czwartek, 18 kwietnia, 2024

Firma Chr. Hansen została uznana za najbardziej zrównoważoną firmę na świecie

Chr. Hansen plasuje się na szczycie globalnego indeksu „Global 100” najbardziej zrównoważonych firm na rok 2019. Ranking ogłoszono podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos w Szwajcarii

Na miesiąc przed oficjalną 145 rocznicą powstania, globalna biotechnologiczna firma Chr. Hansen została uznana za najbardziej zrównoważoną firmę na świecie. Ranking przygotowywany jest przez specjalizującą się w badaniach inwestycyjnych firmę Corporate Knights, z siedzibą w Toronto.

Wiadomość ogłoszono 22 stycznia 2019 w Davos, w Szwajcarii podczas Światowego Forum Ekonomicznego, w czasie prezentacji 15 corocznego światowego rankingu 100 najbardziej zrównoważonych firm na świecie, przygotowywanego przez Corporate Knights. Analizie zostało poddanych ponad 7500 światowych firm z uwzględnieniem wielu kluczowych ilościowych wskaźników efektywności. Firma Chr. Hansen uzyskała 100% według wskaźnika „clean renevue”, co jest odzwierciedleniem tego, że produkty tej firmy mają wyraźnie pozytywny wpływ na środowisko oraz korzystny wpływ na społeczeństwo, zgodnie z definicją firmy Corporate Knights.

Moc dobrych bakterii

„Jesteśmy niezwykle dumni i z pokorą przyjmujemy to niezwykłe wyróżnienie. W moim przekonaniu jedną z przyczyn, dla których firma Chr. Hansen uzyskała 1 miejsce, jest fakt, że świat zaczyna rozumieć znaczenie dobrych bakterii oraz wpływ, jaki mogą one mieć na niektóre z najważniejszych problemów, z którymi zmierza się współczesny świat. Są to między innymi marnowanie żywności, nadużywanie antybiotyków czy zapotrzebowanie na większe zrównoważenie sektora rolniczego w dostarczaniu żywności dla rosnącej liczby światowej populacji przy jednoczesnym chronieniu naszej planety dla przyszłych pokoleń,” mówi prezes firmy, Mauricio Graber.

„Firma Chr. Hansen dąży do promowania szerszego stosowania naturalnych rozwiązań i jest naprawdę dumna ze swoich produktów, które są konsumowane przez ponad miliard ludzi każdego dnia. Tak szeroki, światowy zasięg niesie ze sobą dużą odpowiedzialność i jest również okazją do wywarcia pozytywnego wpływu na ludzi, zwierzęta i rośliny. Mamy szczęście, że na tej drodze towarzyszą nam partnerzy biznesowi z całego świata, którzy są tak jak my zdeterminowani, by promować zrównoważony rozwój i naturalne produkty ”, tłumaczy.

„Zostaliśmy wyróżnieni między innymi za nasze wysiłki związane z mierzeniem przez nas wpływu na światowe cele ONZ; 82% naszych obrotów firmy w bezpośredni sposób wspiera te cele. Firma PWC dokonała kontroli naszej metodologii naszych pomiarów, aby to udokumentować.”

Zrównoważony rozwój, czyli integralny element naszej działalności

Firma Chr. Hansen dostarcza naturalne dodatki między innymi do branży spożywczej od 1874 roku. Zrozumienie i szacunek dla ograniczonych zasobów natury od zawsze stanowiły integralny element DNA naszej firmy.

Obecnie zrównoważony rozwój pozostaje rdzenną wartością firmy Chr. Hansen, co odzwierciedla nazwa strategii firmy na rok 2022: „Priorytetem jest natura i zrównoważony rozwój”.  Strategia ta koncentruje się na opracowywaniu naturalnych rozwiązań dla światowego przemysłu spożywczego, farmaceutycznego i rolnictwa w zrównoważony sposób. Światowe cele ONZ stanowią podstawę łączenia wpływu strategii firmy ze zrównoważonym rozwojem, wyniki są corocznie mierzone i ogłaszane.

„Praca nad tworzeniem lepszego świata jest głęboko zakorzeniona w naszym portfolio produktów i kulturze naszej organizacji. Zapewnia nam to, jako firmie cel, który jest ściśle powiązany ze zrównoważonym rozwojem i z którym nasi pracownicy w pełni się utożsamiają. Praca ma dla nich większy sens i dlatego w pełni się w nią angażują każdego dnia”, podkreśla Mauricio Graber.

„Pragniemy jednak zrobić znacznie więcej. Nasza droga do osiągnięcia zrównoważonego rozwoju jest jeszcze bardzo długa, mamy jednak szczerą nadzieję, że możemy wykorzystać to wyróżnienie do zwiększenia poziomu świadomości dotyczącej znaczenia i możliwości dobrych bakterii w ramach zrównoważonego rozwiązania w kontekście problemów, z jakimi boryka się nasza planeta”, tłumaczy.

Innowacyjny projekt producenta osłonek białkowych dofinansowany przez NFOŚiGW

????????????????????????????????????

Na zdjęciu od lewej: Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Artur Michalski, Prezes Zarządu FABIOS Marek Kural. Fot. NFOŚiGW/K.Kuczek

Innowacyjny projekt producenta osłonek białkowych dofinansowany przez NFOŚiGW

Poprawa efektywności energetycznej przy suszeniu osłonek kolagenowych – taki będzie efekt dofinansowania przez NFOŚiGW projektu firmy FABIOS w Białce. Uruchomienie innowacyjnego procesu produkcyjnego przyniesie istotne zyski środowiskowe: zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i cieplnej, a w konsekwencji redukcję emisji dwutlenku węgla.

Dotacja w wysokości 3,9 mln zł dla przedsięwzięcia pn. Poprawa efektywności energetycznej procesu suszenia osłonki poprzez zastosowanie kompaktowego zespołu stacji przygotowania powietrza z palnikiem gazowym została potwierdzona umową 10 stycznia 2019 r. Podpisali ją w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW Artur Michalski i Prezes Zarządu FABIOS Marek Kural.

Beneficjent z Białki w województwie małopolskim jest wytwórcą rozmaitego typu osłonek białkowych, które wykorzystywane są głównie w przemyśle mięsnym, przy produkcji wyrobów wędliniarskich. Służą one również jako opakowania do innych przetworów spożywczych. Przedsiębiorstwo funkcjonuje na polskim rynku nieprzerwanie od 45 lat. Jego produkty są kupowane także w krajach Unii Europejskiej, w Europie Wschodniej, Azji, Ameryce i Australii. Firma nadal chce być konkurencyjna na krajowym i światowym rynku, dbając zarazem o środowisko naturalne. Nie bez znaczenia jest fakt, że w jej sąsiedztwie znajduje się Babiogórski Park Narodowy.

W ramach wspomnianego projektu FABIOS zainstaluje kompaktowy zespół stacji przygotowania powietrza z palnikiem gazowym wraz z rekuperatorowym odzyskiem ciepła. Zespół przygotowania powietrza zostanie wdrożony na trzech istniejących liniach suszarniczych. Zakres prac modernizacyjnych obejmie wykonanie rurociągu gazowego, fundamentów i konstrukcji pod centrale, nowych kanałów wentylacyjnych, stacji przygotowania powietrza wraz z automatyką, instalacji zasilania elektrycznego dla nowych elementów linii. Całkowity koszt realizacji innowacji oszacowano na 11 144 050 zł, a dotacja z NFOŚiGW wyniesie dokładnie 3 900 417 zł.

W wyniku modernizacji i wdrożenia innowacyjnego procesu dojdzie do znacznego zwiększenia efektywności energetycznej. Na efekt ekologiczny przedsięwzięcia złoży się zaoszczędzenie energii końcowej (będącej sumą energii elektrycznej końcowej i cieplnej końcowej) o 6647 MWh/rok. Zmniejszy się również emisja dwutlenku węgla o 1134 Mg/rok, przy założeniu produkcji w pierwszym pełnym roku działania instalacji na poziomie 5 525 497 kg masy rocznie. 

Dotacja dla projektu firmy FABIOS została udzielona przez NFOŚIGW w ramach programu priorytetowego GEKON (Generator Koncepcji Ekologicznych). Jest to pierwszy w Polsce program branżowy w dziedzinie działań proekologicznych, wspólnie przygotowany i realizowany przez dwie instytucje: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Program wspiera przedsiębiorców z sektora prywatnego, którzy prowadzą badania naukowe i prace rozwojowe, a następnie wdrażają powstałe w ich wyniku proekologiczne, innowacyjne technologie. GEKON wychodzi naprzeciw wyzwaniom określonym w unijnej strategii Europa 2020 i Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju Polska 2020. Jest też skorelowany z rządową Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. 

Salami Sokołów – najlepsze według polskich konsumentów

Salami Sokołów zostało najwyżej ocenione przez polskich konsumentów, w teście wędlin salami, przeprowadzonym przez Polski Instytut Badań Jakości. W badaniu zostały poddane ocenie najbardziej popularne marki dostępne na polskim rynku.

W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa konsumentów, którzy zostali poproszeni o ocenę najczęściej kupowanych marek salami. Z listy niemal 20 marek, konsumenci wybrali 6 najbardziej popularnych – wśród nich Salami Sokołów.

Osoby biorące udział w badaniu, oceniały produkty odpowiadając na listę pytań, z wykorzystaniem 10-stopniowej skali Likerta. Poszczególnym pytaniom zespół badawczy przypisał określone wagi, a zwycięzca został wyłoniony na podstawie średniej ważonej dla każdej z analizowanych marek.

Salami Sokołów zajęło pierwsze miejsce w opinii klientów, zdobywając bardzo dobre noty praktycznie w każdej kategorii. Badani konsumenci wysoko ocenili jego świeżość, smak, jakość składników, brak „chemicznych ulepszaczy”. Doceniony został również szeroki asortyment Sokołowa w tej kategorii wędlin. W wynikach badania zaakcentowana także została przystępna cena sokołowskich wyrobów. Salami Sokołów zdobyło ponadto podium w kategorii „Stosunek jakości do ceny”. Co szczególnie ważne, konsumenci biorący udział w badaniu byli skłonni do rekomendacji tej marki swoim znajomym i przyjaciołom.

– Naszym celem jest dostarczanie klientom najwyższej jakości produktów, które będą w pełni odpowiadały ich oczekiwaniom – mówi Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Uznanie konsumentów, wysoka ocena naszych produktów i deklaracja polecania naszej marki są więc dla nas szczególnie ważne. Pierwsze miejsce w konsumenckim teście salami daje nam ogromną satysfakcję.

Salami Sokołów powstaje z najwyższej jakości surowca mięsnego, z dodatkiem specjalnej mieszanki przypraw, co zapewnia mu wyjątkowe walory smakowe. Sokołów S.A. produkuje je od 1992 roku.

Polski Instytut Badań Jakości to niezależny instytut badawczy, specjalizujący się w badaniach konsumenckich. Badanie zostało zrealizowane we współpracy z portalem Onet.

Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza określiła główne wyzwania polskiej branży drobiarskiej w 2019 roku

????????????????????????????????????

Innowacyjny projekt producenta osłonek białkowych dofinansowany przez NFOŚiGW

Poprawa efektywności energetycznej przy suszeniu osłonek kolagenowych – taki będzie efekt dofinansowania przez NFOŚiGW projektu firmy FABIOS w Białce. Uruchomienie innowacyjnego procesu produkcyjnego przyniesie istotne zyski środowiskowe: zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i cieplnej, a w konsekwencji redukcję emisji dwutlenku węgla.

Dotacja w wysokości 3,9 mln zł dla przedsięwzięcia pn. Poprawa efektywności energetycznej procesu suszenia osłonki poprzez zastosowanie kompaktowego zespołu stacji przygotowania powietrza z palnikiem gazowym została potwierdzona umową 10 stycznia 2019 r. Podpisali ją w siedzibie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW Artur Michalski i Prezes Zarządu FABIOS Marek Kural.

Beneficjent z Białki w województwie małopolskim jest wytwórcą rozmaitego typu osłonek białkowych, które wykorzystywane są głównie w przemyśle mięsnym, przy produkcji wyrobów wędliniarskich. Służą one również jako opakowania do innych przetworów spożywczych. Przedsiębiorstwo funkcjonuje na polskim rynku nieprzerwanie od 45 lat. Jego produkty są kupowane także w krajach Unii Europejskiej, w Europie Wschodniej, Azji, Ameryce i Australii. Firma nadal chce być konkurencyjna na krajowym i światowym rynku, dbając zarazem o środowisko naturalne. Nie bez znaczenia jest fakt, że w jej sąsiedztwie znajduje się Babiogórski Park Narodowy.

W ramach wspomnianego projektu FABIOS zainstaluje kompaktowy zespół stacji przygotowania powietrza z palnikiem gazowym wraz z rekuperatorowym odzyskiem ciepła. Zespół przygotowania powietrza zostanie wdrożony na trzech istniejących liniach suszarniczych. Zakres prac modernizacyjnych obejmie wykonanie rurociągu gazowego, fundamentów i konstrukcji pod centrale, nowych kanałów wentylacyjnych, stacji przygotowania powietrza wraz z automatyką, instalacji zasilania elektrycznego dla nowych elementów linii. Całkowity koszt realizacji innowacji oszacowano na 11 144 050 zł, a dotacja z NFOŚiGW wyniesie dokładnie 3 900 417 zł.

W wyniku modernizacji i wdrożenia innowacyjnego procesu dojdzie do znacznego zwiększenia efektywności energetycznej. Na efekt ekologiczny przedsięwzięcia złoży się zaoszczędzenie energii końcowej (będącej sumą energii elektrycznej końcowej i cieplnej końcowej) o 6647 MWh/rok. Zmniejszy się również emisja dwutlenku węgla o 1134 Mg/rok, przy założeniu produkcji w pierwszym pełnym roku działania instalacji na poziomie 5 525 497 kg masy rocznie. 

Dotacja dla projektu firmy FABIOS została udzielona przez NFOŚIGW w ramach programu priorytetowego GEKON (Generator Koncepcji Ekologicznych). Jest to pierwszy w Polsce program branżowy w dziedzinie działań proekologicznych, wspólnie przygotowany i realizowany przez dwie instytucje: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Program wspiera przedsiębiorców z sektora prywatnego, którzy prowadzą badania naukowe i prace rozwojowe, a następnie wdrażają powstałe w ich wyniku proekologiczne, innowacyjne technologie. GEKON wychodzi naprzeciw wyzwaniom określonym w unijnej strategii Europa 2020 i Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju Polska 2020. Jest też skorelowany z rządową Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. 

„Marka Polskie Mięso” – startuje ogólnopolska kampania informacyjna”

Pewne jest jedno. Polskie mięso. Pod takim hasłem Związek „Polskie Mięso” rozpoczął ogólnopolską kampanię informacyjną „Marka Polskie Mięso” dotyczącą drobiu i wieprzowinyGłównym celem działań jest zwiększenie świadomości i wiedzy wśród konsumentów na temat walorów wieprzowiny i drobiu oraz walka ze stereotypami żywieniowymi dotyczącymi mięsa. Ambasadorami akcji zostali Beata Śniechowska i Tomasz Czajkowski.

Statystyczny Polak zjada rocznie 76,5 kg mięsa i jego przetworów.1 Jakość i wartość odżywcza polskiego mięsa stale rośnie, a jak wynika z najnowszych badań, średnia zawartość tłuszczu w mięsie wieprzowym jest około dwukrotnie niższa niż dotychczas sądzono. Przykładowo jeszcze 20 lat temu popularny boczek zawierał 15% tłuszczu więcej niż obecnie. W wyniku udoskonalenia hodowli proporcje te uległy znacznej poprawie.2 Z żywieniowego punktu widzenia mięso nadal jest bardzo ważnym i wartościowym składnikiem diety, ponieważ stanowi źródło białka o wysokiej wartości biologicznej, zapewniającego prawidłowy rozwój i zdrowie organizmu. Mięso to także witaminy i mikroelementy – wieprzowina może być w diecie dobrym źródłem witamin E, B1 i B6, a także żelaza, które z mięsa może wchłaniać się aż w 50%, podczas gdy z produktów roślinnych zaledwie w 1-8%.3

Tymczasem w obiegowej opinii często powielane są stereotypy i informacje naukowe, które dawno już zdążyły się zdezaktualizować. Stąd najnowsza kampania Związku „Polskie Mięso”. Jej celem jest nie tylko zaprezentowanie Polakom walorów smakowych drobiu i wieprzowiny, ale przede wszystkim popularyzacja i aktualizacja wiedzy na temat mięsa, jego wartości odżywczych i kulinarnych.

Kampania „Marka Polskie Mięso” to przede wszystkim podniesienie świadomości społeczeństwa na temat roli mięsa w diecie człowieka – mówi Witold Choiński, prezes zarządu Związku „Polskie Mięso”. –  Edukacja konsumenta ma na celu pokazanie jak wysoki poziom prezentuje obecnie produkcja mięsa drobiowego oraz wieprzowego, jak ważna jest jego rola w zbilansowanej diecie, a także prawidłowej pracy organizmu. Na „tak” dla polskiego mięsa przemawia nie tylko jego jakość i smak, ale przede wszystkim twarde dane: wzrost konsumpcji i idący za nim wzrost sprzedaży zarówno na rynku polskim jak i poza granicami naszego kraju. Najważniejszym celem jest jednak dla nas uświadomienie konsumentom, dlaczego warto wybierać polskie mięso – przekonuje prezes Choiński.

Zgodnie z ideą kampanii „Białe czy czerwone?”, organizatorzy akcji odwołują się do różnych gustów kulinarnych Polaków. Niezależnie od tego, czy preferujemy lekką kuchnię, dania orientalne, czy konkret na talerzu – pewne jest jedno – polskie mięso: wartościowe, bezpieczne, zdrowe i najwyższej jakości.

Ambasadorami kampanii zostali: Beata Śniechowska, szefowa kuchni, restauratorka, zwyciężczyni drugiej edycji programu MasterChef i Tomasz Czajkowski, twórca kulinarny, autor bloga Magiczny Składnik. Dwie indywidualności z odmiennym podejściem do gotowania, z różnymi temperamentami i gustami kulinarnymi, których łączy jedno – wybór polskiego mięsa.

Cała akcja potrwa do 30 kwietnia 2019 r. Kampania została sfinansowana z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.

1 Red. Piotr Szajner: Analizy Rynkowe. Rynek mięsa stan i perspektywy, Nr 55, 2018, s. 58, ISSN 1231-2576

2,3 Praca zbiorowa pod kierunkiem dr inż. Tadeusza Blicharskiego ,,Aktualna wartość dietetyczna wieprzowiny, jej znaczenie w diecie i wpływ na zdrowie konsumentów” Warszawa 2013.

FAKTY I MITY NA TEMAT DROBIU I WIEPRZOWINY

  • Wieprzowina zawiera znacznie mniej cholesterolu niż się powszechnie sądzi – 54 mg/100 g. W porównaniu z normami amerykańskimi USDA polski boczek zawiera mniej cholesterolu o 41%, żeberka o 57%, a łopatka, szynka i schab o 31-35%. Tak pokazały najnowsze wyniki badań nad wieprzowiną.1
  • Mięso jest świetnym źródłem żelaza, pierwiastka niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania naszego układu krwionośnego. Wystarczy jeden średni kotlet ok. (320 g) aby zaspokoić zapotrzebowanie dorosłego mężczyzny na ten składnik. Aby tego składnika dostarczyć sobie ze szpinaku, musiałby go zjeść 30 kg!2
  • Wartość energetyczna wieprzowiny zmniejszyła się znacząco w efekcie rozwoju hodowli i lepszego żywienia zwierząt. Aktualnie 100 g schabu dostarcza 152 kcal, a 100 g szynki tylko 118 kcal. Dla porównania 100 g pasztetu z fasoli to aż 260 kcal.3
  • Najwięcej witaminy B6 jest w karkówce.4
  • Mięso drobiowe zawiera małą ilość kolagenu (ok. 2,5%) co sprawia, że jest lekkostrawne, kruche i miękkie oraz ma delikatną strukturę tkanek. Tłuszcz w drobiu zlokalizowany jest głównie pod skórą, co umożliwia jego łatwe oddzielenie.5
  • Już 100 g mięsa z piersi kurczaka bez skóry dostarcza ok. 21 g pełnowartościowego białka. Pokrywa to w 63% dzienne zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko.6
  • Mięso z piersi kurcząt i indyków jest bardzo dietetyczne. 100 g dostarcza odpowiednio tylko 99/84 kcal oraz posiada średnio tylko 1,3/0,7 g tłuszczu.7

1 Praca zbiorowa pod kierunkiem dr inż. Tadeusza Blicharskiego ,,Aktualna wartość dietetyczna wieprzowiny, jej znaczenie

w diecie i wpływ na zdrowie konsumentów” Warszawa 2013.

2 Opracowanie własne biura kampanii.

3 Opracowanie własne biura kampanii.

Praca zbiorowa pod kierunkiem dr inż. Tadeusza Blicharskiego ,,Aktualna wartość dietetyczna wieprzowiny, jej znaczenie w diecie i wpływ na zdrowie konsumentów” Warszawa 2013.

5, 6, 7 Michalczuk M. Siennicka A. „Właściwości dietetyczne mięsa różnych gatunków drobiu utrzymywanych w alternatywnych systemach chowu. Przegląd hodowlany”, 2010, 11, 26-30 Pieszka M i wsp. Surowce i produkty drobiarskie a zdrowie konsumenta.

„Wiadomości zootechniczne”. 2017, 4, 118-123 Grochowska K i wsp. „Znaczenie mięsa w żywieniu człowieka i preferencje konsumentów związane z ich spożyciem w Polsce na przestrzeni 30 lat”.

„Wiadomości Zootechniczne”. 2016, 4, 34-45

POLSKIE MIĘSO W LICZBACH

  • Polacy zjadają średnio ok. 40 kg wieprzowiny rocznie.1
  • W I półroczu 2018 r. eksport polskiego mięsa wieprzowego wyniósł 223,8 tys. ton. Głównymi odbiorcami wieprzowiny były: USA (35,5 tys. ton), Niemcy (35,2 tys. ton), Włochy (28,8 tys. ton), Słowacja (15,6 tys. ton), Czechy (12,9 tys. ton), Hongkong (10,0 tys. ton) i Litwa (9,9 tys. ton).2
  • Od stycznia do października ubiegłego roku Polska wyeksportowała 1 083 739 ton mięsa drobiowego o łącznej wartości 8,22 mld PLN.3
  • Główni odbiorcy polskiego drobiu to wymagające rynki: niemiecki (177, 2 tys. ton), brytyjski (87,8 tys. ton) i francuski (72,8 tys. ton).4

Opracowanie własne biura kampanii.

2,3 Red. Piotr Szajner: „Analizy Rynkowe. Rynek mięsa stan i perspektywy”, Nr 55, 2018, ISSN 1231-2576

„Rynek Mięsa Drobiowego”, Nr 51/52/2018, Wydawca Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Departament Promocji i Jakości Żywności

Sokołów po raz kolejny zagrał z WOŚP

Za nami 27. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jak co roku, firma Sokołów S.A. aktywnie włączyła się w jego organizację, wspierając sztaby m.in. w Sokołowie Podlaskim, Jarosławiu i Kole. We wszystkich tych miejscowościach zebrano rekordowe kwoty. Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Bogusław Miszczuk – wylicytował złote serduszko WOŚP. Sokołowa nie mogło również zabraknąć podczas koncertu finałowego pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie.

W tej wyjątkowej akcji co roku łączą się miliony osób, we wspólnym dziele niesienia pomocy. Hasło tegorocznego finału brzmiało „Pomaganie jest dziecinnie proste”, a celem zbiórki był zakup nowoczesnego sprzętu medycznego dla specjalistycznych szpitali dziecięcych. Firma Sokołów S.A. od lat aktywnie wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej pomocy – nie mogło być inaczej podczas tegorocznego finału.

 Sokołów Podlaski – 133 000 złotych i złote serduszko

Ponad 133 000 złotych – to nowy rekord zbiórki w Sokołowie Podlaskim, który padł w tym roku. Firma Sokołów była tu głównym sponsorem sztabu. Oprócz corocznej kwesty, na wszystkich wspierających WOŚP czekały dodatkowe atrakcje. Tradycyjnie już Sokołów wsparł popularny bieg ulicami miasta „Policz się z cukrzycą”, który odbył się w dwóch kategoriach wiekowych – dzieci oraz młodzieży i dorosłych. Pięciu zwycięzców w każdej kategorii otrzymało pamiątkowe gadżety. Firma Sokołów zapewniła również zaplecze gastronomiczne, przekazując produkty na przygotowanie posiłku dla wszystkich uczestników. Jak co roku, finałowi towarzyszyła akcja oddawania krwi, w której wzięło udział 57 osób.

Wyjątkowa była tegoroczna licytacja w Sokołowie Podlaskim. Jednym z wystawionych przedmiotów było złote serduszko WOŚP. Spośród 100 złotych serduszek, większość jest licytowana w sztabie głównym WOŚP drogą telefoniczną, kilka na antenie stacji telewizyjnych i radiowych oraz tylko kilka w sztabach. Złote serduszko wystawione w sztabie sokołowskim, po zaciętej rywalizacji wylicytował Prezes Zarządu Sokołów S.A. – Bogusław Miszczuk, za rekordową kwotę 20 000 złotych. – Gratuluję całemu sztabowi i wszystkim zaangażowanym wolontariuszom – powiedział po licytacji Bogusław Miszczuk. – Grajcie dalej, a ja zapewniam, że będziemy Was wspierać w przyszłym roku.

Koło, Jarosław, Osie – rekordy zbiórki, charytatywny bieg i morsowanie

Firma Sokołów zaangażowała się również w finał WOŚP w innych miastach, w których są oddziały firmy. W Kole ulicznym kwestom towarzyszyła plenerowa impreza i licytacja gadżetów. Po raz 1. odbył się tu bieg „Policz się z cukrzycą”, w którym wzięło udział ponad 200 osób. Firma Sokołów przekazała produkty, które zostały wykorzystane podczas grilla i ogniska. Tu także padł rekord podczas zbiórki – niemal 110 000 złotych.

Sokołów objął patronatem lokalny sztab w Jarosławiu. Firma przekazała produkty, z których przygotowano posiłki dla wolontariuszy. Sokołów wsparł uczestników charytatywnego morsowania, zapewniając im pamiątkowe ręczniki i polary. Niemal 123 000 zł – to nowy rekord finałowej zbiórki, ustanowiony w tym roku w Jarosławiu.

Głównym sponsorem finału w Osiach była Grupa Gzella (przejęta w ubiegłym roku przez Grupę Sokołów), która również dostarczyła produkty na posiłki dla wolontariuszy.

Sokołów był także obecny w namiocie głównym WOŚP, pod Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie. Uczestnikom serwowane były przekąski mięsne i dania przygotowane na bazie sokołowskich produktów.

Prezes Sokołowa: Rok 2018 pokazał naszą siłę

Rok 2018 był dla Sokołowa czasem wyzwań, sukcesów i wytężonej pracy. Mimo wielu przeciwności, wspólnych dla branży mięsnej, udało się nam zachować dynamiczny rozwój firmy. Efektem zaangażowania naszych pracowników i menadżerów jest wzrost o 6,6% przychodów ze sprzedaży rok do roku, zysk operacyjny wyższy o 27,9% oraz umocnienie pozycji na rynku polskim i rynkach zagranicznych. Niewątpliwym sukcesem było również sfinalizowanie przejęcia Grupy Gzella, co znacząco zwiększy nasze zdolności produkcyjne i pozwoli lepiej odpowiedzieć na potrzeby konsumentów. 

Pracownicy sercem Sokołowa

Nieustannie doświadczamy, że za sukcesem naszej firmy stoją Pracownicy. W pełni zaangażowani, eksperci w swoich dziedzinach – to oni są motorem napędowym Grupy Sokołów. Rok 2018, tak trudny dla całej branży mięsnej, pokazał naszą siłę. Wiedza i doświadczenie naszych Pracowników pozwoliły nam zachować najwyższe standardy pracy i utrzymać dynamiczny rozwój firmy. Dlatego po raz kolejny postanowiliśmy skupić się właśnie na nich. W mijającym roku wprowadziliśmy szereg rozwiązań, narzędzi i programów, których celem jest ich rozwój osobisty i zawodowy.

            Sokołów wziął udział w międzynarodowym projekcie Graduate Programme, skierowanym do absolwentów szkół wyższych, którzy chcą rozpocząć karierę w naszej Grupie. Jest to Program, który daje ogromne możliwości młodym ludziom poznania całego łańcucha wartości firmy, sprawdzenia się w ambitnych projektach, uczestnictwa w licznych międzynarodowych szkoleniach, networkingu wśród absolwentów zagranicznych oraz zdobycia doświadczenia w jednostkach międzynarodowych po to, aby w przyszłości zostać kompetentnym menadżerem. W ramach Programu wyłoniliśmy jedną laureatkę, która rozpoczęła razem z nami tę fascynującą, zawodową podróż. W styczniu 2019 roku ogłosimy II edycję Programu do którego już teraz zapraszamy wszystkich ambitnych absolwentów gotowych na wyzwania zawodowe oraz rozwój.

W 2018 roku wdrożyliśmy zasady przywództwa, które są dla nas jasnym kierunkowskazem postępowania i działania oraz jeszcze bardziej wzmacniają kulturę efektywnego przywództwa w Sokołów S.A.. Kontynuacją tej drogi jest rozpoczęcie zakrojonego na szeroką skalę projektu leadershipu nastawionego na nieustanny rozwój menadżerów na każdym szczeblu organizacyjnym. Nie zapominamy również o nowoczesnych narzędziach wspomagających zarządzanie. Pilotażowo wdrożyliśmy narzędzie SuccessFactors do skutecznego ustalania celów, budowania kultury dialogu na linii menadżer pracownik oraz zespół, pozwalającego na ewaluację nie tylko wyników ale również zachowań i kompetencji, które chcemy w organizacji rozwijać. Kultura innowacyjności to jeden z czynników, na który kładziemy szczególny nacisk, dlatego wciąż poszerzamy grono pracowników zdobywających wiedzę i umiejętności w tym zakresie. Zorganizowaliśmy szereg warsztatów z wykorzystaniem metodyki design-thinking w interdyscyplinarnych zespołach, co dodatkowo podnosi poziom szerokiego rozumienia biznesowego, wzajemnego dzielenia się wiedzą oraz usprawnia komunikację i pracę zespołową. Wyzwania rynkowe i organizacyjne dla nas to również nieustanna współpraca międzynarodowa, dlatego zwiększyliśmy liczbę osób, które uczęszczają na darmowe lekcje języka angielskiego. Ponownie udostępniliśmy naszym Pracownikom platformę do szkoleń on-line, na której mogli odbywać szkolenia z wielu interesujących ich dziedzin – np. marketingu, sprzedaży, zarządzania, IT, finansów czy obsługi pakietu Office. Nasi pracownicy mogli również skorzystać z bezpłatnych badań w ramach prewencyjnych programów profilaktycznych.

     Podjęte działania znalazły odzwierciedlenie w wynikach badania satysfakcji, motywacji i zaangażowania Pracowników – Check 2018. Frekwencja osiągnęła rekordowe 94%. Poziom satysfakcji i motywacji, jak również zaangażowania wzrósł w porównaniu do poprzedniego badania i jest dużo wyższy jeśli odniesiemy się do benchmarkingu rynku w tym zakresie.  To dla nas niezmiernie ważne, aby ludzie czuli się dobrze w pracy, bo tylko wtedy będą mogli w pełni wykorzystać swój potencjał oraz osiągać sukcesy – a sukces naszych pracowników jest sukcesem całej firmy.

          Nasze starania zostały dostrzeżone przez podmioty zewnętrzne. Już drugi rok z rzędu Grupa Sokołów S.A. otrzymała prestiżowy tytuł „Solidnego Pracodawcy”. Wyróżnienie to jest dowodem skuteczności prowadzonej systematycznie od lat polityki personalnej, innowacyjnego podejścia oraz potwierdzeniem klarowności i rzetelności działania przedsiębiorstwa.

 Sukcesy pomimo przeciwności

          Mimo wielu niekorzystnych uwarunkowań w polskiej branży mięsnej, możemy nazwać rok 2018 – rokiem sukcesu. Głównymi problemami były niestabilna sytuacja na rynku surowcowym oraz rozprzestrzeniający się wirus ASF. Niełatwe warunki na rynku krajowym i zagranicznym nie przeszkodziły nam w osiągnięciu satysfakcjonujących wyników. Utrzymaliśmy dynamiczny rozwój, co zaowocowało 6,6% wzrostem przychodów ze sprzedaży rok do roku zyskiem operacyjnym lepszym o 27,9%.  Umocniliśmy pozycję na rynku krajowym. Wprowadziliśmy do sprzedaży 56 nowych produktów – w tym rozszerzyliśmy ofertę produktów bezmięsnych o Hummusy Premium. Nasze wyroby obecne są na niemal 40 rynkach na całym świecie. Wysyłamy przekąski do USA. Jesteśmy eksportowym liderem rynku produktów przetworzonych w Wielkiej Brytanii. Rozwijamy ofertę dla kanału HoReCa we Francji

Produkty Sokołowa są też obecne w bardziej egzotycznych miejscach, takich jak Zjednoczone Emiraty ArabskieRepublika KongoLiban czy Hongkong. Europa Zachodnia pokochała naszą wołowinę. W niektórych krajach dynamika sprzedaży elementów wołowych wzrosła w ciągu ostatniego roku o ponad 200%.

Gzella częścią Sokołowa

            Niewątpliwie jednym z najważniejszych wydarzeń dla Grupy Sokołów w 2018 roku było przejęcie Grupy Gzella. Zakład produkcyjny Gzella, zlokalizowany w miejscowości Osie, był dla nas doskonałą inwestycją. Dzięki naszemu know-how i relacjom biznesowym, jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać potencjał zakładu, którego obecne zdolności produkcyjne pozwalają na produkcję ponad 6000 ton wyrobów miesięcznie. Gzella to również dobrze zorganizowana logistyka oraz sieć ponad 200 sklepów własnych. Już teraz korzystamy z tego, oferując klientom Delikatesów Mięsnych Gzella produkty Sokołowa, a klientom Delikatesów Mięsnych Sokołów – Wędliny z Borów. Z wielką satysfakcją powitaliśmy Pracowników, którzy do nas dołączyli. Niemal 1300 osób, które pracują w spółkach należących do Grupy Gzella to znakomici fachowcy. Nie mamy wątpliwości, że dzielenie się doświadczeniami może przynieść wyłącznie pozytywne efekty.

Rozwój i środowisko

            Nie sposób dynamicznie rozwijać się bez modernizacji zakładów produkcyjnych. W ubiegłym roku przeznaczyliśmy na te działania ponad 118 mln złotych. Naszym celem jest nie tylko zwiększanie mocy produkcyjnych, ale także optymalizacja w zakresie gospodarowania  wodą i energią elektryczną, dzięki czemu ograniczamy negatywny wpływ na środowisko. Wybudowana w Sokołowie Podlaskim kotłownia na gaz ziemny w zaledwie 2 lata pozwoliła ograniczyć emisję gazów o ponad 36 900 ton. Stopniowo przeprowadzamy termomodernizacje budynków we wszystkich zakładach produkcyjnych naszej Grupy. Odzyskujemy ciepło z urządzeń produkcyjnych i systemów chłodniczych. Staramy się coraz efektywniej gospodarować energią. Skutkiem tego jest chociażby wymiana tradycyjnego oświetlenia w zakładach na oświetlenie LEDowe.

 Uroczysty jubileusz

            Podczas corocznej imprezy Sokołów Cup obchodziliśmy jubileusz 25-lecia Oddziału Sokołów S.A. w Czyżewie, położonego w województwie podlaskim. Zakład w Czyżewie zatrudnia ponad 700 osób, specjalizuje się w produkcji parówek, pasztetów, przetwórstwie drobiu oraz produkcji past i pasztetów warzywnych. Wyroby, które tu powstają, są dostępne nie tylko w każdym zakątku Polski, ale również zagranicą.

Plany na kolejny rok

            Rok 2018 postawił przed nami szczególnie wiele wyzwań. Z satysfakcją mogę stwierdzić, że sprostaliśmy im z sukcesem. Część z tych trudności będzie nam z pewnością towarzyszyła również w nadchodzącym roku. Stabilna i mocna pozycja firmy oraz przede wszystkim potencjał, który tkwi w naszych Pracownikach, utwierdzają mnie w przekonaniu, że cele, które są przed nami zrealizujemy i utrzymamy dynamiczny rozwoju Grupy Sokołów. Zapewniam, iż nadal będziemy intensywnie pracować nad poszerzaniem asortymentu, tak, aby w pełni usatysfakcjonować naszych Klientów, dostarczając im na co dzień najwyższej jakości produkty.

Bogusław Miszczuk

Prezes Zarządu Sokołów S.A.

Łukasz Dominiak Przewodniczącym Grupy Dialogu Społecznego ds Drobiu i Jaj przy Komisji Europejskiej

Łukasz Dominiak, Dyrektor Generalny Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej (KRD-IG), został wybrany na Przewodniczącego Grupy Dialogu Społecznego ds. Drobiu i Jaj (Civil Dialogue Group Animal Products: Poultry and Eggs), stanowiącej oficjalne ciało doradcze Komisji Europejskiej w zakresie sektora produkcji mięsa drobiowego oraz jaj wylęgowych i konsumpcyjnych. Grupa ta zrzesza wszystkich reprezentantów łańcucha produkcji drobiarskiej na szczeblu unijnym. W jej skład wchodzą m.in. przedstawiciele hodowców i producentów drobiu stowarzyszeni w Copa-Cogeca, reprezentanci sektora uboju i przetwórstwa mięsa drobiowego oraz jaj zrzeszeni w a.v.e.c. oraz EUWEP, a także członkowie europejskich organizacji handlowych, konsumenckich czy ochrony praw zwierząt. Nowy przewodniczący podczas pierwszego spotkania z uczestnikami Grupy omówił najistotniejsze problemy występujące aktualnie w branży drobiarskiej. Przedstawił również plan działań, jakie zamierza realizować w ciągu dwuletniej kadencji, aby m.in. poprzez efektywną współpracę z Komisją Europejską chronić i wspierać rozwój unijnego sektora drobiarskiego.

        Grupy Dialogu Społecznego funkcjonują w ramach poszczególnych sektorów rolno-spożywczych i stanowią oficjalną platformę wymiany poglądów oraz opinii między interesariuszami związanymi z określoną branżą a Komisją Europejską (DG AGRI). W zależności od podejmowanych tematów, w posiedzeniach zespołu uczestniczą dodatkowo przedstawiciele właściwych Dyrekcji Generalnych Komisji Europejskiej, w tym m.in. DG SANTE, DG TRADE czy DG TAXUD. Po stronie przedstawicieli sektora w spotkaniach udział biorą reprezentanci wszystkich ogniw zaangażowanych w dany sektor rynku, począwszy od produkcji, poprzez przetwórstwo i handel, na konsumpcji kończąc.

        Grupa Dialogu Społecznego ds. Drobiu i Jaj spotyka się dwa razy do roku w ramach całodniowych posiedzeń. Tematyka spotkań oscyluje wokół wszystkich zagadnień związanych z branżą drobiarską, w tym m.in. rynku mięsa drobiowego i jaj, rynku pasz, regulacji marketingowych, zdrowia i dobrostanu zwierząt, dostępu do rynków państw trzecich oraz importu do UE. Wszelkie wnioski oraz postulaty wypracowywane podczas posiedzeń Grupy Dialogu Społecznego zapisywane są w formie oficjalnego protokołu, który następnie kierowany jest do Komisji Europejskiej. Co istotne, propozycja poruszanych tematów leży w gestii Przewodniczącego Grupy.

      –Jestem dumny, że Grupa Dialogu Społecznego ds. Drobiu i Jaj przy Komisji Europejskiej zaufała mi i powierzyła tak odpowiedzialne stanowisko. Dodam, że po raz pierwszy w historii funkcjonowania tego ciała doradczego. Przewodniczącym został reprezentant Polski. To duże wyróżnienie, podyktowane zapewne pozycją naszego kraju na arenie międzynarodowej, jednakże osiągniecie tej funkcji nie byłoby możliwe bez wieloletniej pracy Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej oraz jej aktywnej postawy w Brukseli. Kierowanie Grupą Dialogu Społecznego daje szereg narzędzi, które, umiejętnie wykorzystane, pozwalają realnie wpływać na politykę Komisji Europejskiej wobec unijnego sektora drobiarskiego. Obecny czas nie jest łatwy dla sektora drobiarskiego w UE. Mimo wielu sukcesów, rynek zmaga się – bądź będzie wkrótce się zmagać – z wieloma wyzwaniami, chociażby takimi jak import mięsa drobiowego z Ukrainy z pominięciem stawek celnych, próbami powrotu brazylijskich producentów drobiu na rynek europejski czy wreszcie brexitem, o którym tak naprawdę „wiemy, że nic nie wiemy”. Problemy, jakim stawia czoła branża, wymagają zdecydowanych reakcji – mówi Łukasz Dominiak.

       Oprócz konsekwencji brexitu oraz importu drobiu z Brazylii, będącego zagrożeniem dla unijnych konsumentów, co jasno wynika z raportu z audytu przeprowadzonego przez ekspertów Komisji Europejskiej na tamtejszym rynku, Łukasz Dominiak podjął temat aktualny z punktu widzenia interesów polskiego i unijnego drobiarstwa, tj. problem wprowadzania na rynek wspólnotowy mięsa drobiowego z Ukrainy po zaniżonych cenach, z wykorzystaniem luk prawnych. Zaznaczył, że praktyka ta znacząco utrudnia funkcjonowanie unijnym hodowcom, producentom drobiu oraz zakładom ubojowym, co odbija się na ich kondycji.

    -Cieszy mnie to, iż na początku mojej pracy udało się wprowadzić do agendy spotkania i poruszyć praktycznie wszystkie najważniejsze tematy dotyczące unijnego sektora drobiarskiego, począwszy od kwestii rynku wspólnotowego i handlu międzynarodowego, poprzez sprawy związane z weterynarią i dobrostanem zwierząt, na problemie przywrócenia możliwości krzyżowego skarmiania drobiu i trzody przetworzonym białkiem zwierzęcym kończąc. Cel, jaki postawiłem przed sobą, to przede wszystkim podejmowanie działań, które pozwolą Grupie Dialogu Społecznego jak najlepiej zadbać o interesy unijnych hodowców i producentów drobiu. Ważną kwestią jest dla mnie również stałe wzmacnianie pozycji europejskiego drobiu na świecie – podsumował Łukasz Dominiak.

      Podczas posiedzenia nowo powołany Przewodniczący podkreślił, że łącząc siły, producenci i hodowcy drobiu mogą osiągnąć więcej poprzez podejmowanie zintegrowanych działań na dużą skalę. Dlatego tak ważny jest ich aktywny udział w pracach Grupy Dialogu Społecznego ds. Drobiu i Jaj przy Komisji Europejskiej.

Łukasz Dominiak ukończył Szkołę Główną Handlową na kierunku Międzynarodowe Stosunki Ekonomiczne. W końcowym okresie studiów związany był m.in. z katedrą Agrobiznesu SGH, a także odbył staż na Chicagowskiej Giełdzie Towarowej (CME). Funkcję Dyrektora Generalnego KRD-IG objął w 2011 roku. Oprócz pracy na szczeblu krajowym, posiada duże doświadczenie w realizacji projektów międzynarodowych. Jest odpowiedzialny m.in. za działania mające za celu pozyskiwanie nowych rynków zbytu oraz promocję polskiego mięsa drobiowego za granicą, odnosząc na tym polu duże sukcesy. Jako przedstawiciel KRD-IG od lat aktywnie współpracuje z Komisją Europejską oraz Parlamentem Europejskim, a także unijnymi organizacjami branżowymi: ELPHA, a.v.e.c. i CLITRAVI. Teraz ta współpraca z pewnością jeszcze bardziej się zacieśni.