poniedziałek, 29 kwietnia, 2024

GRYPA PTAKÓW WŚRÓD KOTÓW, CZYLI MODELOWY PRZYKŁAD DEZINFORMACJI ŻYWNOŚCIOWEJ

Od ponad dwóch tygodni pojawiają się w mediach tradycyjnych, social mediach i na forach internetowych informacje o tajemniczej chorobie zabijającej koty. Przeprowadzone badania wiążą śmiertelną chorobę kotów z wirusem H5N1, znanym jako grypa ptaków.  

Pojawiają się różne możliwości zakażenia. Najbardziej prawdopodobnym źródłem jest zakażenie poprzez styczność z dzikim ptactwem lub ich odchodami. Wymieniane jest również surowe mięso drobiowe z niezidentyfikowanego źródła lub karma dla kotów. Do teraz nie ustalono, jakie jest źródło zakażeń. Nie ma więc żadnych dowodów naukowych, które pozwalają stwierdzić, że mięso drobiowe jest źródłem zakażenia kotów domowych grypą ptaków H5N1. Jednak Gazeta Wyborcza i autorka wszystkich tekstów na ten temat Anna Lipińska, mimo jednoznacznych deklaracji naukowców oraz służb weterynaryjnych, uparcie forsuje nieprawdziwe tezy i stwierdzenia.

Pierwsze artykuły ukazały się 4 lipca br. Ich tytuły nie pozostawiały wątpliwości:

 

„Wyborcza ujawnia: Ptasia grypa w mięsie drobiowym ze sklepów”

 

„Prof. Pyrć o mięsie z wirusem z ptasią grypą, która zabija koty: Jest ryzyko przeniesienia się na ludzi”

Publikacje miały bardzo duży oddźwięk w społeczeństwie, w mediach, na forach internetowych. Wywołały też wiele nieporozumień i obaw wśród konsumentów. Oba artykuły stanowią modelowy przykład manipulacji i nadinterpretacji danych naukowych. Dziennikarka przedstawia w nich badania nad wirusem grypy H5N1 prowadzone przez prof. dr. hab. Krzysztofa Pyrcia, dr. hab. Macieja Grzybka oraz
dr. Łukasza Rąbalskiego. Wstępne wyniki analizy genetycznej i molekularnej zostały

przedstawione przez Gazetę Wyborczą jako dowód, że mięso drobiowe jest przyczyną zachorowań kotów na H5N1.

Gazeta Wyborcza donosiła m.in., że:

Naukowcy z Krakowa i Gdańska wykryli groźnego dla człowieka wirusa ptasiej grypy H5N1 w mięsie drobiowym sprzedawanym w sklepach.

Zakażone mięso nigdy nie powinno trafić do sprzedaży.

To, w jaki sposób mięso zakażonego drobiu mogło się dostać do handlu mogą teraz zbadać tylko sanepid oraz Inspekcja Weterynaryjna.”

„Ministerstwo Rolnictwa bagatelizuje wirusa grypy w mięsie. To on zabija koty.”

Na nieprawdziwe informacje od razu zareagowali sami naukowcy, którzy odcięli się od publikacji podkreślając, że sprawa wymaga dalszych badań, a artykuł wypacza sens uzyskanych wyników i może prowadzić do paniki oraz strat zarówno ekonomicznych, jak i wizerunkowych.

Podczas konferencji prasowej w MRiRW została wyemitowana wypowiedź prof. Krzysztofa Pyrcia o treści: „Ukazał się materiał prasowy, który sugeruje, że wyniki przeprowadzonych przez nasze zespoły naukowe badań wykazały, że koty w ostatnich tygodniach zakażają się wirusem ptasiej grypy H5N1 poprzez skażone mięso pochodzące z drobiu polskiego. Chciałem powiedzieć, że jest to nieprawda, my tego nie wykazaliśmy”.

Fakty są takie, że naukowcy przebadali pięć próbek mięsa drobiowego i w jednej stwierdzono obecność wirusa H5N1. Nie daje to jednak żadnej podstawy do

wyciągania tak daleko idących wniosków, jak uczyniła to Gazeta Wyborcza. Mechanizm zakażenia nie jest bowiem jednoznaczny. Podczas, gdy niektóre koty były wychodzące i mogły mieć kontakt z dzikim ptactwem i jego odchodami – rezerwuarem grypy ptaków, inne nie tylko nie wychodziły, ale też nie były karmione surowym mięsem drobiowym.

Naukowcy kwestionują także sposób pobrania i dostarczenia próbek przez właścicieli kotów. Podkreślają, że zrobiły to osoby nieupoważnione do takich czynności, bez zachowania aseptyki i metodologii, co mogło doprowadzić do kontaminacji próbki wirusem obecnym w środowisku.  Próbki nadające się do badań mogą pobierać tylko autoryzowane służby państwowe, które robią to zgodnie z naukowymi standardami oraz przestrzegając podstawowych zasad metodyki i procedur. Naukowcy podkreślają także, że jedynym licencjonowanym laboratorium, które mogłoby potwierdzić obecność H5N1 w mięsie drobiowym jest Krajowe Laboratorium Referencyjne PIWet w Puławach.

Mimo to Gazeta Wyborcza w dalszym ciągu bezrefleksyjnie próbuje forsować tezę, iż przyczyną śmierci kotów jest mięso drobiowe, co nie ma poparcia w wynikach aktualnych badań i wprowadza opinię publiczną w błąd. W wydaniu z 14 lipca widzimy kolejny krzykliwy tytuł: „Skąd pochodzi mięso, które zabiło koty? Służby powoli szukają źródła ptasiej grypy”. Sprawa jest o tyle bulwersująca, że już 4 lipca Gazeta Wyborcza przepraszała prof. Krzysztofa Pyrcia za nieprecyzyjne i nieautoryzowane cytowanie jego wypowiedzi oraz nadinterpretowanie wyników jego badań.

Jak podkreśla Główny Inspektorat Weterynarii, na chwilę obecną nie ma żadnych dowodów, a w szczególności wyników badań laboratoryjnych, które mogłyby stanowić przesłankę do twierdzenia, że zarażenia kotów wirusem grypy ptaków nastąpiły po

zjedzeniu surowego mięsa jakiegokolwiek gatunku zwierzęcia rzeźnego, znajdującego się w legalnym obrocie, a pozyskanego w zatwierdzonych rzeźniach, w których przeszły badania przed – i poubojowe.

Informacje służb weterynaryjnych od początku sugerowały, że źródłem zakażenia mogą być dzikie ptaki. Znalazło to swój wyraz w komunikacie GIW z 17 lipca, w którym stwierdzono, że analizy wskazują, że u kotów wystąpił wirus H5N1 genotypu CH – ten sam, który został wykryty u bociana białego na początku czerwca br.

Nie kwestionujemy prawa dziennikarzy do szukania prawdy i jej opisywania, jednakże podkreślamy, że przy tworzeniu powyższych artykułów nie zachowano należytej rzetelności dziennikarskiej. Rozpowszechnianie niepotwierdzonych informacji
w kontekście związku między chorobą a mięsem drobiowym jest krzywdzące dla całego sektora drobiarskiego w Polsce. Propagowanie takich treści wzbudza nieuzasadniony niepokój wśród konsumentów tych produktów i bezpodstawnie obniża ich zaufanie do legalnych producentów wyrobów mięsnych.

Apelujemy do Państwa o rozwagę i rzetelność w przyszłych publikacjach dotyczących zarówno tematu ptasiej grypy kotów, jak i całej naszej branży. Zachęcamy do dialogu
z ekspertami, rzetelnej analizy i zadawania pytań – jesteśmy zawsze otwarci na współpracę z mediami.

Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza                         Związek Polskie Mięso

Gospodarka Mięsna nr 7.2023

SPIS TREŚCI

2             WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

4             EWA KAKIET-SPRINGER

                A co właściwie zrobił ci mój koń?

CHŁODNICTWO

7             MARIAN PANASIEWICZ, JACEK MRÓZ

Wymagania oraz uwarunkowania związane ze schładzaniem i zamrażaniem surowców pochodzenia zwierzęcego

TECHNOLOGIA

14           AGNIESZKA STAREK- WÓJCICKA, AGNIESZKA SAGAN, AGATA BLICHARZ-KANIA

                Piece konwekcyjno-parowe z funkcją wędzenia naturalnym dymem

18           JERZY WAJDZIK

                Wykorzystanie przerobowe mięsa mielonego

TRENDY

22           MONIKA BOGUSŁAWSKA-TRYK, JOANNA BOGUCKA

Technologia produkcji karmy dla psów – wpływ procesu ekstruzji na składniki pokarmowe diety

KRONIKA

26           XV Wystawa Technologii Pakowania

27           XVII Mistrzostwa Polski Branży Spożywczej w Tenisie Ziemnym PROMAR OPEN 2023

28           Branża Mięsna Szanse i Wyzwania – konferencja UPEMI

Ekologiczne chłodnictwo dla przemysłu mięsnego

Zaostrzenie branżowych przepisów F-gazowych, stopniowe wycofywanie tradycyjnych czynników chłodniczych, o wysokim współczynniku GWP1 i ich rosnące
ceny – zmuszają producentów urządzeń chłodniczych do poszukiwania alternatywnych rozwiązań i wprowadzania zmian w stosowanych technologiach chłodzenia
i mrożenia. Jednym z głównych współczesnych trendów jest wprowadzanie czynników chłodniczych o GWP poniżej 750. Producenci urządzeń chłodniczych
zwracają się ku naturalnym czynnikom, takim jak: CO2 (dwutlenek węgla), R290 (propan), NH3 (amoniak) oraz czynnikom z grupy A2L.
CO2 (R744) jest obecnie uznawany za gaz najbardziej perspektywiczny i efektywny spośród naturalnych czynników chłodniczych dla branży magazynowania
i handlu żywnością. Pozwala zbudować energooszczędne układy chłodnicze, zapewniające bezpieczeństwo przechowywanej żywności, optymalizację kosztów
oraz dbałość o środowisko naturalne. Może być bezpiecznie stosowany w komorach chłodniczych, supermarketach, obiektach gastronomicznych i
sklepach każdego rodzaju.
Poniższy przegląd agregatów chłodniczych dedykujemy zwłaszcza służbom technicznym branży mięsnej, spożywczej, jednak każdy Szef i Właściciel znajdzie w nim
także coś dla siebie.
Warto wiedzieć, jakie urządzenia na CO2 proponuje się dla branży w ostatnich czasach …

Gospodarka Mięsna nr 6.2023

SPIS TREŚCI

4             WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

6             EWA KAKIET-SPRINGER

                Listy do AI

TECHNOLOGIA

9             JERZY WAJDZIK

                Wędzenie, parzenie i pieczenie

TECHNIKA

14           MARIAN PANASIEWICZ, JACEK MAZUR

Ergonomiczne wymogi i specyfika oświetlenia hal oraz pomieszczeń w zakładach przetwórstwa mięsnego

TRENDY

20           ADAM KOSTECKI, JOLANTA MODZELEWSKA

                Produkty vege

EKONOMIA

24           MARCIN WROŃSKI

                Handel zagraniczny na rynku drobiu

KRONIKA

26           54 DNI PRZEMYSŁU MIĘSNEGO

Finał II edycji Sokoliki Cup rozegrany

Sokołów wspólnie z Łukaszem Fabiańskim promuje sport wśród najmłodszych

„Graj o marzenia” – pod takim hasłem odbywała się II edycja Sokoliki Cup. To turniej piłki nożnej dla dzieci, którego organizatorem jest Mazowiecki Związek Piłki Nożnej, a sponsorem firma Sokołów – producent linii przekąsek mięsnych Sokoliki. Zwieńczeniem rozgrywek był wielki finał, rozegrany w minioną niedzielę 11 czerwca na Stadionie Miejskim Legii w Warszawie. Podczas wydarzenia nie zabrakło sportowych emocji ani dobrej zabawy, a młodych adeptów futbolu do gry zagrzewał również Łukasz Fabiański – znakomity bramkarz i reprezentant Polski, a jednocześnie ambasador Akademii Sokolika.

Sokoliki Cup to turniej piłki nożnej dla dzieci w kategorii U-10 (czyli aktualnie dla rocznika 2013), organizowany przez Mazowiecki Związek Piłki Nożnej. Jako sponsor tytularny już po raz drugi aktywnie wspierała go firma Sokołów, producent linii Sokoliki, stworzonej z myślą o potrzebach żywieniowych najmłodszych. – Ubiegłoroczna, pierwsza edycja Sokoliki Cup zakończyła się wielkim sukcesem i wzbudziła niezwykle szerokie zainteresowanie wśród młodych zawodników – mówi Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A. – To znakomita i skuteczna forma promocji zdrowego trybu życia wśród dzieci i młodzieży, dlatego z pełnym przekonaniem podjęliśmy decyzję o zaangażowaniu się w organizację drugiej edycji turnieju. Cieszę się, że w ten sposób możemy realizować jeden z priorytetowych celów naszej strategii społecznej odpowiedzialności, zachęcając najmłodszych do aktywności fizycznej, połączonej z odpowiednio zbilansowaną dietą.

Eliminacje do tegorocznych rozgrywek odbyły się w 8 lokalizacjach województwa mazowieckiego – Grójcu, Karczewie, Płocku, Łomiankach, Sokołowie Podlaskim, Serocku, Przasnyszu i Komorowie oraz w województwie Podkarpackim i Wielkopolskim. Uczestniczyło w nich ponad 2 000 zawodników i zawodniczek, reprezentujących 144 drużyny. Do finału zakwalifikowało się 20 drużyn, które podjęły sportową rywalizację na Stadionie Miejskim Legii w Warszawie. Ostatecznie triumfowała drużyna Drukarz Warszawa, pokonując w wielkim finale drużynę Beniaminka Radom wynikiem 3:1. Trzecie miejsce na podium przypadło zawodnikom Akademii KKS Lech Poznań.

Na wszystkich zwycięzców czekały atrakcyjne nagrody: bilety na mecz Polska-Niemcy, sprzęt sportowy, puchary i medale. Dodatkowo najlepsza drużyna otrzymała voucher na obóz piłkarski, a trzech najlepszych zawodników zgarnęło wyjątkowe upominki ufundowane przez Łukasza Fabiańskiego.   

Dekoracji i wręczenia nagród dokonali Członkowie Zarządu Sokołów S.A., Prezes Mazowieckiego Związku Piłki Nożnej oraz ambasador Akademii Sokolika Łukasz Fabiański. 

Łukasz Fabiański, utytułowany bramkarz i wieloletni reprezentant Polski, wspierał uczestników finału Sokoliki Cup jako ambasador Akademii Sokolika. Od wielu lat inspiruje on młodych sportowców do rozwijania swoich pasji. – Jestem pełen uznania dla zaangażowania i umiejętności wszystkich zawodników, biorących udział w finale – mówi Łukasz Fabiański. – Cieszę się, że Sokoliki Cup przyciągają tak wielu młodych miłośników futbolu, którzy z udziału w rozgrywkach mogą czerpać mnóstwo radości, satysfakcji i pozytywnych emocji. Jednocześnie chciałbym podkreślić, iż takie wydarzenia stanowią najlepszą i najbardziej efektywną zachętę do regularnej aktywności fizycznej, a chyba nikt nie ma wątpliwości, jak bardzo jest ona dziś potrzebna dzieciom i młodzieży.

Finałowi Sokoliki Cup towarzyszyły nie tylko sportowe emocje. Podczas wydarzenia nie zabrakło innych atrakcji dla dzieci – zabaw, konkursów, animacji. Wyjątkową atmosferę współtworzyły też występy muzyczne utalentowanych, młodych artystów – Ignacego i Natalii Zastępy.

Bogusław Miszczuk, Prezes Zarządu Sokołów S.A., zapewnia, że firma nadal będzie prowadzić działania w tym obszarze, skierowane do dzieci i młodzieży. – Najmłodsi są niezwykle wymagającą grupą – mówi Bogusław Miszczuk. – Jeśli chcemy skutecznie ich wspierać na drodze zdrowego rozwoju, musimy im zaproponować akcje, które spełnią ich oczekiwania, a Sokoliki Cup bez wątpienia są właśnie taką formą edukacji. Liczę na to, że w kolejnym roku ponownie zaprosimy do naszych rozgrywek wszystkich, którzy chcą rozwijać sportowe pasje i … grać o swoje marzenia.

Webinarium PFPŻ ZP „Nowe obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi opakowaniami i odpadami – zmiana obowiązujących przepisów w związku z ustawą implementującą dyrektywę SUP”

Data wydarzenia: 21 czerwca 2023 r.

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” zapraszają bezpłatnie firmy członkowskie do udziału w webinarium pt.: „Nowe obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi opakowaniami i odpadami – zmiana obowiązujących przepisów w związku z ustawą implementującą dyrektywę SUP”, które odbędzie się w dniu 21 czerwca 2023 r. na platformie ZOOM.
Partnerem merytorycznym konferencji jest Kancelaria Sołtysiński Kawecki & Szlęzak.

Informacja na temat webinarium kliknij tutaj

Formularz rejestracyjny kliknij tutaj

Program:

  • Implementacja Dyrektywy SUP – zmiany obowiązujących przepisów i nowe obowiązki                

dr Łukasz Wyszomirski, adwokat – Partner w Kancelarii prawnejSołtysiński Kawecki & Szlęzak

  • System kaucyjny jako narzędzie realizacji obowiązku wynikającego z ustawy dot. SUP                                     

dr Andrzej Gantner – Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Generalny PFPŻ ZP

W programie:

  • Nowe obowiązki – jakie są i kogo dotyczą?
  • Zakaz i ograniczenie wprowadzania do obrotu niektórych produktów
  • Obowiązkowe oznaczenia produktów: omówienie przepisów z uwzględnieniem zmian
  • Recykling i opłaty (w szczególności: opłata produktowa): omówienie przepisów z uwzględnieniem zmian
  • Obowiązki sprawozdawczo- ewidencyjne: omówienie przepisów z uwzględnieniem zmian
  • Obowiązki wynikające z zasady rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP)
  • Konsekwencje nieprzestrzegania nowych przepisów – m.in. administracyjne kary pieniężne
  • Termin wejścia w życie poszczególnych przepisów nowelizacji
  • System kaucyjny jako narzędzie realizacji obowiązku wynikającego z ustawy dot. SUP

Webinarium jest przeznaczone dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej w całym łańcuchu żywnościowym, a szczególnie dla przedstawicieli firm produkcyjnych i handlowych, osób odpowiedzialnych za opakowania, ochronę środowiska oraz kwestie ekonomiczne!

Zapraszamy do udziału!

Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu

e-mail: m.jonczak@pfpz.pl

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

ul. Cybernetyki 19B, 02-677 Warszawa, M: + 48 604 143 104

Gospodarka Mięsna nr 5.2023

SPIS TREŚCI

4             WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

6             EWA KAKIET-SPRINGER

                Oswajanie Chatboota

10           SUROWIEC

DARIUSZ LISIAK, PIOTR WŁODAWIEC, KAROL BORZUTA, EUGENIA GRZEŚKOWIAK-LISIAK, PIOTR JANISZEWSKI

                Masa mięsa netto – analiza prawna i metodologiczna

16           GRILLOWANIE

                JERZY WAJDZIK

                Technologiczne aspekty przygotowania mięsa na grilla

21           ELŻBIETA HAĆ-SZYMAŃCZUK, ANETA CEGIEŁKA, MARTA CHMIEL, EDYTA LIPIŃSKA, KAMIL PIWOWAREK

                Przeciwdrobnoustrojowe działanie marynat do mięsa

24           AGNIESZKA STAREK-WÓJCICKA, JOANNA PAWŁAT

                Produkty convenience i grillowe w sektorze mięsnym

28           EKONOMIA

                ROBERT MROCZEK

                Ocena sytuacji na rynku żywca rzeźnego w Polsce w 2022 roku

Mocny i zrównoważony łańcuch dostawpodstawą nowoczesnej gospodarki

Braki surowcowe, zagrożenia energetyczne, transport, koszty pracy, inflacja, zmiany klimatu to wyzwania, z jakimi mierzy się współczesna logistyka. Ostatnie miesiące to swego rodzaju sprawdzian dla firm. Ten czas pełen był wyzwań, z którymi do tej pory świat biznesu jeszcze się nie mierzył.

Powyższe wyzwania zmieniają dotychczasowy ustalony porządek o 180 stopni i wymuszają zmianę strategii zarówno w kwestiach finansowych jak i organizacyjnych. Zachwiały również stabilnością łańcuchów dostaw, które pozrywane spowodowały opóźnienia w dostawach. To zaś uświadomiło przedsiębiorcom, jak ważnym elementem ich polityki są mocne, elastyczne i odporne łańcuchy dostaw.             

CHEP jako lider w dziedzinie systemów gospodarki paletowej patrzy w sposób kompleksowy na komponenty, z których składa się łańcuch dostaw. Należą do nich zarówno kwestie transportowe, jak i  dostępność informacji na temat przepływu nośników między operatorem a siecią detaliczną. Dane te pozwalają zoptymalizować procesy partnerów i dając im np. możliwość współdzielenia transportu towarów poprzez tzw. Współpracę Transportową, która w Europie przyniosła redukcję ponad 6 mln „pustych” kilometrów, oraz oszczędność 8.7 mln euro. Marka stawia na partnerstwo i współpracę. To właśnie wspólna komunikacja i wymiana informacji jest kluczem do budowy odpornego i mocnego łańcucha dostaw.

Świadomi korzyści płynących z realizowania założeń dotyczących zrównoważonego rozwoju deklarujemy dalsze wspieranie swoich partnerów na drodze optymalizowania łańcuchów dostaw. Wdrażając innowacyjne i przemyślane rozwiązania jesteśmy w stanie udoskonalić nasze – oraz ich – działania z poszanowaniem dla środowiska i klimatu, stawiając kolejny krok w stronę lepszej przyszłości – mówi Izabella Maczkowska – Ciborowska, dyrektor generalna na Polskę i kraje bałtyckie CHEPNasze doświadczenie i biegłość ekspercka przekładają się na konkretne mierzalne efekty. 70 lat działalności CHEP to zmniejszenie: emisji CO2 o 2,5 mln ton, zużycia wody o 4 470 mega litrów, 3,2 mln m³ drewna, 3,1 mln drzew oraz 1,5 mln ton odpadów – dodaje.

Opierając się na koncepcji współdzielenia i ponownego wykorzystywania nośników CHEP proponuje najbardziej zrównoważone rozwiązanie. Tworząc odporne i elastyczne łańcuchy dostaw generowane są pozytywne wartości, nie tylko dla biznesu, ale także i dla środowiska realizujące założenia zrównoważonego rozwoju i ESG. Ograniczenie emisji CO2, to temat bardzo istotny, który według CHEP powinien wyjść poza obszar działań wewnątrz organizacji i skoncentrować się na poszukiwaniu synergii w  łańcuchach dostaw, bo właśnie tam ten negatywny wpływ na środowisko jest największy. Dlatego niezmiennie podkreśla, że zamierza wspierać swoich partnerów w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju.

 Informacje o firmie CHEP 

CHEP pomaga przemieszczać więcej towarów do większej liczby odbiorców niż jakakolwiek inna firma na świecie. Nasze palety, skrzynie lub pojemniki tworzą niewidoczny kręgosłup globalnego łańcucha dostaw, a uczestniczą w nim największe światowe marki, którym firma CHEP pomaga transportować więcej towarów do większej ilości odbiorców w sposób wydajny, zrównoważony i bezpieczny. Jako pionier gospodarki współdzielenia, firma CHEP stworzyła jedną z najbardziej zrównoważonych organizacji logistycznych, promując model poolingu zasobów oparty na wielokrotnym użytkowaniu i współdzieleniu nośników. CHEP działa

głównie w segmencie produktów szybkozbywalnych (np. produkty spożywcze, środki higieny osobistej), świeżych produktów, napojów, a także w branży detalicznej i przemysłowej. Firma zatrudnia około 11 000 osób i wykorzystuje potencjał zbiorowej wiedzy w oparciu o różnorodność, integrację i pracę zespołową. CHEP posiada około 330 mln palet, skrzynek i pojemników w sieci ponad 750 centrów serwisowych, które obsługują ponad 500 000 punktów odbioru klientów obejmujących takie marki jak Procter & Gamble, Sysco i Nestlé. CHEP jest częścią Brambles Group i działa w około 60 krajach, dysponując największymi oddziałami w Ameryce Północnej i Europie Zachodniej. Więcej informacji o firmie CHEP można znaleźć w witrynie http://www.chep.com . Więcej informacji o Brambles Group można znaleźć w witrynie www.brambles.com

Poczuj Chill – zdrowe grillowanie w Ogrodach Wisła

Do Ogrodów Wisła, malowniczej nadrzecznej przestrzeni Warszawy, Związek Polskie Mięso zaprosił swoich gości na grillowy piknik pod hasłem Poczuj Chill. Gospodarzem wydarzenia był ambasador kampanii „Marka Polskie Mięso – Polska Smakuje” – Grzegorz Zawierucha, znany i lubiany szef kuchni.
W towarzystwie influencerów – Natalii Maszkowskiej i Piotra Ogińskiego, Grzegorz pokazywał, jak przygotować zdrowego i smacznego grilla z mięsa wieprzowego i drobiowego – dwóch rodzajów mięsa, które Polacy najczęściej wybierają na grilla.

Poczuj Chill – polskie mięso karmi zmysły

Piknik był częścią V ogólnopolskiej kampanii promocyjno-informacyjnej prowadzonej w tym roku pod hasłem „Polskie Mięso Karmi Zmysły” przez Związek Polskie Mięso, której celem jest przybliżenie wiedzy o polskim mięsie, rozprawienie się z mitami na jego temat oraz promowanie zdrowego stylu życia i zrównoważonej diety, w której mięso wieprzowe i drobiowe odgrywają istotną rolę.

– To kolejne wydarzenie z cyklu naszej kampanii „Polskie Mięso – Polska Smakuje” – mówi  dr Witold Choiński, Prezes Związku Polskie Mięso. Każde z organizowanych spotkań, niezależnie od formy – warsztatów kulinarnych czy konferencji naukowych – ma na celu edukację o polskim mięsie. Cieszę się, że nasze działania przynoszą pozytywne skutki, a konsumenci zyskują wiedzę, która pozwala im prowadzić lepszy i zdrowszy tryb życia.

Goście mieli okazję aktywnie uczestniczyć w grillowaniu, przygotowując smaczne dania z polskiego mięsa wieprzowego i drobiowego pod okiem Grzegorza Zawieruchy, Natalii Maszkowskiej i Piotra Ogińskiego. Potrawy trafiły na stół, gdzie wszyscy mogli je spróbować i porozmawiać z Grzegorzem i influencerami.

O tym, jak grillować tak, by nam to nie zaszkodziło, mówił Piotr Oginski (Kocham gotować):

– Zawsze grillujemy na rozgrzanym żarze, nie na ogniu. Dobrze rozgrzany żar możemy rozpoznać po charakterystycznym szarym popiele występującym na rozgrzanych kawałkach węgla, powinien się on pojawić na całej powierzchni grilla. Ogień natomiast przypala nasze potrawy przez co są twarde, gorzkie i mogą zawierać substancje kancerogenne. Pamiętajmy też, aby nigdy nie marynować mięsa w oleju, oliwie lub jakimkolwiek tłuszczu. Podczas grillowania skapuje on na rozgrzany węgiel i podpala się, przez co potrawy się przypalają. Jeżeli grillujemy suche mięso i chcemy mu nadać więcej smaku to najlepszym sposobem będzie posmarowanie gotowego już kawałka mięsa miękkim masłem po zdjęciu z rusztu.

Związek Polskie Mięso stara się wdrażać edukacyjne programy, które zwiększają świadomość konsumentów na temat jakości i pochodzenia mięsa oraz promują zdrowy styl życia i zrównoważoną dietę, w której polskie mięso wieprzowe i drobiowe odgrywają istotną rolę. Jednym z nich jest kampania ” Marka Polskie Mięso – Polska Smakuje Grillowanie po polsku

Grillowanie to w Polsce popularna forma spędzania czasu na świeżym powietrzu. Statystyki pokazują, że Polacy najczęściej wybierają mięso drobiowe i wieprzowe na grilla, a najchętniej przygotowywane są klasyczne dania, takie jak karkówka czy szaszłyki z kurczaka. Mięso z grilla najczęściej maceruje się w różnych rodzajach marynat i spożywa z sałatkami oraz grillowanymi warzywami.

W zależności od regionu kraju i osobistych upodobań, Polacy grillują mięso na różne sposoby. Najczęściej stosowane są następujące metody grillowania: na ruszcie, na patyku, na płycie czy na amieniu, ale prawdziwą ciekawostką jest grillowanie w płatkach soli. Mięso układa się na płatkach soli, a następnie grilluje na otwartym ogniu. Drugim jeszcze mało rozpowszechnionym sposobem jest grillowanie na wcześniej namoczonej desce.

Influencerka Natalia Maszewska podzieliła się informacjami o najnowszych trendach w gotowaniu.- Trend w grillowaniu na ten sezon to zdecydowanie zero waste, więcej warzyw do grillowanego mięsa, oraz ekologia. Prostota wygrywa ponad wszystko, sezonowe warzywa, polskie mięso, które idealnie nadają się na grill, używanie produktów w 100% bez zbędnych odpadów, ekologiczne pochodzenie składników oraz ekologiczny węgiel zamiast palników gazowych. Liczy się jakość, a nie ilość, dlatego dania najlepiej jakby były proste, treściwe i bez zbędnych dodatków – powiedziała Natalia Maszewska.

O Związku Polskie Mięso

Związek Polskie Mięso to organizacja branżowa reprezentująca interesy gospodarcze zrzeszonych w niej podmiotów, działających w branży mięsnej oraz współpracujących z nią w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej i/lub usługowej, w szczególności wobec organów państwowych. Członek European Livestock and Meat Trades Union.

Więcej o kampanii: www.pewnejestjedno.pl

Sfinansowano z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.

Kontakt dla mediów:

Edyta Bach Tel 501 23 23 02

polskie-mieso@brandnewheaven.pl

Oświadczenie Agri Plus w sprawie zakupu zbóż importowanych z Ukrainy

Agri Plus funkcjonuje na polskim rynku od ponad 20 lat, rozwijając zaplecze surowcowe dla zakładów mięsnych Animex Foods. Działalność spółki obejmuje produkcję roślinną oraz paszową zintegrowaną z hodowlą trzody chlewnej i drobiu. Firma współpracuje w tym zakresie z ok. 1200 indywidualnymi gospodarstwami rolnymi, stanowiącymi fundament jej działalności.

Wieloletnie działania spółki inspirowane są doświadczeniem oraz pełnym zrozumieniem dla trudu związanego z hodowlą zwierząt oraz uprawą zbóż przez polskich rolników. Partnerską postawę Agri Plus najlepiej obrazują poniższe wskaźniki (dane za 2022 rok):