piątek, 3 maja, 2024

Nowy zakład przetwórstwa drobiu Inwestycja Sokołów S.A. w Osiu

W czerwcu rozpoczął działalność zakład rozbioru drobiu, uruchomiony przy Oddziale Sokołów S.A. w Osiu. To kolejny etap rozwoju firmy i wkład w lokalną gospodarkę. Nowo powstały zakład został wyposażony w nowoczesne technologie, zapewniające jakość i bezpieczeństwo produkcji. Dzięki tej inwestycji, na rynek została wprowadzona marka Uczta Drób.

Zakład w Osiu jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w tej części Europy. Wcześniej należał do firmy Gzella, która w 2018 r. stała się częścią firmy Sokołów. Marka Gzella przez lata zyskała renomę w kategorii wyrobów dojrzewających, surowych i wędzonych. Efektywnie łącząc tradycje masarskie regionu z nowoczesnymi technologiami i restrykcyjnymi normami produkcyjnymi, gwarantuje bezpieczeństwo i doskonały smak wędlin z Borów Tucholskich. Powierzchnia produkcyjna zakładu w Osiu to 11 000 m², a zdolności produkcyjne wynoszą aż 5 000 ton miesięcznie. Załoga liczy około 500 osób. Kolejne 800 osób pracuje w sieci sklepów Delikatesy Mięsne Gzella, obejmującej blisko 220 lokalizacji w różnych rejonach kraju.

Teraz przy Oddziale Sokołów w Osiu uruchomiony został nowy zakład przetwórstwa drobiu. Realizacja inwestycji rozpoczęła się w październiku 2019 roku. Przestrzeń zakładu drobiowego, na którą składa się dział rozbioru, pakowania i ekspedycji, to niemal 400 m². Docelowo, przy funkcjonowaniu zakładu na dwie zmiany, pracować tu ma ok. 40 osób. Zdolności produkcyjne dotyczące podziału i pakowania tuszek drobiowych wynoszą ok. 40 ton na dobę. – Ta inwestycja ma dla nas ogromne znaczenie – mówi Dariusz Soszyński, Dyrektor Oddziału Sokołów w Osiu. – Dzięki niej, rozwijamy nasze moce produkcyjne w kolejnym obszarze, jakim jest przetwórstwo drobiu. Postawiliśmy na nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym cały proces przebiega sprawnie i efektywnie.

Linia rozbiorowa w nowo uruchomionym zakładzie została wyposażona w terminale wagowe z intuicyjnym interfejsem. To rozwiązanie, w połączeniu z całkowicie zintegrowanym systemem rozliczeniowym, pozwoliło w znacznym stopniu zautomatyzować cały proces. W zakładzie zastosowano wysokowydajne systemy chłodnictwa oparte na agregatach chłodniczych Copeland i Bitzer o podwyższonej efektywności chłodniczej i optymalizacji wydatku energetycznego. Zastosowane rozwiązania systemowe gwarantują 100% pełnej identyfikowalności, od przyjęcia surowca do końcowego etapu produkcji. Dzięki automatyzacji i zastosowanej technologii, czas od przyjęcia tuszki do wejścia na magazyn zapakowanych elementów z niej pozyskanych, wynosi nie więcej niż godzinę. Surowiec dostarczany do zakładu każdego dnia roboczego jest w tym samym dniu wprowadzany do dystrybucji w sieci Delikatesów Sokołów oraz Delikatesów Gzella.

Uruchomienie rozbioru drobiu w zakładzie w Osiu pozwoliło na wprowadzenie na rynek marki Uczta Drób. Asortyment linii obejmuje takie wyroby, jak kurczak świeży, kurczak rosołowy, poszczególne elementy z kurczaka oraz podroby. – Naszym priorytetem jest niezmiennie dostarczanie konsumentom świeżego, wysokiej jakości, smacznego produktu – podsumowuje Dariusz Soszyński, Dyrektor Oddziału Sokołów w Osiu. – Jestem przekonany, że również nasza nowa inwestycja pozwoli nam spełniać oczekiwania konsumentów.

Dobry przepis na bezpieczeństwo w branży przetwórstwa mięsa

Czy praca w branży przetwórstwa mięsa
w Polsce jest bezpieczna? Mimo modernizacji części zakładów, związanej m.in.
z dostosowaniem do przepisów sanitarno-weterynaryjnych Unii Europejskiej, statystyki dotyczące wypadków w tej branży nadal niepokoją. W latach 2013-2017 w zakładach przetwórstwa mięsnego 235 osób zostało poszkodowanych w wypadkach przy pracy,
w tym 12 poniosło śmierć, a 65 odniosło ciężkie obrażenia.

Dane z ponad 5 tys. kontroli  Państwowej Inspekcji Pracy, prowadzonych w zakładach przetwórstwa mięsa w ostatnich latach, wskazują, że do najczęstszych nieprawidłowości odnotowywanych przez inspektorów pracy należą: niestosowanie odpowiednich środków ochrony indywidualnej, brak lub niewłaściwe urządzenia ochronne przy maszynach, wadliwe działanie lub brak oznakowania elementów sterowniczych maszyn, nieprawidłowości w zakresie oceny ryzyka zawodowego, niewłaściwe przechowywanie i stosowanie substancji chemicznych, brak lub niewłaściwe szkolenia bhp, a także brak lub niewłaściwe instrukcje bhp.

Dlatego z myślą o branży przetwórstwa mięsa Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi kampanię prewencyjno-kontrolną „Dobry przepis na bezpieczeństwo”, która będzie trwała do 2021 r. włącznie. Jej celem jest zmniejszenie zagrożeń w masarniach i ubojniach, poprawa stanu przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy, a także umożliwienie pracodawcom dostosowania zakładów do obowiązującego prawa poprzez udział w programie prewencyjnym opartym na samokontroli.

Program jest realizowany w kilku etapach.


Pierwszym etapem jest zgłoszenie firmy do programu. Następnie pracodawcy zapraszani są do udziału w szkoleniu, na którym otrzymują bezpłatne materiały pomocnicze, służące do identyfikacji nieprawidłowości występujących w zakładzie pracy i ułatwiające określenie koniecznych działań naprawczych. W trakcie szkolenia uczestnicy są przygotowywani do samodzielnego przeprowadzenia kontroli warunków pracy w zakładzie oraz określenia i wprowadzenia działań dostosowujących zakład do stanu zgodności z obowiązującymi przepisami prawa pracy.

Jednym z najważniejszych materiałów, pozwalających na realizację założeń programu, jest publikacja „Lista kontrolna z komentarzem”, zawierająca wskazówki do przeprowadzenia prawidłowej samokontroli warunków pracy w zakładzie i przykłady charakterystycznych działań naprawczych dla przedmiotowej branży.

Podczas analizy nieprawidłowości i późniejszego wdrażania działań korygujących, pracodawcy mogą zwracać się do inspektorów pracy o wskazówki i korzystać z ich specjalistycznej pomocy.

Po zakończeniu działań dostosowawczych pracodawcy przekazują do właściwego terytorialnie Okręgowego Inspektoratu Pracy wypełnioną ankietę ewidencjonującą przeprowadzone działania. Zebrane ankiety podlegają weryfikacji inspektorów pracy, którzy podejmują decyzję
o przeprowadzeniu audytu sprawdzającego w danym zakładzie pracy.

Program prewencyjny umożliwia pracodawcy skorzystanie z bezpłatnej pomocy ekspertów PIP
i w konsekwencji łatwiejsze dostosowanie zakładu do obowiązującego prawa, a tym samym zapewnienie własnej firmie standardu funkcjonowania w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Szczegóły dotyczące programu, a także dane kontaktowe koordynatorów programu w Okręgowych Inspektoratach Pracy są dostępne na stronie kampanii www.bhpnatak.pl.

Warto odwiedzić stronę kampanii, żeby pobrać przygotowane przez PIP specjalistyczne publikacje dotyczące bezpieczeństwa pracy w masarniach i ubojniach, infografiki przedstawiające nieprawidłowości, zagrożenia i przyczyny wypadków przy pracy w zakładach przetwórstwa mięsa.

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” – ta sentencja podkreślająca znaczenie prewencji, nabiera szczególnego znaczenia w tak niebezpiecznej branży, jaką jest przetwórstwo mięsa. Ocena ryzyka zawodowego, właściwa, zgodna z przepisami organizacja pracy, a także informowanie personelu
o zagrożeniach i metodach zapobiegania wypadkom to obowiązek każdego pracodawcy. Wszystkich przedsiębiorców z branży przetwórstwa mięsa, zainteresowanych poprawą bezpieczeństwa, jakości i komfortu pracy we własnych firmach, zapraszamy do udziału w programie prewencyjnym
w ramach kampanii „Dobry przepis na bezpieczeństwo” i zachęcamy do odwiedzenia strony www.bhpnatak.pl.

Materiał przygotowany przez Państwową Inspekcję Pracy

Włoska firma AMB oferująca kompleksowe usługi w zakresie pakowania żywności informuje o przejęciu niemieckiej firmy PTS Verpackungen

Firma AMB Spa z siedzibą we Włoszech San Daniele del Friuli poinformowała o przejęciu niemieckiego przedsiębiorstwa PTS Verpackungen z Gauting w Bawarii. PTS (skrót od Prime Tray System) tworzy innowacyjne opakowania przemysłowe dla wielu znanych producentów z rynku lokalnego i międzynarodowego. Jednym z zadań realizowanych przez PTS od blisko 20 lat była sprzedaż produktów firmy AMB. Ta ostatnia, po rozwiązaniu i przejęciu swego niemieckiego dystrybutora, zamierza wzmocnić pozycję rynkową, szczególnie w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.

Więcej obsługi klienta i rozszerzone portfolio

AMB to jeden z czołowych międzynarodowych dostawców sztywnych i giętkich folii oraz rzadki przykład firmy oferującej kompletne rozwiązania dla procesu produkcyjnego: od projektu opakowania, przez wykonanie narzędzi i prototypu aż po wyprodukowanie folii. AMB samodzielnie dostarcza klientom pełen zestaw usług dla całego łańcucha produkcji. Włączenie PTS do rodziny AMB umożliwi tej ostatniej rozbudowanie swej oferty i zapewni jeszcze wyższy poziom wsparcia klientów, zarówno obecnych, jak i nowo pozyskanych.

Rolf Liebfried, dyrektor finansowy w AMB, podkreśla: „PTS posiada rzadką zdolność nawiązywania silnych i długoterminowych relacji z klientami w oparciu o wiedzę i zaufanie. Te wartości stoją także u podstaw naszej codziennej pracy w AMB. “Jan Dietrich, właściciel PTS, dodaje: „Holistyczne podejście odzwierciedlane przez slogan AMB: „Stworzony, by się różnić pozwoliło tej firmie wykreować jasno zdefiniowaną, wyjątkową pozycję rynkową, która idealnie wpisuje się w nasz tok myślenia. Mamy wiele wspólnego z AMB, ponieważ innowacyjność i myślenie skoncentrowane na przyszłości była zawsze kluczem do osiągania sukcesu w PTS. To korzystna informacja dla naszych klientów; możemy obecnie oferować naszej bazie odbiorców znacznie poszerzoną gamę produktów i usług“.

Strategia dalszego rozwoju

PTS jest drugą firmą przejętą przez AMB w ostatnich 12 miesiącach. W czerwcu 2019 r. włoskie przedsiębiorstwo pozyskało TDX (Europe) Limited z brytyjskiego Newcastle. TDX to rynkowy lider w obszarze folii PET i RPET oraz powlekanych sztywnych folii przeznaczonych na rynki żywności i opakowań. Przejęcie TDX uczyniło z AMB dostawcę pełnej gamy usług w zakresie projektowania opakowań, sztywnych i giętkich folii oraz produkcji narzędzi.

Giles Peacock, dyrektor operacyjny w AMB, wyjaśnia: „Akwizycja PTS jeszcze bardziej wzmocni naszą obecność na rynku europejskim i dodatkowo pozwoli nam zbliżyć się do naszych klientów w sercu Europy. Chcemy zapewnić im, jako kompletny dostawca – projekty opakowań, produkcje narzędzi oraz dostawę surowców. Mamy jasną wizję w jaki sposób zwiększać swój zasięg i kontynuować strategie rozwoju. Zakup PTS to jeden z kroków w tej ekscytującej podróży”.

Przejęcie PTS dodatkowo wzmacnia ambicję AMB, aby stać się liderem na rynku europejskim. Ta ekspansja umożliwia firmie świadczenie kompleksowych usług – od projektu koncepcyjnego i produkcji narzędzi po specyfikacje produktów, a także projektowanie i drukowanie. Teraz ma jeszcze szersze portfolio produktów, dzięki pięciu lokalizacjom w Europie i międzynarodowej sieci sprzedaży zatrudniającej 435 pracowników, z obrotami przekraczającymi 160 milionów euro.

Strona internetowa: www.c-b-c.de

Od lewej: Jan Dietrich PTS; Paolo Cescutti – dyrektor ds. zakupów (naczelny), Bruno Marin – prezes dyrektor (naczelny) i Rolf Liebfried – dyrektor finansowy
Od lewej: Jan Dietrich PTS i Bruno Marin – prezes dyrektor (naczelny)
AMB Spa z siedzibą w Amaro, Udine, Włochy
Wysokowydajna produkcja w AMB Spa

Gospodarka Mięsna nr 6.2020

4 Wiadomości – Wydarzenia

5 Personalia

Ubój

6 Nowoczesne metody stosowane w uboju świń i bydła – Dariusz Lisiak, Piotr Janiszewski

12 Współczesna technika i technologie uboju drobiu – Marian K. Panasiewicz, Jacek Mazur

Dodatki

18 Odpady organiczne do dalszego wykorzystania w sektorze mięsnym – Agnieszka Starek, Agnieszka Sagan

Jakość

20 Jak monitorować i weryfikować higienę w zakładach mięsnych – Katarzyna Godlewska

Ciekawostki

24 Mięso w diecie ewolucyjnej człowieka – Waldemar Jaworski, Alicja Jaworska-Piasecka

Już teraz zaprenumeruj najnowsze wydanie naszego czasopisma.

Gospodarka Mięsna nr 06.2020 [ Kliknij]

Trymery Quantum Flex® firmy Bettcher

Łatwiejsza obsługa, większa precyzja i trwałość – lepsza wydajność: trymery Quantum Flex® firmy Bettcher są doskonałym rozwiązaniem umożliwiającym uzyskanie bardziej optymalnych i rentownych procesów w branży drobiarskiej.

Rosnące na całym świecie zapotrzebowanie na mięso drobiowe wymaga podjęcia działań zapewniających pokrycie tego zwiększonego popytu. Dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi tnących, procesy technologiczne w branży drobiarskiej można uprościć i w istotny sposób uzyskać większą wydajność. Firma Bettcher Industries Inc. zaprojektowała w tym celu specjalną linię mniejszych trymerów Quantum Flex®: te wyjątkowo poręczne urządzenia upraszczają wykrawanie mięsa, a ich lekka i ergonomiczna konstrukcja umożliwia bardziej precyzyjną i efektywną pracę oraz pozwala na większy uzysk mięsa.

Mięso drobiowe jest chętnie kupowane i konsumowane na całym świecie. W latach 1990-2020 jego produkcja wzrosła o 87,7 mln ton, a według prognoz OECD do roku 2028[1] wzrośnie o kolejnych 14 mln ton. Mięso z kurczaka i indyka jest bardzo popularne wśród konsumentów, głównie ze względu na jego wszechstronność oraz niską zawartość tłuszczu.

Oprócz mięsa drobiowego z piersi, dużą popularnością cieszy się również ciemniejsze i wyjątkowo delikatne mięso z ud kurczaka, charakteryzujące się bardziej intensywnym smakiem. Ubojnie i przemysł mięsny dostosowały się do tego i obecnie oferują coraz bardziej popularne wytrybowane udka z kurczaka. Zakłady produkcyjne muszą przy tym sprostać niezwykle wysokim standardom.

Wyjątkowa jakość – opłacalność procesu                      

Uzyskanie smacznego mięsa z udek jest dużym wyzwaniem dla branży drobiarskiej. Po wytrybowaniu kości, mięso musi być czyste, pozbawione odłamków i wyglądać apetycznie. Jednocześnie przy produkcji mięsa należy uwzględnić opłacalność procesu. Szczególnie w przypadku przetwarzania ręcznego, wydajność jest często trudna do oszacowania i zależy od technologicznego zaawansowania urządzeń dostarczanych pracownikom. Straty w wydajności i jakości spowodowane zmęczeniem operatora na skutek długotrwałego używania urządzeń wykrawających podczas produkcji można zminimalizować.
W poszukiwaniu rozwiązań dla tych wyzwań branża drobiarska otrzymuje stałe wsparcie ze strony Bettcher Industries Inc. Siedziba główna firmy znajduje się w Ohio, w USA, natomiast europejska siedziba główna, Bettcher GmbH, znajduje się w Dierikon w Szwajcarii i świadczy usługi bezpośredniej sprzedaży na wielu rozwijających się rynkach. Bettcher jest wiodącym na świecie dostawcą innowacyjnych, wysokowydajnych urządzeń tnących i okrawających do zastosowań w przetwórstwie żywności, w tym w przemyśle drobiarskim. Gama niezwykle przyjaznych dla użytkownika i wydajnych urządzeń firmy Bettcher zapewnia optymalizację procesów, co skutkuje znacznym wzrostem wydajności. Doskonałym tego przykładem jest mały, wszechstronny i łatwy w obsłudze trymer Quantum Flex® 620 z najnowszej generacji urządzeń Bettcher – idealny trymer dla przemysłu drobiarskiego. Pozwala on m.in. na oddzielenie delikatnego mięsa z udka od kości.

Trymer Quantum Flex® – lekki, łatwy w obsłudze i ergonomiczny

W porównaniu z tradycyjnymi trymerami, Quantum Flex® charakteryzuje się znacznie lepszą obsługą i wieloma funkcjami zapewniającymi płynną pracę. Jak wszystkie urządzenia z serii Quantum Flex®, jest on o około 15 procent lżejszy od swojego poprzednika. Zmniejszona waga ułatwia optymalną, energooszczędną obsługę, a tym samym zmniejsza oznaki zmęczenia nawet podczas długotrwałego procesu trybowania. Uchwyty kciuków z wyprofilowaną, pochłaniającą drgania powierzchnią dają użytkownikowi niezawodną kontrolę nad urządzeniem. Ponadto proste ustawienie dla lewo- i praworęcznych operatorów umożliwia obsługę oburęczną i elastyczność użytkowania. Ta ergonomiczna konstrukcja prowadzi do większej precyzji podczas cięcia i wykrawania. Rezultatem są wysokiej jakości produkty mięsne z czystymi, gładkimi powierzchniami, które wymagają mniejszej ilości poprawek.
Trymery z serii Quantum Flex® charakteryzują się wyjątkowo solidną konstrukcją. Spełniają one najbardziej restrykcyjne wymagania, a ich wytrzymałe ostrza umożliwiają szybkie tempo pracy. Zużycie energii jest stosunkowo niskie, a mniejsze wymogi w zakresie konserwacji obniżają koszty eksploatacji urządzeń.

Wyjątkowa elastyczność – przystosowany do wszystkich silników Bettcher

Kolejną cechą trymerów Quantum Flex®, która jest niezwykle istotna dla klientów firmy Bettcher – zarówno z branży drobiarskiej jak i pozostałych branż przetwórstwa mięsa i ryb – jest ich kompatybilność z każdym silnikiem Bettcher. Ten zaprojektowany z myślą o komforcie operatora lekki trymer, podobnie jak wszystkie inne modele z serii Quantum Flex®, może być używany ze wszystkimi silnikami Bettcher: silnikiem UltraDrive® serii II, silnikiem UN-84 oraz silnikiem Whizard Quantum® – uchwyt tworzy idealną całość z każdym z nich. Dzięki wielu zoptymalizowanym funkcjom w zakresie ergonomii, efektywności energetycznej i wydajności, trymery z serii Quantum Flex® firmy Bettcher od dawna dały się poznać jako urządzenia nie do zastąpienia w przemyśle drobiarskim. Zwiększają one uzysk mięsa oraz jakość produktów końcowych, umożliwiając producentom sprostać rosnącemu na całym świecie zapotrzebowaniu na mięso drobiowe.


Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie: www.bettcher.com.

Quantum Flex – wyjątkowo wygodny w użytkowaniu i lekki trymer. Copyright: Bettcher Industries, Inc.

Charakterystyczny łuk ostrza trymera idealnie dopasowuje się do kształtu kości. Copyright: Bettcher Industries, Inc.
Schemat i wykaz części trymera Quantum Flex. Copyright: Bettcher Industries, Inc.

Lissner Engineers + Architects pionierem innowacyjnego urządzenia 3D do projektowania

Wykorzystanie technologii wirtualnej rzeczywistości żeby ujrzeć zaprojektowane urządzenia i maszyny produkcyjne w zakładzie przemysłu spożywczego zanim one powstaną: Lissner Engineers + Architects pionierem innowacyjnego urządzenia 3D do projektowania

Okulary 3D dostarczają klientom wrażeń wizualnych, które ukazują im złożone procesy projektowania środowiska produkcji, zanim jeszcze zostanie ono stworzone. Ta nowa usługa znacząco wpłynie i usprawni proces podejmowania decyzji. Jako specjalista w dziedzinie planowania produkcji dla przemysłu spożywczego, Lissner Engineers + Architects wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości w celu uproszczenia, przyspieszenia oraz zredukowania potrzeby tworzenia kolejnych projektów, koncepcji, symulacji i ogólnego dostosowywania.

Profesjonalni planiści z ponad 30-letnim doświadczeniem

Lissner Engineers + Architects rozpoczyna nową erę dzięki wprowadzeniu innowacyjnej technologii wirtualnej rzeczywistości. To firma rodzinna, kierowana obecnie przez drugie pokolenie inżynierów przemysłowych Dennisa i Tobiasa Lissnerów. Od ponad 30 lat firma zajmuje się projektowaniem nowych budynków oraz modyfikacją i rozbudową już istniejących zakładów produkcyjnych zgodnie z najbardziej zaawansowanymi standardami. Jednym z wyjątkowych atutów firmy jest możliwość realizacji prac budowlanych nie przerywając normalnej pracy zakładu. Dennis Lissner podkreśla: „Nie jesteśmy klasyczną firmą architektoniczną. Jako specjaliści w zakresie projektowania środowiska produkcji, zwłaszcza dla przemysłu mięsnego, planujemy optymalne procesy funkcjonowania zakładu. Zapewniamy płynne ścieżki przepływu dla personelu oraz produktu w trakcie jego wytwarzania i transportu w zakładzie, projektując możliwie najkrótsze trasy i unikając problematycznych krzyżowań się tych tras. Dopiero po skończeniu projektowania obszaru produkcyjnego można kontynuować planowanie wyposażenia technicznego i prac budowlanych. Nowoczesna technika wirtualnej rzeczywistości zapewnia bardzo skuteczne wsparcie tego procesu”.

Wirtualna rzeczywistość pomaga urzeczywistnić projekty  

Zaprezentowane po raz pierwszy przez Lissner Engineers + Architects na IFFA 2019, urządzenie do projektowania oparte na wirtualnej rzeczywistości umożliwia trójwymiarową prezentację złożonych planów 2D, a tym samym ułatwia ich śledzenie. Za pomocą okularów 3D klienci mogą zanurzyć się w wirtualnym świecie planowania budowy. Mogą wizualnie sprawdzić umiejscowienie i wielkość maszyn i systemów już w ich zamierzonym czy zaprojektowanym położeniu oraz odbyć wirtualny spacer po obiekcie przed rozpoczęciem prac budowlanych. Kompleksowy model cyfrowy generuje obraz i skaluje wielkie i złożone maszyny w ich docelowych miejscach, co umożliwia realistyczny i przestrzenny widok instalacji, układu i wymiarów maszyn oraz zapewnia podgląd trasy przepływu pracowników i produktu. Dzięki urządzeniu do projektowania w wirtualnej rzeczywistości, projekty zaproponowane przez Lissner Engineers + Architects dla systemów produkcji w przemyśle spożywczym, są perfekcyjnie dostosowane do każdej lokalizacji i maksymalnie zwiększają wydajność.

Obrazowanie wirtualne pomaga również zwrócić uwagę na ograniczenia systemu. Tobias Lissner wyjaśnia: „Technologia wirtualnej rzeczywistości oferuje realny podgląd naszego projektu, a nasz klient ma poczucie, że jest faktycznie wewnątrz zaprojektowanego zakładu produkcyjnego. Nasze urządzenie 3D pozwala w zrozumiały sposób ukazać złożone relacje i obszary wzajemnego oddziaływania, potrafi również dokładnie określić punkty krytyczne czy ryzyko zawiązane z planowaniem już na samym początku. To sprawia, że dla naszych klientów procesy podejmowania decyzji stają się prostsze. Dlatego też nasze nowe urządzenie do projektowania 3D upraszcza i przyspiesza procesy projektowania w Lissner Engineers + Architects. Korzyścią dla klientów jest również fakt, że otrzymują projekt, w którym wzięto pod uwagę różne aspekty bezpieczeństwa, co z kolei pozwala na zmniejszenie kosztów. “

Wirtualna rzeczywistość w obrazowaniu przestrzennym instalacji, układu i wielkości maszyn.
(Zdjęcie: Lissner Engineers + Architects)

Światowy Dzień Akredytacji 2020

9 czerwca obchodzimy World Accreditation Day – Światowy Dzień Akredytacji. Hasło tegorocznej edycji to „Akredytacja: większe bezpieczeństwo żywności”. Organizatorami wydarzenia są ILAC (International Laboratory Accreditation Cooperation) i IAF (International Accreditation Forum).

Poprzez bezstronne potwierdzanie kompetencji jednostek certyfikujących, inspekcyjnych i laboratoriów akredytacja buduje społeczne zaufanie do systemu oceny zgodności, tworzy warunki do rozwoju handlu i gospodarki, chroni interesy publiczne, w szczególności zdrowie i bezpieczeństwo. Światowy Dzień Akredytacji 2020 jest okazją do pokazania, w jaki sposób system oceny zgodności wpływa na poprawę bezpieczeństwa żywności.

Akredytacja może pomóc w ograniczeniu rosnącej liczby zgonów spowodowanych chorobami przenoszonymi przez żywność. Każdego roku z ich powodu umiera przedwcześnie 420 tysięcy ludzi, a prawie 600 milionów choruje – jak wynika z raportu opublikowanego w kwietniu 2019 r. przez Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Światową Organizację Zdrowia (WHO) i Światową Organizację Handlu (WTO).

Kluczowa rola akredytacji w zapewnieniu bezpieczeństwa żywności dotyczy całego łańcucha dostaw – od produkcji, przez przetwarzanie i pakowanie, przechowywanie i transport, aż po sprzedaż detaliczną i gastronomię. Jednostki akredytujące audytują jednostki oceniające zgodność w odniesieniu do norm opracowanych przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (International Organization for Standardization, ISO) i Międzynarodową Komisję Elektrotechniczną (International Electrotechnical Commission, IEC).

Proces oceny zgodności obejmuje obszary takie jak inspekcja, certyfikacja i badania. Oznacza to, że akredytowane jednostki inspekcyjne i certyfikujące oraz laboratoria zostały niezależnie ocenione pod kątem zapewnienia kompetentnych i bezstronnych usług inspekcyjnych, certyfikacyjnych i badawczych, oferowanych w łańcuchu dostaw żywności, zarówno na etapie lokalnym, krajowym, jak i w skali międzynarodowej. Usprawniając handel i zapewniając bezpieczeństwo żywności, akredytacja przyczynia się do osiągnięcia wielu celów zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza tych związanych z eliminacją głodu i ubóstwa, a także promowaniem zdrowia i dobrego samopoczucia.

Więcej informacji: https://www.pca.gov.pl/swiatowy-dzien-akredytacji-2020

Gospodarka Mięsna nr 5.2020

Spis Treści

4 WiadomościWydarzenia

5 Personalia

Osłonki

8 Powłoki Jadalne – Dagmara Prasek

10 Syntetyczne Osłonki w Wyrobach Wędliniarskich – Paweł Sobczak, Wioletta Żukiewicz-Sobczak

Surowiec

18 Znaczenie Różnych Rodzajów Mięsa w Żywieniu Człowieka – Marek Zin, Karolina Mroczek, Janusz R. Mroczek

22 Mięso alpak – Wartość Odżywcza i Spożycie na Świecie – Anna Morales-Villavicencio

Ekonomia

26 Rynek Mięsny w Polsce – Podstawowe Informacje – Robert Mroczek

Bezpieczeństwo Pracy przy Maszynach

28 Wilki Masarskie – Andrzej Kowerski



Już teraz zaprenumeruj najnowsze wydanie naszego czasopisma.

Gospodarka Mięsna nr 05.2020 [ Kliknij]

Gospodarka Mięsna nr 04.2020

Już teraz zaprenumeruj archiwalne wydanie naszego czasopisma.

Gospodarka Mięsna nr 04.2020 [ Kliknij]

Dziękujemy firmom Animex i Agri Plus

Dzięki Animex i Agri Plus ponad 750 tysięcy sztuk sprzętu ochronnego trafiło do blisko 30 szpitali w Polsce.

Maseczki, rękawiczki oraz gogle – ponad 750 tys. sztuk wyposażenia do ochrony przed zarażeniem wirusem SARS-CoV-2 trafiło w ostatnich dniach kwietnia do placówek medycznych oraz opiekuńczych na terenie całego kraju. Wcześniej Animex i Agri Plus przekazały łącznie ponad 1,5 mln złotych w ramach wsparcia finansowego dla szpitali. To kolejne działanie w walce z koronawirusem podjęte przez dwie wiodące spółki sektora rolno-spożywczego w Polsce.

Sprzęt został sprowadzony z Chin dzięki współpracy między Animex i Agri Plus, a WH Group. Maseczki, rękawiczki oraz gogle posiadają niezbędne certyfikaty oraz atesty umożliwiające ich wykorzystanie w szpitalach.

Z ogromną radością możemy zakomunikować przekazanie sprzętu ochronnego po tym, jak w marcu wsparliśmy placówki medyczne dotacjami pieniężnymi. Zdaliśmy sobie sprawę ze skali problemu, jaki wywołał koronawirus, przez co byliśmy otwarci na udzielenie dodatkowej pomocy – mówi Prezes Animex Foods Jacek Dziełak.

Równolegle do podjętych działań, zakład wyrobów pościelowych w Krakowie, należący do spółki Animex, już ponad miesiąc temu przestawił całkowicie swoją produkcję na szycie maseczek ochronnych wielokrotnego użytku. Każdego dnia produkowanych jest 3 tysiące masek bawełnianych, które wspierają lokalne akcje pomocowe oraz zakłady Animex i Agri Plus, a wkrótce trafią również do wybranych jednostek medycznych i opiekuńczych w całej Polsce.

Środki finansowe, sprzęt ochronny oraz wysokiej jakości żywność, to nasze wsparcie, poprzez które możemy dzisiaj wspomóc walkę z koronawirusem. Jesteśmy dumni z możliwości włączenia się w ogólnokrajową pomoc. Mamy także świadomość z odpowiedzialności za lokalne społeczności, jaka na nas spoczywa – podkreśla Dyrektor Zarządzająca Agri Plus Monika Ejchart.

Przekazywanie wyposażenia jest drugim z etapów wsparcia udzielonego w obliczu pandemii wirusa SARS-CoV-2. W kolejnych tygodniach firmy zintensyfikują działania mające na celu zwiększenie ilości przekazywanych produktów spożywczych, które trafiają do osób potrzebujących, w szczególności przebywających na kwarantannach oraz seniorów.

Sprzęt ochronny rozdysponowany przez Animex i Agri Plus trafił do wybranych placówek zlokalizowanych w miejscach powiązanych z aktywnością spółek, zgodnie z ideą „Myśl globalnie, działaj lokalnie”, tj. Białystok, Bielsk Podlaski, Brzesko, Drawsko Pomorskie, Ełk, Iława, Kazuń Polski, Kętrzyn, Łęczyca, Łódź, Mońki, Olsztyn, Opole, Ostróda, Poznań, Sokółka, Starachowice, Suwałki, Szamotuły, Szczecin, Świecie, Warszawa, Zamość, Zgierz.