czwartek, 16 maja, 2024

Akademia Prawa Żywnościowego

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” zapraszają do udziału w Akademii Prawa Żywnościowego, która odbędzie się w dniach 17-18 maja 2023 r.  w formule on-line na platformie ZOOM.

W programie:

  • Oświadczenia środowiskowe w branży spożywczej
  • Klasyfikacja środków spożywczych pod kątem stosowania substancji dodatkowych

oraz aktualne   problemy interpretacyjne związane z dodatkami do żywności

  • Jakość i bezpieczeństwo żywności w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE
  • Odpowiedzialność producenta za bezpieczeństwo żywności – wybrane aspekty prawne
  • Maksymalne poziomy witamin i składników mineralnych oraz innych substancji w żywności
  • Zmiany w regulacjach dotyczących suplementów diety i żywności funkcjonalnej
  • Zmniejszenie pestycydów w żywności. Nowa propozycja Komisji Europejskiej

i jej wpływ na branżę spożywczą

  • Nowe ryzyka w żywności – surowcowe i opakowaniowe – przegląd oraz przeciwdziałanie

Gwarantujemy najbardziej aktualne informacje dotyczące przepisów regulujących jakość i bezpieczeństwo żywności!

Informacja na temat konferencji na stronie www.pfpz.pl

Zapraszamy do udziału! 

Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu

e-mail: m.jonczak@pfpz.pl

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

ul. Cybernetyki 19B, 02-677 Warszawa

M:+ 48 604 143 104

Gospodarka Mięsna nr 4.2023

SPIS TREŚCI

4             WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

6             EWA KAKIET-SPRINGER

                Zatrudnij się sam czyli rekrutacja XXII wieku

NASTRZYKIEWANIE I MASOWANIE MIĘSA

12           JERZY WAJDZIK

                Uplastycznianie mięsa jako zabieg kształtujący jakość wędzonek parzonych

DODATKI

18           JUSTYNA OSIECKA, ADAM KOSTECKI, LECH ADAMCZAK

                Karageny jako składnik preparatów funkcjonalnych

DEFINICJA POJĘĆ

20           JOANNA BOGUCKA, KAROL SOCHA

                Mięso, surowe wyroby, produkty mięsne – prawidłowa klasyfikacja

FELIETON

24           FRANCIESZEK KŁADŹ

                Egzystencjalne rozterki rodaków

TRENDY

27           ŹRÓDŁO: POLPIG

                Dieta bezmięsna wpływa na d4epresję

Wielkanoc braci Zawieruchów

Warsztaty były częścią V ogólnopolskiej kampanii promocyjno-informacyjnej „Marka Polskie Mięso. Polska smakuje” Związku Polskie Mięso. Jej tegoroczne hasło brzmi: „Polskie mięso karmi zmysły”. Ambasador tej edycji kampanii – Grzegorz Zawierucha – w warszawskiej Villi Foksal pokazał, jak przygotować́ dania na Wielkanoc z polskiego mięsa wieprzowego
i drobiowego, które tradycyjnie gości na polskich, świątecznych stołach.

Warsztaty miały pokazać, jak udekorować wielkanocny stół, jak przygotować tradycyjne potrawy z polskich mięs, jakie dobrać dodatki, by drób i wieprzowina dosłownie karmiły wzrok. Główną atrakcją było wspólne gotowanie na bazie polskiego mięsa wieprzowego
i drobiowego. Uczestnicy zostali podzieleni na grupy, każda z nich przygotowywała dwa różne dania – po jednym z mięsa drobiowego i wieprzowego. Potrawy przygotowane przez uczestników trafiły na stół, przy którym wszyscy mogli delektować się ich smakiem i porozmawiać z Rafałem i Grzegorzem Zawierucha oraz z dietetyczką dr Wandą Baltaza.

Gościem specjalnym warsztatów NAKARM WZROK był Rafał Zawierucha, brat ambasadora kampanii. Znany aktor ma na koncie wiele ról w polskich filmach i serialach, a także głośną rolę Romana Polańskiego w filmie „Pewnego razu… w Hollywood Quentina Tarantino, na planie którego spotkał się m.in. z Leonardo DiCaprio czy Margot Robbie. 

Związek Polskie Mięso stara się wdrażać edukacyjne programy, które zwiększają świadomość konsumentów na temat jakości i pochodzenia mięsa oraz promują zdrowy styl życia i zrównoważoną dietę, w której mięso wieprzowe i drobiowe odgrywają istotną rolę. Jednym
z nich jest kampania „ Marka Polskie Mięso – Polska Smakuje”.

Więcej o kampanii: www.pewnejestjedno.pl

Sfinansowano z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego.

POLSKIE MIĘSO KARMI ZMYSŁY

Rusza kolejna, piąta już, edycja ogólnopolskiej kampanii promocyjno-informacyjnej „Marka Polskie Mięso – Polska Smakuje” organizowana przez Związek Polskie Mięso. W tym roku zostanie przeprowadzona pod hasłem: POLSKIE MIĘSO KARMI ZMYSŁY. Poza promocyjnymi działaniami skierowanymi do konsumentów, jej częścią będzie również cykl spotkań oraz konferencja naukowa.

Związek Polskie Mięso promuje odżywcze wartości mięsa drobiowego i wieprzowego

Tegoroczna odsłona kampanii to kontynuacja promocji polskiego mięsa wieprzowego i drobiowego oraz ich przetworów. Jej nadrzędnym celem jest informowanie konsumentów o walorach odżywczych i istotnej roli mięsa w codziennej diecie.

Konsumenci wciąż nie mają wystarczających informacji, popartych rzetelnymi opiniami ekspertów na temat wpływu spożycia mięsa na prawidłowe odżywianie człowieka, jakości oraz zrównoważonej hodowli mającej istotny wpływ na ochronę środowiska. W naszej kampanii chcemy podkreślić wyjątkową jakość polskiego mięsa wieprzowego i drobiowego. Chcemy zwiększyć wiedzę konsumentów na temat walorów odżywczych mięsa w zbilansowanej diecie – mówi Witold Choiński, prezes Zarządu Związku Polskie Mięso.

Kampania Polskie Mięso Karmi Zmysły

Komunikacja V edycji kampanii przebiegająca pod hasłem POLSKIE MIĘSO KARMI ZMYSŁY pokazuje, że polskie mięso karmi wszystkie zmysły: wyglądem, smakiem, aromatem, ale też dźwiękiem, który wydaje podczas smażenia czy grillowania oraz tym, jak jego struktura zmienia się w dotyku podczas różnych metod obróbki termicznej. Organizatorzy kampanii pokazują, skąd bierze się smak mięsa, co wpływa na jego aromat, jak wybierać, przechowywać, gotować i serwować polskie mięso, aby stanowiło prawdziwą ucztę dla zmysłów.

Ambasadorem tegorocznej edycji kampanii został znany ze swoich kulinarnych dokonań́ kucharz Grzegorz Zawierucha.

Gotowanie to sztuka, która pobudza wszystkie zmysły. Od koloru i doskonałej jakości mięsa, które przyrządzamy, przez jego idealną strukturę, sprężystą lub chrupiącą skórkę po smak i aromat, które nie mają sobie równych. Mmm… i to apetyczne skwierczenie, gdy szykuje się coś pysznego! Przygotowując dania z polskiego mięsa drobiowego i wieprzowego, pokażę czym jest wielozmysłowość w kuchni i jak kierować się nią w codziennym gotowaniu. – mówi Grzegorz Zawierucha.

Kampania dostarcza również dużo wiedzy merytorycznej – m.in. o tym, że doskonała jakość polskiego drobiu oraz wieprzowiny zaczyna się już w miejscu hodowli, o kontrolowanym, stale udoskonalanym, procesie produkcji z zachowaniem troski
o dobrostan zwierząt. Przekaz skoncentrowany jest też na korzystnych aspektach spożywania mięsa drobiowego oraz wieprzowego. Wskazuje również na istotę obróbki termicznej mięsa, w taki sposób, by zachowało swoje smakowe i odżywcze właściwości. 

W kampanii biorą udział uznane i cenione ekspertki: po raz kolejny już prof. dr hab. Agnieszka Wierzbicka, specjalistka
w obszarze trendów i nowości dotyczących polskiego mięsa drobiowego i wieprzowego. Ekspertką kampanii „Marka Polskie Mięso – Polska Smakuje”jest równieżdietetyczka dr Wanda Baltaza.

Nadrzędną misją i moim celem w tej kampanii jest zainicjowanie i podjęcie merytorycznej dyskusji opartej o źródłowe dane pochodzące z wyników badań, dotyczących spożywania mięsa, jego właściwości odżywczych i korzyści dla organizmu człowieka, jego rzeczywistej wartości, wyjątkowych właściwości smakowych i tekstualnych – mówi prof. dr hab. Agnieszka Wierzbicka.

Rynek i perspektywy

Światowa produkcja mięsa cały czas rośnie. Według OECD, zrzeszającej głównie kraje zamożne, do 2028 r. popyt na mięso
w krajach rozwijających się wzrośnie czterokrotnie w porównaniu z krajami rozwiniętymi. Globalny popyt na mięso na świecie wciąż rośnie, choć wolniej niż 10 lat temu. Ten trend zauważalny jest także w Polsce, która w ostatnich 20 latach stała się jednym z największych producentów mięsa w Europie. Dziś w UE zajmuje pierwsze miejsce w produkcji mięsa drobiowego oraz piąte pod względem produkcji wieprzowiny.

Podczas gdy spada udział spożycia baraniny, konsumenci spożywają coraz więcej wieprzowiny i drobiu. W kolejnych 10 latach sam drób ma odpowiadać za mniej więcej połowę światowego wzrostu konsumpcji. „Atlas Mięsa 2022” opublikowany przez Fundację im. Heinricha Bölla w Warszawie oraz Fundację Instytut na rzecz Ekorozwoju, Polska, prognozuje z kolei, że
w następnym dziesięcioleciu wieprzowina odpowiadać będzie za 28 proc. wzrostu konsumpcji na świecie.

W przypadku mięsa wieprzowego, ceny rosną w wyniku szeregu czynników, w tym wzrostu kosztów produkcji, rosnących kosztów pasz oraz spadku liczby hodowli i podaży zwierząt. W konsekwencji ceny wieprzowiny w sklepach i na rynkach rolnych wzrosły o około 20% w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

W przypadku drobiu, sytuacja wydaje się być bardziej stabilna, chociaż nadal istnieją pewne wyzwania dla sektora. Wzrost kosztów pasz i innych czynników produkcji może prowadzić do wzrostu cen dla konsumentów. Jednocześnie, kryzys
w sektorze mięsnym może wpłynąć na stabilność rynku drobiarskiego, ponieważ producenci mogą szukać alternatywnych źródeł dochodów.

Mimo tych wyzwań, polski rynek mięsny wciąż jest jednym z największych w Europie i odgrywa ważną rolę w gospodarce kraju. Właściciele firm zajmujących się produkcją mięsa wieprzowego i drobiu starają się zrobić wszystko, co w ich mocy, aby utrzymać stabilność rynku i zapewnić konsumentom dostęp do wysokiej jakości produktów mięsnych.

Mięso wieprzowe i drób w Polsce są postrzegane jako popularne i często spożywane produkty mięsne. Mięso wieprzowe jest tradycyjnie ważnym elementem kuchni polskiej, a także stosunkowo łatwo dostępnym i relatywnie tanim. Z kolei drób zyskuje na popularności ze względu na swoje właściwości odżywcze i niską zawartość tłuszczu. Ważnym wyzwaniem dla branży mięsnej w Polsce jest utrzymanie zaufania konsumentów wobec jakości mięsa oraz odpowiedzialności społecznej
i ekologicznej producentów.

Branża mięsna w Polsce stara się reagować na takie wyzwania poprzez wdrażanie nowych standardów jakości i dobrostanu zwierząt, inwestycje w rozwój nowych technologii, które pozwolą na jeszcze wyższą jakość i bezpieczeństwo produktów mięsnych oraz minimalizację negatywnego wpływu na środowisko naturalne i ludzi. Związek Polskie Mięso stara się wdrażać edukacyjne programy dla konsumentów, które zwiększają świadomość konsumentów na temat jakości i pochodzenia mięsa
i promują zdrowy styl życia i zrównoważoną dietę, w której mięso wieprzowe i drobiowe odgrywają istotną rolę. Jednym
z nich jest kampania „ Marka Polskie Mięso – Polska Smakuje”.

Warto wspomnieć, że Polska jest jednym z największych eksporterów mięsa drobiowego w Europie z rosnącymi z roku na rok przychodami z tego tytułu. W okresie jedenastu miesięcy 2022 r. przychody uzyskane przez przedsiębiorców ze sprzedaży zagranicznej mięsa, przetworów mięsnych i żywca były o 38% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 8,9 mld EUR. W strukturze wartości sprzedaży zagranicznej produktów mięsnych drób zajmował 53%, a wieprzowina 19%. Największymi partnerami handlowymi Polski od lat są kraje Unii Europejskiej, w tym głównie: Niemcy, Francja, Niderlandy, Czechy, Włochy. Ambicją branży mięsnej jest natomiast jak największa dywersyfikacja relacji biznesowych i skierowanie eksportu również na rynki pozaunijne, m.in. do krajów azjatyckich, ale również Afryki i Ameryki Północnej. Stawia na produkcję mięsa o wysokiej jakości, stale zwiększa swoją konkurencyjność na rynku m.in. poprzez ciągłe ulepszanie procesów produkcyjnych, dostosowywanie się do wymagań rynków zagranicznych oraz inwestowanie w nowoczesne technologie, promuje swoje mięso na międzynarodowych targach i wystawach oraz przez udział w kampaniach promocyjnych w kraju i zagranicą, co przekłada się na eksport mięsa. 

Wszystkie informacje o kampanii na stronie: www.pewnejestjedno.pl.

Kampania została w całości sfinansowana z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.

Gospodarka Mięsna nr 3.2023

SPIS TREŚCI

8             WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

10           EWA KAKIET-SPRINGER

                Sztuczna Inteligencja – przyjaciel czy wróg?

SUROWIEC

14           ROBERT PALKA

                Wady jakościowe mięsa drobiowego

TECHNOLOGIA

20           JERZY WAJDZIK

                Mięsne przysmaki wielkanocne

30           MARIAN PANASIEWICZ, JACEK MAZUR

                Procesy pasteryzacji i sterylizacji surowca mięsnego

WĘDZENIE

36           HALINA MAKAŁA

Emisyjność wędzenia z wykorzystaniem aromatów dymu wędzarniczego, wędzarni z dymogeneratorami oraz tradycyjnego

INFORMACJE

41           Zbliża się IX edycja międzynarodowych targów żywności i napojów World Food Poland – zarejestruj się już dziś.

„Prawo pracy 2023 – aktualne wyzwania dla rynku żywnościowego”

KONFERENCJA ON-LINE
23 marca 2023 r.

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” do udziału w konferencji on-line pt.: „Prawo pracy 2023 – aktualne wyzwania dla rynku żywnościowego”, która odbędzie się w dniu 23 marca 2023 r. w godz. 10:00-14:00 na platformie ZOOM. Partnerem merytorycznym konferencji jest Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR.

Informacja na temat konferencji kliknij tutaj

Formularz rejestracyjny kliknij tutaj

Program:

  • Wyzwania związane z wdrożeniem dyrektywy work-life balance
    Marcin Stanecki, Dyrektor Departamentu Prawa Pracy Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
  • Zmiany w zakresie prewencyjnych badań trzeźwości pracowników oraz na zawartość narkotyków
    dr Magdalena Rycak, radca prawny w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR
  • Nowe zasady wprowadzania i stosowania pracy zdalnej  
    dr Artur Rycak, adwokat w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR
  • Zmiany w umowach na czas określony i umowach na okres próbny
    Anita Gwarek, Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy
  • Zatrudnienie cudzoziemców

r.pr. Magdalena Osińska – Dyrektor Działu Prawnego PFPŻ ZP

  • Rola lidera w zmiennej rzeczywistości

Andrzej Borczyk, Dyrektor Zarządzający HR w Grupie CCC

Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej w całym łańcuchu żywnościowym, a szczególnie dla Zarządów, Działów Prawnych i HR.

Informacja na temat konferencji na stronie www.pfpz.pl

Zapraszamy do udziału w konferencji! 

Prawo podatkowe – aktualne wyzwania dla przedsiębiorców z branży żywnościowej w 2023 r.

Konferencja ON LINE

16 marca 2023 r.

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” zapraszają do udziału w konferencji on-line pt.: „Prawo podatkowe – aktualne wyzwania dla przedsiębiorców z branży żywnościowej w 2023 r., która odbędzie się w dniu 16 marca 2023 r. w godz. 10:00-13:00 na platformie ZOOM.

Program:

  • Krajowy system e-faktur z perspektywy resortu finansów

Anna Mytyk, zastępca dyrektora w Departamencie Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów

  • E-faktury – czas na przygotowania

Katarzyna Wróblewska, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY

  • Ulgi i efektywność kosztowa

Magdalena Zalech, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY

  • Narzędzia prawno–podatkowe służące obniżeniu kosztów zakupu energii

Sławomir Czajka, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY

  • Dobrowolne zasady współpracy z administracją skarbową

Dorota Pokrop, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY

Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej a szczególnie dla Działów Prawnych, Działów Podatkowych, Księgowych, Członków Zarządu!

Informacja na temat konferencji na stronie www.pfpz.pl

Zapraszamy do udziału w konferencji! 

Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu

e-mail: m.jonczak@pfpz.pl

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

ul. Cybernetyki 19B, 02-677 Warszawa

M: + 48 604 143 104

Gospodarka Mięsna nr 2.2023

SPIS TREŚCI

4          WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

6          EWA KAKIET-SPRINGER

            Uciec przed klimatem

TRANSPORTI LOGISTYKA

10        PAWEŁ SOBCZAK, WIOLETTA ŻUKIEWICZ-SOBCZAK

            Transport wewnętrzny surowca

14        TOMASZ ROKICKI

            Zakłócenia w łańcuchu dostaw w wyniku pandemii COVID-19

TRENDY

18        MARIAN PANASIEWICZ, JACEK MAZUR

            Mobilne samochody i przyczepy gastronomiczne typu food truck jako bary szybkiej obsługi

SUROWIEC

24        KATARZYNA TKACZ, PATRYCJA MÓRAWSKA, WERONIKA ZDUŃCZYK, MONIKA MODZELEWSKA-KAPITUŁA

Metody poubojowego dojrzewania mięsa

EKONOMIA

28        ROBERT MROCZEK

            Rybek mięsny w Polsce – podstawowe informacje

KRONIKA

29        Noworoczna gala Agrobiznesu 2023 i konfrontacje „Drogi do AgroSukcesu”  na SGGW

            INFORMACJE

30        MAREL na targach Meat ShowHow 2023 w Kopenhaga

Zapraszamy na spotkanie z firmą Marel na targach Meat ShowHow 2023 w Kopenhaga

Połącz się z przyszłością przetwórstwa mięsnego

8 marca 2023 r. – na targach Meat ShowHow 2023 odwiedzający mogą się spotkać z firmą Marel w Progress Point w Kopenhadze, aby zobaczyć demonstracje na żywo oraz porozmawiać z naszymi ekspertami ds. przetwórstwa i w ten sposób poznać istotną rolę, jaką automatyzacja, cyfryzacja i modułowość będą odgrywać w przyszłości przetwórstwa mięsnego. Odwiedzający będą mieli niepowtarzalną okazję dowiedzieć się, jak nasze innowacyjne i inteligentne rozwiązania mogą pomóc w tym, aby ich linie przetwórcze stały się bardziej ekologiczne, wydajne i rentowne. 

Szybkie zmiany na rynkach konsumenckich i rosnące wymagania prawne wymagają od dzisiejszych zakładów przetwórstwa mięsnego większej zdolności adaptacyjnej, aby sprostać wymaganiom. To skłania nas do rozwijania inteligentnych rozwiązań z zakresu robotyki i opartych na danych, aby przekształcać przetwórstwo mięsne i zapewniać naszym klientom utrzymanie konkurencyjności.

Na targach Meat ShowHow 2023 przedstawiciele dużych i małych zakładów przetwórstwa mięsnego będą mogli zapoznać się z niektórymi z naszych najbardziej zaawansowanych i przyszłościowych rozwiązań w akcji oraz skorzystać z okazji do spotkania z naszymi ekspertami.

Odwiedzający będą mogli z bliska zapoznać się z urządzeniami StreamLine i DeboFlex i przekonać się, w jaki sposób poprawią one wydajność, pomogą zabezpieczyć reputację marki i obniżą koszty konwersji. Mniejsi przetwórcy będą mieli możliwość zapoznania się z poszerzoną ofertą firmy Marel w zakresie mięsa pakowanego i usług, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla wszystkich swoich potrzeb, od porcjowania do marynowania, od pakowania do etykietowania.

Zintegrowane funkcje łączności oprogramowania INNOVA Food Processing Software dają przetwórcom pełną kontrolę nad produkcją dzięki gromadzeniu i zestawianiu dokładnych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki temu mogą zwiększać wydajność i przepustowość oraz spełniać wymagania dotyczące identyfikowalności i zrównoważonego rozwoju.

Oferta firmy Marel pokrywa pełne spektrum potrzeb zakładów przetwórstwa mięsnego każdej wielkości – od zaawansowanych rozwiązań dla poszczególnych kategorii po zintegrowane dla całej linii, od przetwarzania pierwotnego po wtórne, modułowe, umożliwiające rozbudowę i skomunikowane urządzenia. 

Zarejestruj się na stronie marel.com/msh, aby zyskać szansę na poznanie przyszłości przetwórstwa mięsnego.

Informacje o firmie Marel

Firma Marel jest wiodącym globalnym dostawcą zaawansowanych urządzeń do przetwarzania żywności, systemów, oprogramowania i usług dla przemysłu drobiarskiego, mięsnego i rybnego. Zespół Marel, składający się z około 8000 pracowników w ponad 30 krajach, wypracował przychód 1,36 mld EUR w 2021 roku. Corocznie firma Marel inwestuje około 6% swoich przychodów w innowacje. Poprzez ciągłe transformacje w procesach przetwarzania żywności Marel umożliwia swoim klientom zwiększenie wydajności i przepustowości, zapewnienie bezpieczeństwa i identyfikowalności żywności oraz sprawia, że produkcja staje się bardziej ekologiczna. Firma Marel była notowana w indeksie Nasdaq Island w 1992 roku i podwójnie notowana na Euronext Amsterdam w czerwcu 2019 roku. Więcej informacji można znaleźć na stronie marel.com

Współpraca w ramach gospodarki paletowej to sposób na oszczędność czasu i kosztów

Wyzwania, które niesie ze sobą silnie konkurencyjny rynek w Polsce, dodatkowo obciążony dziś wysokimi kosztami działalności, wymusza na producentach intensywne poszukiwanie optymalizacji. Jak wdzięczną przestrzenią do zwiększenia efektywności są łańcuchy dostaw, doskonale obrazuje współpraca pioniera usług poolingowych – firmy CHEP, z największym producentem sektora mięsnego w Polsce, Animex Foods. Obie firmy wdrożenie tzw. poolingu paletowego poddali badaniu, oceniającemu efektywność procesów i wielkość ponoszonych kosztów. Metodologię i poprawność wyników zweryfikowali eksperci Wyższej Szkoły Logistyki
w Poznaniu. Rezultat wydaje się być jednoznaczny.

Jak kształtują się obecnie główne wyzwania, jeżeli chodzi o łańcuchy dostaw w branży mięsnej?

Łukasz Dominiak Dyrektor ds. Public i Government Relations z ANIMEX: Ta branża cechuje się złożoną i rozdrobnioną strukturą dystrybucyjną. Z uwagi na to, że towary trafiają do wielu dostawców oraz wielu punktów sprzedaży, dużym obciążeniem w koordynacji operacji logistycznych staje się gospodarka paletowa. Problem tkwi w zapewnieniu ciąg/ej dostępności nośników w wielu miejscach jednocześnie. Przy tym trzeba zawsze pamiętać, że transport produktów mięsnych jest uwarunkowany bardzo restrykcyjnymi wymaganiami dot. bezpieczeństwa żywności. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie odpowiednich standardów podczas transportu.

Ewelina Orska, LMS Category Manager z CHEP: Branżowe wyzwania wynikają ze skali i złożoności sieci dystrybucyjnej, ale również ze specyficznych wymagań związanych z produkcją mięsną. Stabilną dostępność nośników dla naszych klientów zapewniamy dzięki puli ponad 145 milionów palet pod wynajem, które udostępniamy do europejskiego obiegu. Pozwala to sprostać wymaganiom łańcuchów dostaw również w charakterystycznych dla branży „pikach”, jak choćby właśnie minione święta. Natomiast odpowiedzią na rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa i higieny produktów jest odpowiednia jakość palet potwierdzona certyfikacją i standaryzacją. Także konstrukcja i rozmiar nośników gwarantujące bezpieczny transport i składowanie, dają pewność, że zostaną zaakceptowane przez wszystkich retailerów w Polsce i na świecie.

Jak wygląda współpraca CHEP i Animex?

ANIMEX: Korzystamy z nośników w ramach modelu poolingowego CHEP. Ostatnio przeanalizowaliśmy ten model gospodarki paletowej w specjalnym badaniu. Przed rozpoczęciem współpracy z CH EP korzystaliśmy z tradycyjnych białych palet w standardzie EURO. Takie palety podlegają ocenie w każdym cyklu zaopatrzenia. Część z nich podczas oceny u odbiorcy została sklasyfikowana jako niespełniająca normy Euro, co powodowa/o traktowanie ich jako palety jednorazowe, niepodlegające zwrotowi. W następnym kroku dokonano oceny zwracanych palet w Animex, kolejna partia nie mogla być uznana jako EURO. W praktyce oko/o 12% palet wysyłanych do odbiorców w każdym cyklu wymaga/o dodatkowych działań naprawy lub uzupełnienia wolumenu palet poprzez zakup kolejnych nośników.
Kolejnym problemem było zarządzanie dostępnością palet. Palety własne byty w ciągłym ruchu. Część z nich odzyskiwaliśmy w modelu 1: 1, co oznaczało, że kierowca wysyłany z towarem musiał wrócić do zakładu, żeby zdać palety przed realizacją kolejnej trasy. Większość palet odbierana była jednak na zlecenie na podstawie salda. Generowało to konieczność dodatkowego potwierdzenia zwrotu, a także dostosowania trasy samochodu tak, aby odbiór palet w miarę możliwości nie kolidował z rozładunkami, co często powodowa/o wydłużenie kursu i związane z tym dodatkowe koszty. Bezpośrednio wiązało się to również z wydłużeniem czasu pracy kierowcy, który oprócz czasu wynikającego z dłuższej trasy spędzał go, oczekując na załadunek oraz rozładunek pustych palet.

CHEP: Wdrożenie niebieskich palet miało za zadanie ustabilizować obrót nośnikami. Zakłady Animex generują swoje zamówienia, wprowadzając je do naszego systemu. Następnie składane jest zlecenie na dostawę, w oparciu o aktualny stan nośników w dostawie oraz bieżące plany produkcyjne. W ten sposób została całkowicie wyeliminowana niepewność związana z tym, czy uda się odzyskać z rynku wystarczającą ilość palet pod procesy. Ilość uszkodzeń w dostawach została zredukowana do 1 %, a wszystkie palety uszkodzone są kierowane transportem zwrotnym do jednego z centrów serwisowych CHEP. Kiedy towar na niebieskiej palecie zostaje dostarczony do odbiorcy, działania pracowników związane z obsługą nośników dobiegają końca. Dalsza część procesów spoczywa na naszych barkach.

Na czym polegało Wasze wspólne badanie i jakie są jego wyniki?

CHEP: Celem wspólnej analizy było porównanie niebieskich palet z ich białymi odpowiednikami pod kątem procesów i wynikających z nich nakładów czasu pracy i kosztów. Badaniem objęliśmy ruchy 116 tysięcy nośników, które użytkował Animex Foods przez 6 miesięcy w 2020 roku, analizując elementy widoczne bezpośrednio w rachunku wyników- jak koszty zakupu, napraw czy najmu, ale również pomijane zazwyczaj koszty związane z dodatkową pracą operacyjną, administracyjną, czy czasem przestoj ów. Uwzględniliśmy również dodatkowe koszty transportu wynikające z modyfikacji tras samochodów związanych z zaplanowanymi odbiorami. Metodologię badania potwierdzili eksperci z Wyższej Szkoły Logistycznej w Poznaniu.

Główny wniosek jest bardzo satysfakcjonujący i jednoznaczny: pooling to korzystniejsza alternatywa w stosunku do użytkowania palet białych na wymianę. Przede wszystkim pozwala na zwiększenie efektywności pracy oraz wykorzystania zasobów, a co za tym idzie – pozwala zredukować koszty. Ma to ogromne znaczenie w czasach, kiedy ceny szybują wysoko, zwiększając koszty działalności operacyjnej. Dzięki analizie porównawczej oszacowaliśmy, że użytkowanie naszych niebieskich o 15% . Eliminacja czynności kontrolnych oraz administracyjnych pozwala na redukcję czasu pracy zespołów odpowiedzialnych za gospodarkę paletową o 70%, a nieefektywny czas pracy kierowców – których na rynku jest zdecydowany niedobór – angażowanych w odbiory nieoptymalnych ilości palet z rozdrobnionej siatki dystrybucyjnej spada, aż o 90%. Dzięki temu zwiększa się ich dostępność i terminowość realizacji usług.

Czy współpraca paletowa z CHEP pomaga realizować cele zrównoważonego rozwoju?

ANIMEX: Troska o klimat jest punktem wyjścia dla planowania wielu procesów w naszej firmie. Zamknięty obieg w ramach łańcucha dostaw to ograniczanie marnotrawstwa zasobów, a wybór partnera, który gwarantuje zachowanie najwyższych standardów w prowadzeniu zrównoważonej gospodarki, pozwala na osiąganie satysfakcjonujących wyników. Tu znów najlepiej podać dane. Zastępując klasyczne białe palety „niebieskim poolingiem” CHEP, przez ostatnich 12 miesięcy uniknęliśmy wyemitowania 1370 ton dwutlenku węgla. Co więcej, zapobiegliśmy wycięciu ponad 1200 dojrzałych drzew, a produkcja odpadów zmniejszyła się o 127 ton. To znaczące cyfry, stąd jednoznaczna odpowiedź: tak, dzięki partnerstwu z CHEP skuteczniej realizujemy cele zrównoważonego rozwoju.