piątek, 19 kwietnia, 2024

Konferencja online PFPŻ ZP „Greenwashing – nowe wyzwania” 5 grudnia 2023 r.

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” zapraszają do udziału w konferencji pt.: Greenwashing – nowe wyzwania, która odbędzie się w dniu 5 grudnia 2023 r. w formule on-line na platformie ZOOM.

Program:

  • Zrównoważony rozwój a greenwashing

Agnieszka Oleksyn-Wajda, Radca prawny, Dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska Uczelni Łazarskiego

  • Pierwsza w Polsce samoregulacja dotycząca reklamy środowiskowej

Piotr Kwiecień, Dyrektor Generalny Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy

  • Greenwashing w świetle zasad uczciwej konkurencji i praw IP

Marek Oleksyn, Radca prawny, Partner, SK&S

  • UOKiK a greenwashing

Joanna Marek, Radca prawny, Senior Counsel, SK&S

Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej w całym łańcuchu żywnościowym, a szczególnie dla pracowników firm produkcyjnych z działów ochrony środowiska oraz działów prawnych!

Zapraszamy do udziału!

Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu

e-mail: m.jonczak@pfpz.pl

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

ul. Cybernetyki 19B, 02-677 Warszawa

SÜFFA 2023: Targi o dużym znaczeniu dla branży mięsnej – podkreślają wystawcy i uczestnicy.

Brązowe medale polskiej drużyny młodzieżowej w konkursie dla uczniów szkół rzeźnickich!

Po trzech ekscytujących i przede wszystkim udanych dniach targowych, 26-tej edycji targów dla branży mięsnej SÜFFA, wystawcy i organizatorzy zgadzają się, że odwiedzający prezentowali wysoki poziom i że panowały dobre warunki inwestycyjne.

„Udało nam się jeszcze bardziej zoptymalizować sprawdzony koncept targowy” powiedział Stefan Lohnert, prezydent Targów Stuttgarckich (Messe Stuttgart). „Opinie z wszystkich sektorów jasno pokazują nam, że SÜFFA to nie tylko rynek i prezentacja produktów dla przemysłu mięsnego. To ważna nowoczesna platforma, na której reprezentowany jest cały zakres rynku mięsnego, analizowane są wyzwania i pokazywane są potencjalne rozwiązania.”

W dniach od 21 do 23 października 2023 na tereny targowe w Stuttgarcie przybyło 7543 zwiedzających, którzy chcieli zapoznać się z aktualnymi trendami i nowościami na rynku mięsnym. Podczas trzech dni targowych zaprezentowało się 209 wystawców.

Goście targowi, spośród których 85 procent stanowili decydenci, spotykali się z wystawcami i ekspertami z branży mięsnej, aby rozwijać nowe pomysły biznesowe i planować przyszłe inwestycje. Targi SÜFFA cieszą się zainteresowaniem nie tylko w Badenii-Wirtembergii, w Niemczech oraz Austrii i Szwajcarii, ale i na wielu innych, międzynarodowych rynkach.

Ponad połowa gości pokonała odległość ponad 100 kilometrów. Na tegoroczną edycję przybyli goście z ponad 50 krajów, w tym z Polski, którą reprezentowało m.in. Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczypospolitej Polskiej (SRW RP) oraz polscy wystawcy.

Ponadto, na towarzyszącym targom SÜFFA konkursie dla praktykantów wędliniarstwa rywalizowało 50 drużyn z 6 krajów, prezentując swoje wysokie umiejętności. Młodzieżowa reprezentacja Polski, którą przygotowywał Pan Krystian Dreszler (SRW RP), zajęła wysokie, trzecie miejsce, zdobywając brązowy medal.

Atmosfera pełna pozytywnego nastawienia

Ogólnie panowała „absolutnie pozytywna atmosfera„, entuzjastycznie stwierdził Joachim Lederer, mistrz Cechu Rzeźników Badenii-Wirtembergii. „Dzięki szerokiej gamie i wysokiej jakości oferowanych produktów i usług, targi SÜFFA potwierdziły swoje znaczenie jako najważniejsze wydarzenie dla przemysłu mięsnego. Czuć było dobry, ogólny klimat inwestycyjny. Teraz szczególnie ważne jest podejmowanie właściwych decyzji, ponieważ odważne rozwiązania często niosą wielkie możliwości. Każdy, kto to zrozumiał, przybył na SÜFFA. To były fantastyczne targi ze wspaniałymi gośćmi!„

Oprócz produktów, półproduktów, maszyn, technologii cyfrowych i usług, zwiedzający byli szczególnie zainteresowani przyszłymi kwestiami, takimi jak bezpieczeństwo, sprzedaż 24/7 czy opcje wegetariańskie.

Tematy, takie jak delikatesy czy myślistwo, zostały przedstawione w interesujący sposób i stanowiły atrakcyjne punkty centralne targów. Obszar grillowy, dzięki pokazom grillowania, przyciągnął tłumy gości. Sekcje „The Wishing Table 2.0” i „Buffet Reloaded”, opracowane we współpracy z zespołem Intergastra i IKA/Culinary Olympics, pozwoliły na spojrzenie poza utarte schematy i przedstawienie nowych wymagań oraz interdyscyplinarnych powiązań w nowoczesny sposób. Duże zainteresowanie wzbudziła również przezroczysta kuchnia do produkcji kiełbas, w której po raz pierwszy przygotowano również produkt wegański.

Bogaty program towarzyszący obejmował wiele wydarzeń informacyjnych i paneli dyskusyjnych. Sercem programu ponownie była scena trendów i innowacji, na której odbywały się utrzymywane na wysokim poziomie rozmowy i dyskusje branżowe, cieszące się dużym zainteresowaniem publiczności. Nowością były spotkania networkingowe w sobotę i niedzielę, które również spotkały się z ogromnym uznaniem.

Opinie i komentarze wystawców o SÜFFA 2023 podkreślają dobry poziom kontaktów i zadowolenie wystawców

Opinie wystawców były pozytywne: „SÜFFA przewyższyła nasze oczekiwania” – powiedział Steffen Cyris, dyrektor zarządzający Schrutka-Peukert GmbH i potwierdził: „Dosłownie zostaliśmy oblężeni przez zwiedzających prezentujących wysoki biznesowy poziom. Ciężkie czasy po kryzysie energetycznym bez wątpienia minęły – atmosfera jest odczuwalnie lepsza i otrzymaliśmy konkretne zapytania.”

Andreas Seydelmann, wspólnik zarządzający Maschinenfabrik Seydelmann KG, dodał: „Jako firma ze Stuttgartu, SÜFFA to nasza domowa impreza i uważana jest za jedną z najważniejszych targów dla przemysłu mięsnego. Oprócz kontaktów i rozmów z dotychczasowymi stałymi klientami pozyskaliśmy na naszym stoisku nowe kontakty z Austrii, Szwajcarii, Czech, Francji i Południowego Tyrolu, ale także z Hiszpanii i Polski. Trzy dni targów były dla nas całkowitym sukcesem i już nie możemy się doczekać kolejnej edycji w 2024 roku.”

Ingo Singer, kierownik sprzedaży DeliCo Germany South, RAPS GmbH & Co. KG: „Ogólne zainteresowanie było fantastyczne, a liczba odwiedzających super. Uważamy siebie za partnera dla rzemieślników i spotkaliśmy pierwszoligową grupę osób reprezentujących sektor biznesowy na SÜFFA. Popyt na żywność wegańską rośnie, podobnie jak trend na przekąski. Dlatego nasze mieszanki przyprawowe i marynaty cieszyły się dużym zainteresowaniem – to samo dotyczy naszych osłonek na kiełbasy. SÜFFA okazała się dla naszej firmy ogromnym sukcesem, jesteśmy bardzo zadowoleni. Chętnie wrócimy!„

Francesco De Luca, sprzedaż, EDREI e. K.: „Po raz pierwszy wystawiliśmy się na SÜFFA i zaprezentowaliśmy naszą firmę jako nową markę w regionie. Byliśmy zadowoleni z konsekwentnie pozytywnej reakcji na naszą ofertę. Jesteśmy bardzo zadowoleni ogólnie, zarówno z organizacji targów, przebiegu jak i wsparcia pracowników Targów Stuttgarckich. W obecnej sytuacji na pewno wrócimy na kolejną edycję SÜFFA.”

Piotr Janik, Dyrektor Handlowy, Food Pack sp. z o.o.: „Po raz pierwszy wzięliśmy udział w SÜFFA i spotkaliśmy wielu rzemieślników, którzy często pochodzili z lokalnego regionu, ale także z szerszego obszaru, np. Austrii i Francji. Przeprowadziliśmy wiele interesujących dyskusji, szczególnie na temat recyklingu i ekologii. Byliśmy bardzo zadowoleni z nawiązania kontaktów z organizacjami takimi jak ZENTRAG czy Stowarzyszenie Producentów Miasta Schwäbisch Hall. Widzę tu rynek dla naszej firmy i uważam, że nasza obecność na SÜFFA była zdecydowanie opłacalna!„

Kolejna edycja SÜFFA już za rok

Następne targi SÜFFA odbędą się w Stuttgarcie w terminie od 28 do 30 września 2024 roku. Wystawcy mogą już zgłaszać chęć udziału do następnej edycji. Zainteresowane firmy prosimy o kontakt z Przedstawicielstwem Targów Stuttgarckich w Polsce (www.eurotargi.com).

Nowość! Bulion wołowo-warzywny wolno gotowany Sokołów Esencjonalny, aromatyczny, naturalny

Sokołów wprowadza wyjątkową nowość, jaką jest Bulion wołowo-warzywny. To w pełni naturalny produkt, który powstaje na bazie wolno gotowanego wywaru wołowego i warzywnego. Jest aromatyczny i esencjonalny. Doskonale podkreśla smak różnych dań, a przy tym znacząco skraca czas ich przygotowania. Świetnie sprawdzi się zarówno w domowych kuchniach, jak i w hotelach czy restauracjach.

Smacznie, szybko i wygodnie – tak chcemy dziś jeść

Poszukiwanie rozwiązań, które ułatwiają przygotowanie codziennych posiłków, jest dziś jednym z najistotniejszych kulinarnych trendów. Dlatego cenimy takie produkty, dzięki którym przyrządzanie potraw staje się wygodniejsze i prostsze, a my nie musimy spędzać w kuchni długich godzin. Jednocześnie wiedząc, że to, co jemy, ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia i samopoczucia, zwracamy uwagę na skład, jakość i naturalność. Równie ważny jest znakomity smak, dzięki któremu każdy posiłek może stać się wspaniałym doznaniem kulinarnym.

Bulion – niezastąpiony w każdej kuchni

Esencjonalny, pełen smaku bulion jest niezbędnym elementem wielu dań nie tylko kuchni polskiej, ale i najbardziej popularnych kuchni świata. To na jego bazie powstają wyśmienite zupy, zarówno nasze rodzime klasyki, jak i te bardziej egzotyczne – jak ramen czy zupa tajska, a także sosy czy marynaty. Dodajemy go również do pieczeni i gulaszy, by jeszcze lepiej podkreślić ich smak. Bulion świetnie sprawdza się także w przyrządzaniu duszonych mięs czy popularnego włoskiego klasyka, jakim jest risotto. Lista jego kulinarnych zastosowań jest bardzo długa i różnorodna, a dobry bulion jest bez wątpienia jednym z kluczowych składników w kuchni.

Jednak jego przygotowanie wymaga zarówno czasu, odpowiednich umiejętności, jak i jakościowych składników – mięsa, warzyw, przypraw. Dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i chcąc ułatwić im codzienne gotowanie, a jednocześnie pomóc w rozwijaniu kulinarnych horyzontów, Sokołów stworzył wyjątkową nowość.

Jest nią Bulion wolno gotowany wołowo-warzywny, który stanowi doskonałą alternatywę dla wywarów przygotowywanych metodą tradycyjną. To produkt jakości premium. Ma w pełni naturalny skład – nie zawiera konserwantów, wzmacniaczy smaku, fosforanów, sztucznych aromatów ani barwników.

Bulion Sokołów jest esencjonalny i aromatyczny. Dzięki metodzie wolnego gotowania, a także wysokiej jakości odpowiednio dobranych składników, ma doskonałe walory kulinarne.

Znakomicie podkreśla smak potraw i wydatnie skraca czas ich przygotowania. Jest bardzo wygodny w użyciu. To produkt w formie skoncentrowanej, przeznaczony do rozpuszczania w wodzie, zgodnie z indywidualnymi preferencjami smakowymi. Z 0,5-kilogramowego opakowania można uzyskać do pięciu litrów gotowego wywaru.

Warto też zwrócić uwagę na jego wartości odżywcze. Bulion wołowo-warzywny jest bogaty w kolagen, zawiera glutaminę, kwas hialuronowy oraz minerały (siarkę, wapń, fosfor). Jest lekkostrawny i niskokaloryczny.

Bulion wołowo-warzywny Sokołów stanowi doskonałą bazę do zup, sosów, mięs. Można go też stosować do gotowania ryżu lub kaszy. A oto wybrane inspiracje kulinarne, które stanowią potwierdzenie, że przyrządzenie smakowitych, efektownych potraw nie musi wymagać dużego nakładu czasu i pracy, ani też wyjątkowych umiejętności kulinarnych.

Zupa grzybowa

4 osoby

Czas przygotowania: 35 minut

Składniki:

1 duża cebula
1 por średniej wielkości
2 ziemniaki
200 g pieczarek
100 g suszonych grzybów (np. borowik, podgrzybek, maślak)
100 g bulionu wołowo-warzywnego Sokołów
400 ml wody
150 ml mleka
50 g masła
pieczywo na grzanki
sól, pieprz
świeże zioła do dekoracji

Przygotowanie:

Pokroić i posolić warzywa. Pieczarki i suszone grzyby poddusić na maśle. Następnie całość zalać bulionem oraz wodą i gotować przez około 25 minut do miękkości.

W tym czasie pieczywo pokroić w kostkę i podsmażyć na maśle. Do wywaru dodać mleko, zblendować na gładką masę, doprawić solą i pieprzem. Podawać z grzankami a całość udekorować świeżymi ziołami.

Risotto z pieczonym kalafiorem

4 osoby

Czas przygotowania: 35 minut

Składniki:

400 g ryżu na risotto
1 kalafior
1 średnia cebula


100 g bulionu wołowo-warzywnego Sokołów
400 ml wody
50 g tartego parmezanu
50 g masła  
50 ml oliwy z oliwek
100 ml wytrawnego białego wina
świeżo mielony pieprz, sól
 

Przygotowanie:

Drobne różyczki kalafiora umieścić na blasze, posolić, popieprzyć, skropić oliwą z oliwek i piec przez około 15 minut w temperaturze 200°C. Drobno pokroić cebulę i podsmażyć na maśle, po czym dodać ryż i wino, gotować do odparowania wina. Następnie ciągle mieszając podlać risotto wcześniej rozcieńczonym i gorącym bulionem wołowo-warzywnym.

Risotto będzie chłonąć wywar aż do miękkości. Pod koniec gotowania ryżu dodać masło, tarty parmezan i upieczonego kalafiora. Doprawić solą i świeżo mielonym pieprzem. 

Cena: Bulion wołowo-warzywny Sokołów – 15,99 zł/op. 0,5 kg

Z 0,5-kilogramowego opakowania można uzyskać do pięciu litrów gotowego wywaru.

Jakie właściwości powinny mieć posadzki żywiczne stosowane w zakładach mięsnych

Warszawa, 24 października 2023 r. – W zakładach mięsnych stosuje się zaawansowane technologicznie rozwiązania, m.in. w zakresie organizacji produkcji, przechowywania surowców, systemów zarządzania. Dla jakości finalnego produktu równie istotne jak doskonale wyposażone linie produkcyjne są materiały wykończeniowe, a wybór odpowiednich posadzek w znacznym stopniu przyczynia się do zachowania najwyższego poziomu higieny. Jednocześnie, aby rozwiązania posadzkowe skutecznie spełniały swoją rolę, powinny być optymalnie dobrane do specyficznych warunków oraz obciążeń użytkowych.

Eksperci marki Flowcrete, wiodącego producenta i dostawcy materiałów oraz technologii do wykonywania posadzek żywicznych, przedstawiają najważniejsze zagadnienia, jakie należy wziąć pod uwagę przy przygotowywaniu specyfikacji systemów posadzkowych do zakładów z branży mięsnej.

  1. Łatwe utrzymanie w czystości
    W zakładach mięsnych, tak jak w całej branży spożywczej, najważniejsze jest przestrzeganie zasad higieny. Zastosowanie bezspoinowych posadzek żywicznych pozwala uzyskać powierzchnię łatwą do zmywania i utrzymywania w czystości. Brak zbędnych podziałów na posadzce ogranicza do minimum liczbę miejsc, w których mogą gromadzić się zanieczyszczenia i rozwijać bakterie. Dotyczy to także zintegrowanych z systemem posadzkowym cokołów na styku posadzki ze ścianą.
  2. Wysoki profil higieniczny – rozwiązania czyste mikrobiologicznie
    W strefach zakładów mięsnych, które mają bezpośredni kontakt z żywnością, stosuje się innowacyjne rozwiązania posadzkowe takie, jak np. czyste mikrobiologicznie poliuretanowo-cementowe posadzki Flowfresh. Zawierają one antybakteryjny dodatek Polygiene® na bazie jonów srebra, który redukuje ilość bakterii na powierzchni posadzki nawet o 99,9%. O wysokim profilu higienicznym posadzek świadczą m.in. certyfikaty wydawane przez niezależne organizacje. Certyfikat HACCP International przyznany posadzkom Flowfresh stanowi potwierdzenie, że spełniają one najwyższe światowe standardy higieny w przemyśle spożywczym.
  3. Odporność chemiczna na typowe dla produkcji mięsa substancje i metody czyszczenia
    Stały kontakt z dużymi ilościami czynników występujących w zakładach mięsnych, m.in. tłuszczów czy krwi, mógłby mieć niszczący wpływ na posadzkę niedostosowaną do tego typu warunków. Z tego powodu w inwestycjach z branży mięsnej warto stosować systemy posadzkowe, które charakteryzuje wysoka odporność chemiczna, zarówno na substancje organiczne, jak i środki czyszczące stosowane w ramach standardów utrzymania higieny.
  4. Wysoka odporność na stałe niskie i wysokie temperatury
    W zależności od rodzaju działalności, posadzki w zakładach mięsnych powinny być odporne na stałe niskie temperatury (np. w mroźni i chłodni) i stałe wysokie temperatury (np. w strefach obróbki termicznej). Bardzo ważna jest też wytrzymałość na gwałtowne zmiany warunków w otoczeniu, m.in. podczas czyszczenia pomieszczeń ciepłą wodą lub parą wodną pod ciśnieniem, a także przy otwieraniu drzwi od mroźni lub pieców. Posadzki poliuretanowo-cementowe Flowfresh, przy odpowiednio dobranej grubości systemu, mają znaczny zakres odporności termicznej.
  5. Odpowiednia do warunków użytkowania wytrzymałość mechaniczna
    W przypadku zakładów mięsnych o dużej skali działalności stosowane w nich posadzki powinny być odporne na intensywne obciążenia mechaniczne związane z miejscowym załadunkiem towarów, intensywnym ruchem wózków transportowych, a także z ruchem pieszym. Do najbardziej wytrzymałych należą systemy posadzkowe na bazie żywic poliuretanowych oraz kruszywa i cementu. Wyróżnia je znaczna odporność na ścieranie (np. wynik < 2000 mg w Teście Tabera, przy zastosowaniu koła H22 o wadze 1000 g przy 1000 cykli, zgodnie z normą PN-EN ISO 5470–1).
  6. Posadzka zintegrowana z systemem odwodnienia, o przeciwpoślizgowej powierzchni
    w strefach mokrych
    W strefach mokrych, np. w pomieszczeniach uboju czy rozbioru mięsa, gdzie występuje zwiększone ryzyko poślizgnięcia i upadku pracowników, stosowane są rozwiązania o zwiększonych właściwościach przeciwpoślizgowych. Przykładem tego typu systemów są posadzki żywiczne z zasypem piaskiem kwarcowym o odpowiednio dobranej frakcji. Dla zapewnienia sprawnego odprowadzania wody i zanieczyszczeń posadzki powinny być zintegrowane z systemem odwodnienia. Warstwy posadzkowe należy wykonywać z odpowiednim spadkiem, a styk posadzki i odwodnienia – wypełnić masą trwale elastyczną, aby uniknąć powstawania spękań.
  7. Atrakcyjna estetyka posadzek przemysłowych
    Posadzki w zakładach przemysłowych powinny przede wszystkim chronić betonowe podłoże przed zniszczeniem pod wpływem obciążeń użytkowych. Warto także zwrócić uwagę na ich estetykę, np. jasne kolory optycznie powiększają pomieszczenia produkcyjne, a zabrudzenia są na nich lepiej widoczne, co ułatwia ich skuteczne zebranie. Posadzki poliuretanowo-cementowe Flowfresh są dostępne w wielu standardowych kolorach, poza szarym i ciemnoszarym, są to m.in. ciepłe odcienie, takie jak ochra, kremowy, musztardowy, czerwony, a także zielony i niebieski.

Przy wyborze posadzek żywicznych do zakładu mięsnego dobrym rozwiązaniem jest dostosowanie systemów do poszczególnych stref i panujących w nich warunków. Przy przygotowywaniu specyfikacji warto skorzystać ze wsparcia ekspertów w tej dziedzinie, którzy na bazie swojej wiedzy i doświadczenia zaproponują odpowiednie materiały i technologie.

Flowcrete to wiodąca marka specjalistycznych, bezspoinowych posadzek żywicznych do zastosowań przemysłowych i dekoracyjnych, która oferuje światowej klasy rozwiązania posadzkowe na bazie żywic syntetycznych: epoksydowych, poliuretanowych, metakrylowych i winyloestrowych. Posadzki żywiczne Flowcrete przeznaczone są dla wszystkich branż i sektorów gospodarki. Są to m.in. wytrzymałe posadzki przemysłowe, higieniczne posadzki antybakteryjne, wodoszczelne i elastyczne posadzki parkingowe, efektowne kolorystycznie posadzki dekoracyjne, w tym m.in. szlifowane terazzo żywiczne i „kamienne dywany” oraz specjalistyczne powłoki chemoodporne. Producentem i dostawcą posadzek żywicznych marki Flowcrete jest firma Tremco CPG Poland Sp. z o.o.

Tremco CPG, regionalny oddział RPM International Inc., łączy czołowe marki produktów budowlanych w Europie, takie jak illbruck, Flowcrete, Nullifire, Tremco, Vandex, Dryvit i Nudura. Firma zatrudnia ponad 1400 osób w Europie oraz ponad 6500 osób na całym świecie i produkuje wysokiej jakości, specjalistyczne materiały budowlane, odpowiadające na złożone wymagania współczesnego budownictwa takie, jak trwałość, energooszczędność, zrównoważony rozwój. Marki skupione w Tremco CPG zaspokajają różnorodne potrzeby budowlane, od uszczelniania, klejenia i termoizolacji, po posadzki żywiczne, ochronę przeciwpożarową, hydroizolacje, systemy do budowy ścian oraz systemy dachowe.

RPM International Inc. to jedna z wiodących na świecie firm oferujących produkty budowlane dla odbiorców komercyjnych i indywidualnych, z siedzibą w Medinie, w stanie Ohio, w USA.

Konferencja PFPŻ ZP
Produkcja i dystrybucja żywności – kwestie istotne dla przedsiębiorców16 listopada 2023 r.

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” zapraszają do udziału w konferencji pt.: Produkcja i dystrybucja żywności – kwestie istotne dla przedsiębiorców, która odbędzie się w dniu 16 listopada 2023 r. w formule on-line na platformie ZOOM.

Informacja na temat konferencji kliknij tutaj

Formularz rejestracyjny kliknij tutaj

Program:

  • Aktualizacja informacji na temat prac legislacyjnych z zakresu zanieczyszczeń żywności

Andrzej Starski, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy

  • Wymagania mikrobiologiczne pod kątem praktycznym w produkcji żywności

Romualda Dolińska, Silliker Polska Sp. z o.o.

  • Tabliczka mnożenia korzyści – od standardowej usługi do kompleksowego wsparcia branży spożywczej

Zbigniew Florczuk, Climbex (Grupa Impel), Katarzyna Jerzak, Grupa Impel

  • Specyfikacje i znakowanie dodatków do żywności – kwestie wymagające uwagi ze strony przedsiębiorców stosujących dodatki w swoich wyrobach

Joanna Gajda-Wyrębek, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego PZH – Państwowy Instytut Badawczy

Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej w całym łańcuchu żywnościowym, a szczególnie dla pracowników firm produkcyjnych z działów jakości i rozwoju, produkcji, badań i rozwoju, technologów oraz działów prawnych!

Zapraszamy do udziału!

Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu

e-mail: m.jonczak@pfpz.pl

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

ul. Cybernetyki 19B, 02-677 Warszawa

Gospodarka Mięsna nr 10.2023

SPIS TREŚCI

4             WIADOMOŚCI

RYNEK PRZYSZŁOŚCI

6             EWA KAKIET-SPRINGER

                Jaka przyszłość czeka pracę?

HIGIENA

10           MARIAN PANASIEWICZ, JACEK MAZUR

                Wybrane problemy utrzymania czystości i higieny w zakładach mięsnych

16           WIOLETTA ŻUKIEWICZ-SOBCZAK, PAWEŁ SOBCZAK

                Podstawowe systemy zapewnienia higieny w zakładach mięsnych

SUROWIEC

18           JANUSZ R. MROCZEK

                Walory odżywcze mięsa drobiowego

ZNAKOWANIE

22           ANETA CEGIEŁKA, ELŻBIETA HAĆ-SZYMAŃCZUK, MIROSŁAW SŁOWIŃSKI

                Wybrane zagadnienia ochrony znaku towarowego w Polsce

KRONIKA

28           30-lecie formy MULTIVAC

Projekt InnoMeatEdu

Szanowni Państwo,

nasi Partnerzy w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym InnoMeatEdu

Projekt InnoMeatEdu opiera się na współpracy uniwersytetów oraz instytucji naukowych z przedsiębiorstwami i organizacjami związanymi z branżą mięsną. Projekt łączy społeczność akademicką z przedsiębiorstwami branży mięsnej, którzy uczestniczą w projekcie jako partnerzy stowarzyszeni.

Obecnie w programie uczestniczy ponad 30 partnerów stowarzyszonych.

Nasi Polscy Partnerzy to zakłady Goodvalley Polska, Mielewczyk oraz Animex Oddział w Iławie a także czasopismo branży mięsnej Gospodarka Mięsa.

Więcej informacji o Projekcie można znaleźć na stronie https://innomeatedu.com/

Zachęcamy Państwa gorąco do tego, żebyście się chwalili udziałem w tym projekcie we wszystkich swoich mediach społecznościowych.

Mamy zaszczy poinformować również, że w dniach 4 – 5 września 2023 r odbyło się w Volos (Agria, Grecja) drugie spotkanie robocze europejskiego projektu InnoMeatEdu. Spotkanie  koordynowane było przez wykonawców projektu reprezentujących Uniwersytet w Tesalii w Grecji.  

Podczas spotkania, w oparciu o uzyskane dotychczas wyniki, zespół projektowy sformułował wnioski dotyczące struktury i treści jakie będą ujęte w innowacyjnych, cyfrowych materiałach edukacyjnych dla uczniów, nauczycieli i specjalistów sektora mięsnego, które zostaną przygotowane w ramach Pakietu 3. Opracowane w ramach projektu dydaktyczne materiały cyfrowe będą dotyczyły produkcji i przetwarzania mięsa, bezpieczeństwa, jakości i przedsiębiorczości oraz zrównoważonego rozwoju w sektorze mięsnym.

Do zadań zespołu z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, w skład którego wchodząspecjalistki z zakresu technologii mięsa:dr hab. inż. Monika Modzelewska-Kapituła, prof. UWM, dr inż. Katarzyna Tkacz oraz mgr inż. Weronika Zduńczyk z Katedry Mikrobiologii Żywności, Technologii i Chemii Mięsa na Wydziale Nauki o Żywności należy opracowanie materiałów dydaktycznych dotyczących produkcji przetworów mięsnych oraz wpływu produkcji mięsa na środowisko naturalne. Podczas realizacji tego etapu bardzo liczymy na współpracę z Państwem, chcielibyśmy skorzystać z Państwa wiedzy praktycznej i doświadczeń nabytych w branży mięsnej.

Opracowane materiały będą nieodpłatnie dostępne w formie masowych otwartych kursów online – MOOCza pośrednictwem interaktywnej platformy, która jest w fazie opracowywania i będzie dostępna w kilku językach, w tym w języku polskim i angielskim. Utworzona interaktywna platforma będzie stanowić narzędzie rozpowszechniania materiałów edukacyjnych wśród wszystkich zainteresowanych stron – nauczycieli akademickich, studentów i pracowników branży mięsnej.

Targi Marek Własnych w Kielcach już 15 i 16 listopada. Wystawcy i kupcy z Polski i zagranicy, branżowa wiedza i prestiżowy konkurs

Produkty z Polski, Europy, a nawet USA będą poznawać przedstawiciele dużych sieci handlowych z kraju i zagranicy przez dwa dni listopada, w kieleckim ośrodku wystawienniczym. Biznesowy charakter wydarzenia wzmocnią konkurs „Smak Jakości” z prezentacją produktów przedstawicielom dużych sieci oraz Okrągły Stół Branży Mięsnej i Handlu Nowoczesnego. Wyzwania dla branży omówią eksperci podczas Forum Marek Własnych i Kongresu Ekspansywnych Eksporterów. Do udziału w Targach Marek Własnych cały czas można się zgłaszać.   

To, co wyróżnia Future Private Labels Expo, jedyne w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzenie poświęconego w całości markom własnym,  to forma spotkań kontraktacyjnych. – Dla wystawców i kupców opracowujemy plany spotkań biznesowych – mówi Joanna Marcjan, zastępca wydziału targów w kieleckim ośrodku wystawienniczym. – Dla rozwoju segmentu marek własnych ta możliwość rozmowy z konkretnym odbiorcą jest cenna. Przyśpieszamy proces dotarcia do potencjalnego kontrahenta, znalezienia nowej drogi zbytu dla nowego produktu.  

Cenione firmy z ofertą na Targach Marek Własnych

Oferty zaprezentują polskie, niemieckie, albańskie, litewskie, słowackie i estońskie firmy. Z kraju będą to m.in. z branży spożywczej Dawtona, Kupiec, Bio Planet, Zakłady Mięsne Smak Górno, Ewa – Bis, Escargots, a także Amtra – chemia przemysłowa, Pupil Foods – karma dla zwierzaków. Z wyrobami higienicznymi przyjedzie W. Lewandowski, z chemią gospodarczą HD Tech, Maltex – z produktami z tworzyw sztucznych i Novo-Pak z opakowaniami.

W gronie zagranicznych wystawców są amerykańska firma Avery Dennison produkująca materiały do etykiet, niemieckie Nölken Hygiene Products z produktami higienicznymi dla dzieci oraz PNZ – PRODUKTE z ekologicznymi farbami. Albańska Lajthiza Invest przyjedzie z wodą, estońska Rhumveld Baltic z bakaliami. Dla 10 słowackich firm zostanie zaaranżowana strefa, w której zaprezentują swoje produkty. Z ofertą przyjadą m.in. producent konserw TATRAKON, producent makaronów Cessi, mleczarnie AgroTami Nitra i Syráreň Havran Senica.

Ciekawą propozycją zarówno dla wystawców, jak i kupców będzie  samochód elektryczny klasy premium – NIO. 

Kupcy z dużych sieci supermarketów w Kielcach

W gronie kupców są przedstawiciele dużych sieci handlowych z Polski i Europy.  Będą eksperci z franczyzowej sieci supermarketów spożywczych Intermarché, działającej w ramach Grupy Muszkieterów, specjaliści z Krajowej Platformy Handlowej Społem, która planuje zwiększenie o kilkadziesiąt procent listy asortymentowej produktów marki. Udział zapowiedzieli przedstawiciele polskich sieci Lewiatan i Chorten oraz litewskiej Maximy, właściciela sieci supermarketów Stokrotka.

Wśród kupców są też przedsiębiorcy z Niemiec, Czech, Włoch i Portugalii, a dzięki współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Polską Izbą Handlu oraz Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji zainteresowanie udziałem stale rośnie. Aby wzmocnić potencjał biznesowy wydarzenia, organizatorzy przygotowali program Hosted Buyers. 

Dyskusje dla rozwoju branży marek własnych w Targach Kielce

– Rozmowy kontraktacyjne producentów i kupców otworzą kolejne drzwi dla firm do rozwoju biznesowego, ale cenna jest również wiedza, więc wzbogacamy targi o Kongres Ekspansywnych Eksporterów oraz Forum Marek Własnych. Organizuje je firma Ewa-Bis, partner wydarzenia. Prelekcje i dyskusje poruszą kluczowe dla branży zagadnienia – mówi Jakub Nogaj, menedżer Targów Marek Własnych. 

Wokół branży mięsnej i handlu nowoczesnego w Kielcach

Aktywności skierowane głównie do branży mięsnej przygotowuje agencja Gemini Group, która jest jednym z głównych partnerów wydarzenia. Firmy już mogą zgłaszać produkty do konkursu  pod nazwą „Smak Jakości”. W jury zasiądą kupcy reprezentujący największe sieci handlowe w Polsce. Będzie to okazja, by zaprezentować produkty osobom decydującym o zakupach w swoich sieciach – mówi Marek Bielski, właściciel agencji Gemini Group. – Drugą aktywnością jest Okrągły Stół Branży Mięsnej i Handlu Nowoczesnego. To pierwsze i jedyne tego typu spotkanie łączące producentów przetworów mięsnych z przedstawicielami sieci handlowych. Ważną aktywnością będzie też wspólna strefa wystawiennicza –  zaznacza Marek Bielski.  

Targi Marek Własnych Future Private Labels odbędą się 15 i 16 listopada w Centrum Kongresowym Targów Kielce.  Więcej o tym, jak wziąć udział w targach i wszystkich wydarzeniach na: targikielce.pl/future-private-labels

Najlepsi hodowcy 2023 w Polsce z nagrodami Gobarto

Współpracują z nami najlepsi hodowcy trzody chlewnej w Polsce. W ramach programu Gobarto500 wspólnie dążymy do tego, aby konsumenci dziś
i w przyszłości mieli dostęp do najlepszej jakości, polskiego mięsa
– podkreślił Marcin Śliwiński, prezes Gobarto S.A. wręczając nagrody laureatom rankingu Gobarto500. Gala odbyła się
4 października 2023 r. w Pabianicach, podczas kolejnej edycji Balu Hodowcy. W tegorocznym wydarzeniu, połączonym
z panelem szkoleniowym, uczestniczyło
ponad 150 rolników.

Nasi hodowcy stawiają na dużą, profesjonalną produkcję rolną na najwyższym poziomie, nowoczesne technologie i bioasekurację – dodał prezes Gobarto. – Wiemy jak ważne w sektorze trzody chlewnej są stabilizacja i bezpieczeństwo, a także pewność finansowa – zaznaczył. – Dziś w Gobarto 500 tworzymy takie możliwości, aby producenci rolni należeli do grupy dobrze uposażonych, a praca w rolnictwie oznaczała gwarancję życiowej stabilności – mówił szef Gobarto.

Wasza obecność i zadowolenie ze wzajemnej współpracy utwierdzają mnie
w przekonaniu, że program, który wspólnie realizujemy ma sens. Przynosi wymierne korzyści finansowe oraz buduje partnerską relację między nami
– ocenił Jacek Jagiełłowicz, prezes Gobarto Hodowca, spółki, która zajmuje się bezpośrednią współpracą
z hodowcami.

Tytuł i statuetkę Najlepszego Hodowcy 2023 r. otrzymali:

  • Krzysztof Cyrulik
  • Józef Brzeziński
  • Leszek Hadała
  • Zuzanna i Paweł Fabian
  • Henryk Cybulski i Zbigniew Wojciechowski

Życie polega na tym, żeby ze swojej pracy dawać coś innym – komentował tytuł najlepszego hodowcy Krzysztof Cyrulik, laureat rankingu Gobarto. – Jak zostać najlepszym hodowcą? Trzeba dbać o stado, mieć ambicje, ale też i trochę szczęścia – mówił.

Hodowcy z najlepszymi wynikami produkcyjnymi zostali nagrodzeni i wyróżnieni tytułem Lidera Hodowcy w dwóch kategoriach: GOBARTO 500 i TUCZ KONTRAKTOWY.
W rankingu pod uwagę brane są wyniki produkcyjne osiągane przez rolników (konwersja paszy, średnia masa sprzedanych tuczników oraz % upadków).

Tegoroczni Laureaci GOBARTO 500

  1. Miejsce – Joanna Paliszewska
  2. Miejsce – Zbigniew Wojciechowski
  3. Miejsce – Paulina Hadała

Tegoroczni Laureaci TUCZ KONTRAKTOWY

  1. Miejsce – GR Odmiana, Krzysztof Cyrulik
  2. Miejsce – Sławomir Gaudyn
  3. Miejsce – Teresa Gaudyn

Gratulujemy!

Konferencja PFPŻ ZP
Biogazownie szansą rozwoju dla sektora przetwórstwa rolno-spożywczego 25 października 2023 r.

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców oraz kwartalnik „Food-Lex” zapraszają do udziału w konferencji pt.: Biogazownie szansą rozwoju dla sektora przetwórstwa rolno-spożywczego, która odbędzie się w dniu 25 października 2023 r. w godzinach 10.00-13.00 w formule on-line na platformie ZOOM.

Partnerem merytorycznym konferencji jest Polska Grupa Biogazowa S.A.

Koszt udziału dla prenumeratorów „Food-Lex” jedynie 100zł +VAT

Informacja na temat konferencji Kliknij tutaj

Formularz rejestracyjny Kliknij tutaj

Program:

  • Biogaz – Odnawialne źródło energii i efektywna utylizacja odpadów biodegradowalnych z przemysłu rolno-spożywczego w kontekście redukcji śladu węglowego i produkcji zeroemisyjnej

Beata Wiszniewska, Polska Grupa Biogazowa S.A.

  • Proces przygotowania inwestycji – przygotowanie dokumentacji, pozyskiwanie pozwolenia na budowę, warunków przyłączenia do sieci, innych uzgodnień i decyzji administracyjnych

Marcin Laskowski, Polska Grupa Biogazowa Inwestycje Sp. z o.o.

  • Wymagania dotyczące lokalizacji biogazowni/biometanowni, w tym wymagania terenowe, odległość do sieci elektroenergetycznej lub gazowej, dostępność mediów, drogi dojazdowe itd.

Monika Rocławska, Polska Grupa Biogazowa Inwestycje Sp. z o.o.

  • Wykorzystanie potencjału pozostałości i odpadów z produkcji rolno-spożywczej do wytwarzania biogazu

Łukasz Dudziak, Polska Grupa Biogazowa Inwestycje Sp. z o.o. Serwis

  • Opcje i perspektywy partnerstwa – współpraca między zakładem przemysłowym i firmą biogazową

Magdalena Myszczyszyn, Polska Grupa Biogazowa S.A.

Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej w całym łańcuchu żywnościowym, a szczególnie dla pracowników firm produkcyjnych z działów ochrony środowiska!

Informacja na temat konferencji na stronie www.pfpz.pl

Zapraszamy do udziału w konferencji!