami naszej firmy, tworząc jeden, duży, profesjonalny zespół. Dzięki szerokiej wymianie doświadczeń, a także wykorzystaniu najlepszych praktyk i optymalnych rozwiązań, możemy jeszcze pełniej i skuteczniej odpowiadać na złożone i wysokie oczekiwania konsumentów.

Prezesem spółki Sokołów-Net został Wojciech Podsiadły. Posiada on niemal 20-letnie doświadczenie w branży, zdobyte na różnych stanowiskach w działach: rozwoju produktu, ekonomicznym, marketingu, a także w pionie handlowym. Od 15 lat współtworzył i rozwijał sprzedaż detaliczną w Grupie Sokołów. Wojciech Podsiadły zaznacza, iż konsolidacja struktur detalicznych Grupy Sokołów była poprzedzona wnikliwą analizą rynku. – Naszym założeniem było osiągnięcie efektu synergii na wielu polach, od ujednolicenia zasad funkcjonowania jednostek i komunikacji z klientem, poprzez usprawnienie zarządzania, po optymalizację kosztów.

Obejmując stanowisko Prezesa nowej spółki, Wojciech Podsiadły ma sprecyzowane plany na jej funkcjonowanie i rozwój. – Sytuacja rynkowa jest dziś bardzo złożona i pełna wyzwań – mówi Wojciech Podsiadły. – W najbliższym czasie z pewnością skupimy się na wypracowaniu optymalnego modelu funkcjonowania sklepu specjalistycznego, z uwzględnieniem nowoczesnych narzędzi sprzedażowych, w tym programów lojalnościowych. Naszą ambicją jest umocnienie pozycji eksperta w tej dziedzinie i skuteczne przekonywanie konsumentów do realizacji zakupów w naszych sklepach firmowych. Uruchomienie spółki Sokołów-Net otwiera przed nami nowe możliwości rozwoju i dalszego budowania przewagi konkurencyjnej w handlu detalicznym.

Konferencja on-line PFPŻ ZP

Informowanie i reklama produktów sektora żywnościowego

aktualne otoczenie prawne, praktyka, trendy, orzecznictwo 11 października 2022 r.

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” zapraszają do udziału w konferencji on-line pt.:Informowanie i reklama produktów sektora żywnościowego – aktualne otoczenie prawne, praktyka, trendy, orzecznictwo”, która odbędzie się w dniu 11 października 2022 r. na platformie ZOOM.

Program:

  • Prawa własności przemysłowej w systemie ochrony i promocji produktów sektora żywnościowego

Anna Dachowska, Dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej, Urząd Patentowy RP

  • System samoregulacji w obszarze reklamy żywności – doświadczenia Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy

Piotr Kwiecień, Dyrektor Generalny, Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy

  • Unijne i krajowe wymagania związane z informowaniem i reklamą produktów żywnościowych

r.pr. Jacek Myszko, Partner, Kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak

Ewelina Woike-Reguła, Kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak

  • Informowanie i reklama produktów żywnościowych – perspektywa zasad uczciwej konkurencji i uczciwych praktyk rynkowych

r.pr. Marek Oleksyn, Kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak

Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej w całym łańcuchu żywnościowym, a szczególnie dla pracowników firm produkcyjnych z działów prawnych i marketingu!

Informacja na temat konferencji na stronie www.pfpz.pl

Zapraszamy do udziału! Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu

e-mail: m.jonczak@pfpz.pl

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

ul. Cybernetyki 19B, 02-677 Warszawa

M: + 48 604 143 10

ŚRODKOWOEUROPEJSKIE FORUM TECHNOLOGICZNE CETEF’22

Dynamiczny rozwój informatyki umożliwił cyfryzację wszystkich dziedzin życia społecznego i gospodarczego. Jednakże
jest to warunek niewystarczający. Skuteczne dokonanie transformacji cyfrowej zależy od poziomu technicznego wielu
technologii komplementarnych: automatyki, robotyki i mechatroniki, elektroniki i fotoniki inteligentnych sieci
energetycznych i komunikacyjnych, cyberbezpieczeństwa. Bez dynamicznego rozwoju tych dziedzin efektywne
przeprowadzenie transformacji cyfrowej jest niemożliwe.
Celem Środkowoeuropejskiego Forum Technologicznego CETEF’22, które odbędzie się w Polsce po raz trzeci, jest
stworzenie międzynarodowej platformy do dyskusji nad polityką europejską w zakresie rozwoju wyżej wymienionych
dziedzin techniki. Uczestnikami obrad będą menedżerowie, technolodzy i naukowcy z 16 krajów Europy Środkowej,
a także przedstawiciele instytucji, ministerstw i agencji rządowych dysponujący środkami finansowymi na wsparcie
transformacji cyfrowej gospodarki europejskiej, w tym Mariya Gabriel, Europejska Komisarz ds. Innowacji, Badań,
Kultury, Edukacji i Młodzieży.

Zarządzaj przyszłością! Wnieś swój wkład do obrad Forum!
Zapraszamy w dniach 24-25.10.2022 r.
do Centrum Kongresowego Politechniki Wrocławskiej.

Konferencja on-line PFPŻ ZP

Informowanie konsumentów o produktach spożywczych w świetle aktualnych przepisów 20 października 2022 r.

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” zapraszają do udziału w konferencji on-line pt.:Informowanie konsumentów o produktach spożywczych w świetle aktualnych przepisów”, która odbędzie się w dniu 20 października 2022 r. w godz. 10:00-14:15 na platformie ZOOM.

Program:

  • Deklaracja aromatów w oznakowaniu produktów

Joanna Gajda-Wyrębek, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy

  • Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne w kontekście informacji o wartości odżywczej podawanej na etykietach produktów

Beata Przygoda, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy

  • Oświadczenia środowiskowe („green claims) w oznakowaniu i reklamie

Michał Tracz, Kieszkowska Rutkowska Kolasiński Kancelaria Prawna sp. j.

  • Orzecznictwo sądów dotyczące znakowania produktów spożywczych oraz reklamy żywności

Mateusz Hyży, Kancelaria SSW Pragmatic Solutions Spaczyński, Szczepaniak, Okoń sp.k.

Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej w całym łańcuchu żywnościowym, a szczególnie dla pracowników firm produkcyjnych z działów jakości i rozwoju, produkcji, badań i rozwoju, technologów oraz działów prawnych.

Informacja na temat konferencji na stronie www.pfpz.pl

Zapraszamy do udziału! Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu

e-mail: m.jonczak@pfpz.pl

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

ul. Cybernetyki 19B, 02-677 Warszawa

M: + 48 604 143 10

Gospodarka Mięsna nr 09.2022

SPIS TREŚCI

6             WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

8             EWA KAKIET-SPRINGER

                Globalna układanka

LOGISTYKA

14           TOMASZ ROKICKI

                Zmiany w logistyce w wyniku pandemii COVID-19

18           MAGDALENO BOREK-DARUK

                Słowniczek logistyczny

UBÓJ

20           MIROSŁAW MICHALSKI

                Zasady transportu i uboju drobiu

ŻYWIENIE

26           JANUSZ F. POMIANOWSKI

                Mięso w diecie człowieka

SUROWIEC

30           MONIKA MODZELEWSKA-KAPITUŁA, MIKOŁAJ CIEŚLAK, WERONIKA ZDUŃCZYK, KATARZYNA

                TKACZ

                Schab wieprzowy – pozyskiwanie, charakterystyka, wykorzystanie

Z ŻYCIA SITSpoż

35           MARIA JOANNA PRZEGALIŃSKA

                Rozmowa z Markiem Marcem, Prezesem Zarządu Głównego SITSpoż.