poniedziałek, 25 stycznia, 2021

Przejęcie SaneChem przez Diversey to kontynuacja globalnego planu rozwoju w przemyśle spożywczym

Warszawa, 30 grudnia 2020 – Firma Diversey, światowy lider, dostawca kompleksowych rozwiązań utrzymania higieny oraz zapobiegania infekcjom dla sektorów instytucjonalnego oraz przemysłu spożywczego, ogłosił przejęcie firmy SaneChem – polskiego dostawcy kompleksowych rozwiązań higienicznych dla branży spożywczej. Podpisanie porozumienia jest znaczącym krokiem w ambitnych planach globalnego rozwoju Diversey.

Powstanie wiodącego dostawcy rozwiązań higienicznych w Polsce

SANECHEM®, jako największy polski producent z ponad 30-letnim doświadczeniem na rynku, jest zaufanym dostawcą profesjonalnych rozwiązań higienicznych. Przejęcie firmy umocni wiodącą pozycję Diversey na krajowym rynku, jednocześnie wzmacniając plany rozwoju w Europie Wschodniej, w sektorach przemysłu spożywczego, takich jak: sektor alkoholowy, napojowy, przetwórstwa spożywczego, przetwórstwa mięsnego, przetwórstwa mleka, w farmacji oraz w sektorze rolniczym.

Synergia, która uwalnia potencjał wzrostu

Phil Wieland, CEO Diversey, powiedział: “Przejęcie SaneChem przez Diversey to ważny moment dla obu firm. Istnieje między nami znaczna potencjał synergii, który odzwierciedla więcej niż tylko nasze udziały w rynku, a także wykracza poza wspólny zakres naszych produktów, usług i rozwiązań. Uznane doświadczenie branżowe SaneChem i bardzo wysokie standardy są ściśle ukierunkowane na zaspokajanie potrzeb lokalnych oraz regionalnych klientów. Odzwierciedla to zaangażowanie Diversey jako firmy zorientowanej na klienta oraz poszukującej ciągłego rozwoju. Doświadczenie i reputacja SaneChem na rynkach eksportowych oferuje znaczny potencjał wzrostu poprzez wykorzystanie istniejących kanałów umożliwiających rozszerzania naszej pozycji na rynkach Europy Wschodniej, co jest kluczowym elementem naszych globalnych planów rozwoju.”  

Doskonała jakość i bezpieczeństwo

Jan Frydrycki, Dyrektor Generalny SaneChem, powiedział: “Cieszymy się, że możemy dołączyć do Diversey. Jako posiadacze silnej i dobrze postrzeganej marki, u boku światowego lidera higieny – możemy więcej. Połączenie Spółek tworzy nowe możliwości rozwoju i ekspansji. Wiedza i szeroka gama innowacyjnych rozwiązań oferowanych przez Diversey, przyniosą naszej firmie ogromne korzyści. To tylko umocni naszą pozycję branżową i pozwoli nam rozwijać się, kierując się historycznie dla nas ważnymi, wyjątkowymi wymogami jakości oraz bezpieczeństwa. Nasze zaangażowanie w systematyczne podnoszenie standardów na każdym etapie współpracy z naszymi klientami – od produktów, technologii, szkoleń, audytów, po nasze zaangażowanie w obsługę – doskonale wpisuje się w ambicje Diversey dotyczące rozwoju w regionie. Połączenie dwóch najsilniejszych marek na rynku jest dla naszych klientów kolejnym pozytywnym krokiem w kierunku dalszej optymalizacji procesów higieny i najnowszych rozwiązań technologicznych.”

Zarząd firmy Diversey będzie przeprowadził szczegółową analizę połączonej działalności. Działania koncentrować się będą na wzmocnieniu pozycji rynkowej celem dostarczenia kompleksowej oferty produktów i usług. Celem analizy będzie również identyfikacja nowych możliwości rozwoju z wykorzystaniem doświadczeń obu zespołów.

Chronimy i spełniamy najwyższe wymagania klientów

Ruud Verheul, Global President F&B, Diversey, powiedział: “To początek nowego, ekscytującego rozdziału w Diversey F&B. W ramach naszych planów przyspieszenia globalnego rozwoju naszej działalności, ta nowa akwizycja w Polsce zapewnia znaczne możliwości rozwoju na rynkach Europy Wschodniej. Reputacja SaneChem odzwierciedla reputację Diversey i wzmocni naszą obecną ofertę w regionie, jednocześnie umożliwiając nam zdobywanie nowych możliwości biznesowych dzięki naszemu zaangażowaniu w spełnianiu najwyższych oczekiwań klientów.

Połączenie naszych dwóch silnych marek przyniesie znaczące korzyści naszym klientom i wszystkim pracownikom firmy. Z niecierpliwością czekam na wykorzystanie mocnych stron obu firm, aby wzmocnić nasze aspiracje do dalszego rozwoju w regionie, wspierając jednocześnie strategiczne cele Diversey w zakresie rozwoju naszego sektora F&B oraz wzmocnienie pozycji rynkowej firmy.”

O firmie SaneChem Sp. z o. o

SaneChem jest największym polskim producentem i dostawcą profesjonalnych środków czystości i higieny, urządzeń, technologii, usług serwisowych oraz szkoleń i audytów. Od ponad 30 lat jest symbolem profesjonalnych rozwiązań utrzymania higieny dla przemysłu spożywczego, utrzymując wysoki standard wszystkich działań skierowanych ku klientowi.

Aby dowiedzieć się więcej odwiedź: www.sanechem.com.pl

O firmie Diversey

Celem Diversey jest codzienna ochrona i troska o ludzi. Diversey był i zawsze będzie pionierem
w dziedzinie rozwiązań higienicznych. Dostarczamy rewolucyjne technologie mycia
i dezynfekcji, które zapewniają nam pełne zaufanie naszych klientów we wszystkich sektorach. Czyni to nas wyjątkowymi wśród wiodących światowych firm zajmujących się utrzymaniem higieny. Wszystkie nasze działania opierają się na przekonaniu,
że utrzymanie higieny to podstawy życia. Dzięki ponad 95-letniemu doświadczeniu chronimy naszych klientów, przyczyniając się do poprawy produktywności, obniżenia całkowitych kosztów operacyjnych i ochrony marki.

Siedziba Diversey znajduje się w Fort Mill, w Karolinie Południowej, w Stanach Zjednoczonych. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.diversey.com lub śledź nas w mediach społecznościach.  

Gospodarka Mięsna nr 12.2020

SPIS TREŚCI

10  WIADOMOŚCI•WYDARZENIA

      PODSUMOWANIE ROKU

 14  Wzrost wyników i mocne społeczne zaangażowanie w grupie SOKOŁÓW SA

      TECHNOLOGIA

16  Przetwory w galarecie

      JERZY WAJDZIK

     SUROWIEC

24  Ekologiczne mięso – produkcja i jakość

      ANETA CEGIEŁKA, ELŻBIETA HAĆ-SZYMAŃCZUK

     TRENDY

30 Peklowanie alternatywne

      ADAM KOSTECKI

      JAKOŚĆ

34  Obsługa reklamacji od strony zakładu

      KATARZYNA GODLEWSKA

      FELIETON

38   Dieta to „sposób bycia”

      FRANCISZEK KŁADŹ

42  SPIS TREŚCI ROCZNIKA 2020

Gospodarka Mięsna nr 11.2020

SPIS TREŚCI

4 WIADOMOŚCI•WYDARZENIA

   WĘDZENIE

6  Barwotwórcze działanie dymu wędzarniczego

   JERZY WAJDZIK

   DODATKI

16 Dodatki naturalne przedłużające trwałość mięsa i wędlin

     AGNIESZKA STAREK

    TECHNOLOGIA

20 Charakterystyka procesu peklowania

   ADAM KOSTECKI

   EKONOMIA

24 Ocena stanu produkcji oraz ceny żywca rzeźnego w Polsce w 2020 roku

   ROBERT MROCZEK

28 Rynek mięsny w Polsce – podstawowe informacje

   ROBERT MROCZEK

   KRONIKA

29 Wystawa firmy MULTIVAC w najwyższym reżimie sanitarnym

   BEZPIECZEŃSTWO PRACY PRZY MASZYNACH

30 Krajalnice

   WŁODZIMIERZ ŁABANOWSKI

Wędliny z liściem od Sokołowa

Kruche, soczyste i smakowite – idealne na każdą okazję

W sokołowskiej linii wędlin z liściem propozycję dla siebie znajdą wszyscy amatorzy wyśmienitych, tradycyjnych smaków. Wyroby te powstają z wysokiej jakości surowca, są wędzone i doskonale doprawione. Wyróżnia je ponadto znakomicie zachowany balans kruchości i soczystości. Sprawdzą się jako dodatek do kanapek, przystawek czy też wyłożone bezpośrednio na półmisek bądź deskę. Asortyment wędlin z liściem od Sokołowa obejmuje kilka różnorodnych propozycji: szynkę, boczek, schab, karczek, boczek rolowany i polędwiczkę.

Wędliny z liściem od Sokołowa zostały stworzone z myślą o koneserach tradycyjnych smaków. Znajdą one wiele zastosowań kulinarnych. Będą wyśmienitym dodatkiem do codziennych kanapek, doskonale komponując się ze świeżymi warzywami bądź piklami. Można je dodawać do sałatek, koreczków, tartinek bądź przyrządzić z nimi oryginalne roladki. Doskonale sprawdzą się podane na desce wędlin – zarówno podczas rodzinnej kolacji, jak i uroczystych spotkań.

Wędliny te są przyozdobione całymi listkami laurowymi i umieszczone w charakterystycznej siatce z „oczkami”. Są soczyste, a jednocześnie odpowiednio kruche i powstają z zachowaniem wysokich standardów jakościowych.

Linia sokołowskich wędlin z liściem to duży wybór smakowitych produktów, takich jak: Szynka z liściem (wędzona i parzona, o oryginalnym smaku), Boczek z liściem (delikatna wędzonka, otrzymana

z boczku wieprzowego), Schab z liściem (parzony i wędzony, z wysokiej jakości schabu wieprzowego), Karczek z liściem (wędzonka o wyjątkowej kruchości), Boczek rolowany z liściem (wędzonka w kształcie zrolowanego walca, z najwyższej jakości peklowanego boczku wieprzowego), Polędwiczka z liściem (aromatyczna, krucha, o doskonałym bukiecie smakowym).

Wędliny z liściem Sokołów są dostępne w sklepach własnych Sokołów, hurtowniach Sokołów, wybranych sklepach sieciowych (PSS Społem, Top Market) oraz sklepach wędliniarskich.

Meat-Tech: a fair in person that looks at the future with confidence

It is a fair in person that promises to be the great return of the event dedicated to processing and packaging solutions for meat, cold cuts and ready meals industries which will take place at Fiera Milano from May 17th to 20th, 2021.

The co-location with TuttoFOOD in May 2021 consolidates the image of a fair that combine supply chains, creates relationships, intercepts different audiences by offering an all-around overview of the market. The unique event scheduled in 2021 for the sector, MEAT-TECH will take place in accordance with the strictest anti-Covid security protocols established by Fiera Milano as guarantee to exhibitors and visitors, as already experienced with trade shows helded in the second half of 2020.

Supply chain, food safety and sustainability are only some of the trend topics in MEAT-TECH, chosen to provide the production chains at the show elements and applications capable of combining innovation, production efficiency and technology transfer logics for the products of today and tomorrow.

In a difficult year like the current one, there are many elements of change that the market will have to face, starting with the changed consumption habits that see increasing sensitivity towards environmental issues and organic, chosen by 20% more consumers, in a coherent path that combines raw materials quality with more sustainable choices also on the packaging aspect.

The environmental sensitivity increased by the emergency start from the product choice to arrive to the packaging solution, so much that 9 out of 10 consumers believe that a green packaging is an essential complementary element to the organic product (Source: Nomisma).

But bio is not the only cluster growing in 2020 which, at its final stages, sees the consumption of the cured meat sector equal to 130,000 tons sold for a value of over 1,030 million euros, which follows the 413,000 tons of the processed meat, for a turnover of 2,978 million euros (Source: ASSICA).

On a global level, good performance are also showed by the Fish & Seafood sector which, with over 126,400 million euros in sales, sees a growth by +4.7% estimated in the period 2021 – 2024 (Source: Ipack Ima Business Monitor in collaboration with MECS).

Dairy is also among the fair focuses, in particular cheeses, that see 886 million kg expected for sales by the end of the year, for a value of over 9,000 million euros, with expected growth of the world market in the period 2021-2024 by + 0.9%, equal to 21,682 million kg for 178,795 million euros in sales.
Finally, to the cross themes in the fair, there is the offer of innovative ingredients for complex recipes that look with growing interest to the market of free from or vegetal-based products.

The supporting associations of MEAT-TECH, carrying with them skills, knowledge and networking opportunities, represent the Italian manufacturing excellence: UCIMA (Italian Packaging Machinery Manufacturers’ Association), ASSICA (the meat and cold cut producers’ Association) to represent cured meat (processed beef and pork products) and pork slaughtering companies, and ANIMA ASSOFOODTEC (the Italian Association of Manufacturers of Machinery, Plant and Equipment for Food Production, Processing and Preservation.

Follow all the news of the show on the new online website: www.meat-tech.it

Ipack Ima Srl Press Office
Mail: press@ipackima.it

Marco Fiori
E-Mail: marco.fiori@intono.it
Mobile: +39 334 600 7739

Maria Costanza Candi
E-Mail: mariacostanza.candi@intono.it
Mobile: +39 349 1019253

MEAT-TECH is the fair of innovative technologies and materials for processing, transformation and packaging of meat, derivatives and ready meals. An exhibition offer that is completed with spices, aromas and ingredients for the food industry. The numbers of the 2018 edition: 180+ exhibitors, 14,363 visitors and a visitor satisfaction equal to 7.3 points out of a maximum of 9.

Wiodący włoski dostawca opakowań AMB wprowadza na rynek materiały mono PET dla przetwórców mięsa, zgodne z koncepcją zrównoważonego rozwoju

SAN DANIELE DEL FRIULI (Udine), Włochy, 27 października2020 r. – Spółka AMB Spa z siedzibą główną w San Daniele del Friuli w północnych Włoszech jest wiodącym międzynarodowym dostawcą wyjątkowych rozwiązań opakowaniowych dla przemysłu świeżej żywności. AMB oferuje klientom innowacyjne rozwiązania na zasadzie „wszystko w jednym miejscu”, które obejmują cały proces związany z opakowaniem: od projektowania i tworzenia prototypów opakowań aż po produkcję narzędzi oraz wysokobarierowych folii sztywnych i elastycznych z nadrukiem wykonanym środkiem na bazie wody. W tym roku, dzięki przejęciu niemieckiej firmy PTS – Prime Tray System – z Gauting w Bawarii, AMB umacnia swoją pozycję rynkową w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, zapewniając firmom z przemysłu mięsnego i przetwórstwa mięsnego dostęp do szerokiej gamy rozwiązań opartych na zrównoważonych, przyszłościowych koncepcjach. 

Innowacje i zrównoważony rozwój

W dzisiejszych czasach równoważony rozwój ma coraz większe znaczenie. Zasada AMB „wszystko w jednym miejscu” – czyli dostęp do pełnego zakresu usług w całym łańcuchu procesowym z jednego źródła – umożliwia klientom osiągnięcie celów w ramach zrównoważonego rozwoju, zarówno własnych, jak i tych wymaganych przez przepisy unijne. Cele określone przez Komisję Europejską w Europejskiej strategii na rzecz tworzyw sztucznych w gospodarce o obiegu zamkniętym, kładą nacisk na większą ochronę zasobów, ograniczenie ilości odpadów tworzyw sztucznych oraz zwiększenie recyklingu. Zgodnie z nimi, do 2030 roku wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych w UE powinny nadawać się do recyklingu.

Produkowany przez AMB wysokobarierowy mono PET jest jednym z najbardziej zrównoważonych materiałów, nadaje się do recyklingu, jest idealny do stosowania w gospodarce obiegowej oraz bazuje na projekcie ekologicznym, zgodnym ze wszystkimi wytycznymi UE w zakresie recyklingu. Wszystkie te cechy sprawiają, że ten wyjątkowy jednoskładnikowy materiał o doskonałych właściwościach barierowych gwarantuje długi okres przydatności do spożycia zapakowanej żywności, a wykonane z niego opakowanie jest trwałe, doskonale przezroczyste i umożliwia wszechstronne zastosowanie. Chcąc jeszcze lepiej spełniać wymogi zrównoważonego rozwoju,

klienci AMB mogą wybrać materiał rPET, pochodzący w 100% z recyklingu. Dolne warstwy folii mono PET firmy AMB zapewniają wysoką ochronę barierową bez użycia EVOH i mogą być łączone z górną pokrywającą i zdzieralną warstwą folii, tworząc w ten sposób doskonałe opakowanie zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju.

Redukcja kosztów i zwiększenie wydajności

Przy opracowywaniu tej doskonałej folii mono PET z jednoczesnym udoskonaleniem opakowania i redukcją kosztów, firma AMB współpracowała z wiodącym włoskim producentem szynki. Wyjątkowe rezultaty tej współpracy były możliwe dzięki stosowaniu zasady AMB „wszystko w jednym miejscu”. Na początku przetestowano dostępne opakowania termoformowane przeznaczone dla asortymentu przetworzonego mięsa i szynki, aby wyznaczyć obszary wymagające ulepszeń. Następnie opracowano nową geometrię opakowania, umożliwiającą zmniejszenie grubości folii PET/PE. Przeprojektowanie tacki dolnej zapewniło stabilność opakowania w całym procesie pakowania oraz na półce sklepowej. Jednocześnie poprawiono sprzedażowe walory optyczne oraz wydajność dzięki wydłużeniu trwałości produktu. Zmniejszenie grubości doprowadziło do znacznej redukcji kosztów oraz znacznie wpłynęło na zgodność opakowania z zasadami zrównoważonego rozwoju. Specjaliści z AMB dostarczyli nie tylko nowy projekt opakowania wraz ze wszystkimi ulepszeniami, ale również wykonali narzędzia do wdrożenia nowego wzoru. W efekcie uzyskano oszczędności materiałowe w wysokości 360 000 EUR rocznie, 20-procentową redukcję wagi i 93-procentową poprawę w testach obciążeniowych – bez negatywnego wpływu na istniejący proces termoformowania opakowań.

Wszystko w jednym miejscu

Zasada AMB „wszystko w jednym miejscu” zapewnia klientom firmy unikalne możliwości. Skorzystanie np. z usług projektowania koncepcji wzorniczych, produkcji narzędzi, specyfikacji produktów, projektowania i wykonania druku oznacza, że wszystkie te poszczególne koszty można rozważać w ramach jednej całościowej koncepcji. Pozwala to na elastyczne myślenie obejmujące różne czynniki kosztotwórcze w celu poprawy efektywności kosztowej. Giles Peacock, dyrektor operacyjny AMB, wyjaśnia: „Takie podejście zapewnia AMB pełny wgląd i głęboką wiedzę na temat

działalności naszych klientów i rynków, które oni obsługują. Uzyskujemy informacje zwrotne, będące zarzewiem nowych pomysłów i inteligentnego myślenia, dzięki czemu cały proces staje się bardziej efektywny.

AMB mono PET – materiał wysokobarierowy mono PET, zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju
Nowa geometria opakowania, umożliwiająca zmniejszenie grubości folii PET/PE
Dzięki zasadzie „wszystko w jednym miejscu” AMB Spa optymalizuje wyjątkowe folie opakowaniowe z wysokobarierowego mono PET z myślą o potrzebach swoich klientów, starając się uczynić je jeszcze bardziej ekonomicznymi
Giles Peacock, dyrektor operacyjny AMB Spa

Foodbolówki Sokoliki

Pyszny smak i dobry skład – na okrągło!

Z myślą o małych fanach pysznego jedzenia, firma Sokołów poszerzyła linię Sokoliki o nowy produkt. Foodbolówki Sokoliki to mini paróweczki w kształcie kuleczki, symbolizującej piłkę. Nie tylko świetnie smakują, ale wyróżnia je też wysoka mięsność oraz dobry, krótki skład – bez sztucznych konserwantów i dodatków. Doskonale sprawdzą się jako szybka, pożywna przekąska, składnik sałatki czy też dodatek do tarty bądź makaronu. Dzięki oryginalnej formie, z pewnością przypadną do gustu najmłodszym smakoszom.

Rodzice często stają przed dylematem – jak pogodzić dbałość o pełnowartościową dietę z zaspokojeniem oczekiwań ich pociech? Dla dzieci ważny jest nie tylko smak, ale też wygląd dań. Kolorowe, ciekawie podane, zaskakujące w formie posiłki idealnie trafiają w gusta najmłodszych.

Nowa propozycja firmy Sokołów – Foodbolówki Sokoliki – są znakomitym pomysłem na urozmaicenie dziecięcego jadłospisu. To produkty z „czystą etykietą” – bez sztucznych konserwantów i innych substancji dodatkowych. Powstają z wysokiej jakości, sprawdzonego surowca i zawierają aż 90% mięsa (z czego 85% to mięso z kurczaka oraz 5% to mięso cielęce). Stanowią dobre źródło pełnowartościowego białka, które jest niezbędnym elementem codziennej diety dzieci. Są łagodnie przyprawione, dzięki czemu mają delikatny smak, lubiany przez najmłodszych konsumentów. Podobnie jak inne produkty z linii Sokoliki, Foodbolówki posiadają certyfikat Przekreślonego Kłosa – odpowiadają więc również wymaganiom diety bezglutenowej. Ponadto nie zawierają laktozy.

Ich oryginalny kształt spodoba się z pewnością nie tylko małym fanom piłki nożnej. Każde opakowanie Foodbolówek Sokoliki zawiera 22 niewielkie, okrągłe paróweczki – dokładnie tyle, ilu zawodników jest w dwóch drużynach piłkarskich. Foodbolówki nie mają osłonki. Świetnie sprawdzą się jako szybka, pożywna przekąska na zimno. Doskonale smakują po podgrzaniu w wodzie lub na patelni. Można z nimi przygotować wiele oryginalnych, smacznych dań – idealnych na wspólny, rodzinny posiłek.

Foodbolówki Sokoliki są dostępne w sieciach handlowych (Stokrotka, Carrefour) oraz Sklepach Własnych Sokołów.

Cena:

Foodbolówki Sokoliki – ok. 4 – 5,5 zł (op. 130g)

Kabanosy od Sokołowa – jakość i smak

Szeroki wybór nowości w akcji promocyjnej

Kabanosy to niepodważalny lider w kategorii przekąsek mięsnych w Polsce. Konsumenci cenią je za smak, wygodę użytkowania, dobre wartości odżywcze. Chętnie sięgają po klasyczne wersje, ale są też otwarci na nowe, oryginalne propozycje produktowe. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, Sokołów oferuje szeroki asortyment kabanosów – produkowanych na bazie różnych rodzajów mięs, smakowicie doprawionych, dostosowanych do potrzeb poszczególnych grup konsumentów. Duży wybór nowych produktów pojawi się w ramach akcji promocyjnej w wybranych sklepach sieci Biedronka.

Rozwój kategorii przekąsek mięsnych

Produkty przekąskowe, po które łatwo i szybko można sięgnąć w każdym momencie dnia, idealnie wpisują się w uwarunkowania współczesnego trybu życia. Dlatego też kategoria przekąsek mięsnych niezmiennie wykazuje potencjał rozwojowy. W tym segmencie szczególne uznanie konsumentów w Polsce zyskały kabanosy, które można zabrać do pracy czy szkoły. To pożywna przekąska, która dobrze sprawdza się również jako składnik sałatek czy innych dań. Kabanosy nie wymagają warunków chłodniczych, a ich niewielkie opakowania są poręczne. Ze względu na ich uniwersalny charakter, ich sprzedaż utrzymuje stały poziom, niezależnie od pory roku. 

Kabanosy w ofercie Sokołowa

Sokołów jest jednym z największych producentów przekąsek mięsnych w Polsce. Ma w swojej ofercie szeroki wybór kabanosów, które powstają z wysokiej jakości mięs, są bogate w białko i wartości odżywcze. W asortymencie Sokołowa dużą popularnością cieszy się linia Kabanosów międzynarodowych (Francuskie, Włoskie, Polskie, Argentyńskie, Amerykańskie, Węgierskie). Kolejną propozycją są Kabanosy EAT’N’GO, o oryginalnych zestawach przypraw, inspirowanych smakami typowymi dla krajów słynących z doskonałej kuchni. Kabanosy można znaleźć również w dedykowanej dzieciom linii Sokoliki. Kabanoski Sokoliki są dostępne w dwóch wersjach – wieprzowe z dodatkiem indyka i wieprzowe z dodatkiem cielęciny. To produkty z „czystą etykietą” – bez konserwantów i sztucznych dodatków, o wysokiej mięsności i delikatnym smaku.

Nowe propozycje produktowe

W rozpoczynającej się 29 października akcji promocyjnej, w wybranych sklepach sieci Biedronka, konsumenci będą mieli możliwość nabycia szerokiego asortymentu sokołowskich kabanosów, w tym również kilku zupełnie nowych propozycji z linii EAT’N’GO:

  • Kabanosy szwajcarskie z serem
  • Kabanosy wołowe Sweet&chili oraz Kabanosy wołowe Bacon Beef
  • Kabanosy klasyczne (wieprzowo-wołowe)
  • Kabanosy drobiowo-wieprzowe
  • Kabanosy o smaku chilli
  • Kabanosy bekonowe z pieprzem
  • Kabanosy z indykiem oraz Kabanosy z cielęciną

Nowe propozycje kabanosów będą dostępne w wybranych sklepach Biedronka na terenie całego kraju, w czasie trwania akcji (29 października – 11 listopada) lub do wyczerpania zapasów.

Gospodarka Mięsna nr 10.2020

SPIS TREŚCI

4   WIADOMOŚCI•WYDARZENIA

     MAGAZYNOWANIE

10  Nowoczesne systemy magazynowe i wyposażenie techniczne magazynów

      IWONA CHWASTOWSKA-SIWIECKA

     TRENDY

14  Mięso in vitro – aspekty ekologiczne, etyczne i technologiczne

     JANUSZ R. MROCZEK, KAROLINA MROCZEK

     JAKOŚĆ

18  Przyjęcie i rozpatrywanie reklamacji od strony klienta

     KATARZYNA GODLEWSKA

     EKONOMIA

22  Analiza ekonomiczna produkcji w zakładzie mięsnym w aspekcie mocy wytwórczych, postępu            organizacyjno-technicznego i kosztów własnych

       MARIAN WINIARSKI

      BEZPIECZEŃSTWO PRACY PRZY MASZYNACH

24   Kutry z obrotową misą

      WŁODZIMIERZ ŁABANOWSKI

     KRONIKA

     Walne zgromadzenie UPEMI

Walne zgromadzenie UPEMI

            Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego to obecnie jedno z większych stowarzyszeń branżowych. W 2019 roku zarząd UPEMI uczestniczył w pracach Rady Dialogu Społecznego w Rolnictwie oraz opiniował dla Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dokumenty prawne i zagadnienia, a także przedstawiał stanowiska branży w istotnych dla niej kwestiach. UPEMI przedstawiło 25 stanowisk i opinii do instytucji związanych z sektorem rolno-spożywczym.

Struktura członkowska w organizacji przedstawia się następująco:

  • 57% ubój, rozbiór i produkcja wieprzowiny i wołowiny,
  • 27% hodowcy,
  • 13% usługi i produkcje związane z branżą mięsną,
  • 3% ubój, rozbiór i produkcja drobiu.

Do UPEMI w 2019 r. zgłosiło się sześciu nowych członków: AGROLINE, ZM KAMIEŃCZYK, CENTRO CARNI COMPANY, CHOBOT MEAT Jan Ludwiczak, MITMAR i ZM SZUBRYT.

W 2019 roku UPEMI prowadziło osiem projektów o charakterze informacyjno-promocyjnym o zasięgu krajowym i zagranicznym w ramach działań propagujących walory polskiego mięsa wieprzowego, wołowego i drobiowego oraz produktów wytwarzanych w systemie QAFP. Wszystkie projekty realizowane były w ramach przyznanych funduszy promocyjnych krajowych i wspólnotowych UE. Polskie mięso UPEMI promowało m.in. na targach w USA, Chinach, Arabii Saudyjskiej i Japonii.

UPEMI ciągle rozwija i doskonali polski system jakości QAFP, m.in. poprzez adaptację sytemu do polityki zielonego ładu. W 2019 r. w tym systemie QAFP uczestniczyło:

  • 804.898 szt. świń,
  • 93 producentów trzody chlewnej,
  • 9 zakładów ubojowo-rozbiorowych mięsa wieprzowego
  • 11 zakładów ubojowo-rozbiorowych mięsa drobiowego,
  • 14 producentów wędlin.

UPEMI w najbliższym czasie będzie realizować projekt dofinansowany z Funduszy Norweskich w obszarze edukacja „Opracowanie i wdrożenie innowacji pedagogicznych zwiększających efektywność kształcenia zawodowego w obszarze przetwórstwa rolno-spożywczego”. Efektem programu będzie: opracowanie, z wykorzystaniem najlepszych praktyk systemu ECVET i pilotażowe wdrożenie w działalności dwóch szkół zawodowych czterech nowych programów nauczania, zwiększających kompetencje, wiedzę i umiejętności uczniów szkół zawodowych w obszarze produkcji żywności wysokiej jakości w oparciu o standardy systemu QAFP. Drugim projektem, na którego rozstrzygnięcie UPEMI czeka dotyczy mięsa wieprzowego, drobiowego i wędlin. Ma być on dofinansowany z funduszy UE, a jego budżet to 2.128.335 euro.

W wyniku głosowania walne zgromadzenie udzieliło absolutorium zarządowi UPEMI, a także przyjęło sprawozdanie za 2019 r.

W kolejnej części spotkania odbyła się konferencja branżowa, na której prelekcje dotyczące m.in. występowanie ASF w Polsce oraz kwestie związane z możliwością wystąpienia lub podejrzenia COVID w zakładach sektora spożywczego wygłosili:

  • dr Katarzyna Piskorz – zastępca Głównego Lekarza Weterynarii, przedstawiła obecną sytuację,
  • Marcin Wroński – zastępca dyrektora generalnego KOWR,
  • Arkadiusz Szymoniuk – zastępca prezesa ARiMR,
  • Joanna Trybus – zastępca dyrektora Departamentu Przetwórstwa i Rynków Rolnych MRiRW.

Swoją ofertę dla branży mięsnej przedstawili także:

  • GREEN CARBON CALCULATOR,
  • VAN DE VELDE Polska Sp. z o.o.,
  • OMIDA Group.

Spotkanie zakończył uroczysty obiad, na który przeniosła się dyskusja o trudnej sytuacji polskiej branży mięsnej zagrożonej nie tylko przez ASF i COVID, ale także zmianę w ustawie o ochronie zwierząt, która zakazuje uboju rytualnego na potrzeby innych krajów.