niedziela, 1 listopada, 2020

Kabanosy od Sokołowa – jakość i smak

Szeroki wybór nowości w akcji promocyjnej

Kabanosy to niepodważalny lider w kategorii przekąsek mięsnych w Polsce. Konsumenci cenią je za smak, wygodę użytkowania, dobre wartości odżywcze. Chętnie sięgają po klasyczne wersje, ale są też otwarci na nowe, oryginalne propozycje produktowe. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, Sokołów oferuje szeroki asortyment kabanosów – produkowanych na bazie różnych rodzajów mięs, smakowicie doprawionych, dostosowanych do potrzeb poszczególnych grup konsumentów. Duży wybór nowych produktów pojawi się w ramach akcji promocyjnej w wybranych sklepach sieci Biedronka.

Rozwój kategorii przekąsek mięsnych

Produkty przekąskowe, po które łatwo i szybko można sięgnąć w każdym momencie dnia, idealnie wpisują się w uwarunkowania współczesnego trybu życia. Dlatego też kategoria przekąsek mięsnych niezmiennie wykazuje potencjał rozwojowy. W tym segmencie szczególne uznanie konsumentów w Polsce zyskały kabanosy, które można zabrać do pracy czy szkoły. To pożywna przekąska, która dobrze sprawdza się również jako składnik sałatek czy innych dań. Kabanosy nie wymagają warunków chłodniczych, a ich niewielkie opakowania są poręczne. Ze względu na ich uniwersalny charakter, ich sprzedaż utrzymuje stały poziom, niezależnie od pory roku. 

Kabanosy w ofercie Sokołowa

Sokołów jest jednym z największych producentów przekąsek mięsnych w Polsce. Ma w swojej ofercie szeroki wybór kabanosów, które powstają z wysokiej jakości mięs, są bogate w białko i wartości odżywcze. W asortymencie Sokołowa dużą popularnością cieszy się linia Kabanosów międzynarodowych (Francuskie, Włoskie, Polskie, Argentyńskie, Amerykańskie, Węgierskie). Kolejną propozycją są Kabanosy EAT’N’GO, o oryginalnych zestawach przypraw, inspirowanych smakami typowymi dla krajów słynących z doskonałej kuchni. Kabanosy można znaleźć również w dedykowanej dzieciom linii Sokoliki. Kabanoski Sokoliki są dostępne w dwóch wersjach – wieprzowe z dodatkiem indyka i wieprzowe z dodatkiem cielęciny. To produkty z „czystą etykietą” – bez konserwantów i sztucznych dodatków, o wysokiej mięsności i delikatnym smaku.

Nowe propozycje produktowe

W rozpoczynającej się 29 października akcji promocyjnej, w wybranych sklepach sieci Biedronka, konsumenci będą mieli możliwość nabycia szerokiego asortymentu sokołowskich kabanosów, w tym również kilku zupełnie nowych propozycji z linii EAT’N’GO:

  • Kabanosy szwajcarskie z serem
  • Kabanosy wołowe Sweet&chili oraz Kabanosy wołowe Bacon Beef
  • Kabanosy klasyczne (wieprzowo-wołowe)
  • Kabanosy drobiowo-wieprzowe
  • Kabanosy o smaku chilli
  • Kabanosy bekonowe z pieprzem
  • Kabanosy z indykiem oraz Kabanosy z cielęciną

Nowe propozycje kabanosów będą dostępne w wybranych sklepach Biedronka na terenie całego kraju, w czasie trwania akcji (29 października – 11 listopada) lub do wyczerpania zapasów.

Gospodarka Mięsna nr 10.2020

SPIS TREŚCI

4   WIADOMOŚCI•WYDARZENIA

     MAGAZYNOWANIE

10  Nowoczesne systemy magazynowe i wyposażenie techniczne magazynów

      IWONA CHWASTOWSKA-SIWIECKA

     TRENDY

14  Mięso in vitro – aspekty ekologiczne, etyczne i technologiczne

     JANUSZ R. MROCZEK, KAROLINA MROCZEK

     JAKOŚĆ

18  Przyjęcie i rozpatrywanie reklamacji od strony klienta

     KATARZYNA GODLEWSKA

     EKONOMIA

22  Analiza ekonomiczna produkcji w zakładzie mięsnym w aspekcie mocy wytwórczych, postępu            organizacyjno-technicznego i kosztów własnych

       MARIAN WINIARSKI

      BEZPIECZEŃSTWO PRACY PRZY MASZYNACH

24   Kutry z obrotową misą

      WŁODZIMIERZ ŁABANOWSKI

     KRONIKA

     Walne zgromadzenie UPEMI

Walne zgromadzenie UPEMI

            Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego to obecnie jedno z większych stowarzyszeń branżowych. W 2019 roku zarząd UPEMI uczestniczył w pracach Rady Dialogu Społecznego w Rolnictwie oraz opiniował dla Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dokumenty prawne i zagadnienia, a także przedstawiał stanowiska branży w istotnych dla niej kwestiach. UPEMI przedstawiło 25 stanowisk i opinii do instytucji związanych z sektorem rolno-spożywczym.

Struktura członkowska w organizacji przedstawia się następująco:

  • 57% ubój, rozbiór i produkcja wieprzowiny i wołowiny,
  • 27% hodowcy,
  • 13% usługi i produkcje związane z branżą mięsną,
  • 3% ubój, rozbiór i produkcja drobiu.

Do UPEMI w 2019 r. zgłosiło się sześciu nowych członków: AGROLINE, ZM KAMIEŃCZYK, CENTRO CARNI COMPANY, CHOBOT MEAT Jan Ludwiczak, MITMAR i ZM SZUBRYT.

W 2019 roku UPEMI prowadziło osiem projektów o charakterze informacyjno-promocyjnym o zasięgu krajowym i zagranicznym w ramach działań propagujących walory polskiego mięsa wieprzowego, wołowego i drobiowego oraz produktów wytwarzanych w systemie QAFP. Wszystkie projekty realizowane były w ramach przyznanych funduszy promocyjnych krajowych i wspólnotowych UE. Polskie mięso UPEMI promowało m.in. na targach w USA, Chinach, Arabii Saudyjskiej i Japonii.

UPEMI ciągle rozwija i doskonali polski system jakości QAFP, m.in. poprzez adaptację sytemu do polityki zielonego ładu. W 2019 r. w tym systemie QAFP uczestniczyło:

  • 804.898 szt. świń,
  • 93 producentów trzody chlewnej,
  • 9 zakładów ubojowo-rozbiorowych mięsa wieprzowego
  • 11 zakładów ubojowo-rozbiorowych mięsa drobiowego,
  • 14 producentów wędlin.

UPEMI w najbliższym czasie będzie realizować projekt dofinansowany z Funduszy Norweskich w obszarze edukacja „Opracowanie i wdrożenie innowacji pedagogicznych zwiększających efektywność kształcenia zawodowego w obszarze przetwórstwa rolno-spożywczego”. Efektem programu będzie: opracowanie, z wykorzystaniem najlepszych praktyk systemu ECVET i pilotażowe wdrożenie w działalności dwóch szkół zawodowych czterech nowych programów nauczania, zwiększających kompetencje, wiedzę i umiejętności uczniów szkół zawodowych w obszarze produkcji żywności wysokiej jakości w oparciu o standardy systemu QAFP. Drugim projektem, na którego rozstrzygnięcie UPEMI czeka dotyczy mięsa wieprzowego, drobiowego i wędlin. Ma być on dofinansowany z funduszy UE, a jego budżet to 2.128.335 euro.

W wyniku głosowania walne zgromadzenie udzieliło absolutorium zarządowi UPEMI, a także przyjęło sprawozdanie za 2019 r.

W kolejnej części spotkania odbyła się konferencja branżowa, na której prelekcje dotyczące m.in. występowanie ASF w Polsce oraz kwestie związane z możliwością wystąpienia lub podejrzenia COVID w zakładach sektora spożywczego wygłosili:

  • dr Katarzyna Piskorz – zastępca Głównego Lekarza Weterynarii, przedstawiła obecną sytuację,
  • Marcin Wroński – zastępca dyrektora generalnego KOWR,
  • Arkadiusz Szymoniuk – zastępca prezesa ARiMR,
  • Joanna Trybus – zastępca dyrektora Departamentu Przetwórstwa i Rynków Rolnych MRiRW.

Swoją ofertę dla branży mięsnej przedstawili także:

  • GREEN CARBON CALCULATOR,
  • VAN DE VELDE Polska Sp. z o.o.,
  • OMIDA Group.

Spotkanie zakończył uroczysty obiad, na który przeniosła się dyskusja o trudnej sytuacji polskiej branży mięsnej zagrożonej nie tylko przez ASF i COVID, ale także zmianę w ustawie o ochronie zwierząt, która zakazuje uboju rytualnego na potrzeby innych krajów.

Gospodarka Mięsna nr 9.2020

6 WIADOMOŚCI•WYDARZENIA

8 PERSONALIA

ODKOSTNIANIE

11 Produkowanie wyrobów z udziałem mięsa odkostnionego mechanicznie

JERZY WAJDZIK

JAKOŚĆ

14 Limitowanie azotanów w produktach mięsnych

ADAM KOSTECKI

SUROWIEC

18 Immunokatracja a jakość mięsa wieprzowego – fakty i mity

AGNIESZKA MAŃKA

26 Przetwórstwo mięsa alpag

ANNA MORALES VILLAVICENCIO

CIEKAWOSTKI

30 Walory mięsa jeszcze raz

WALDEMAR JAWORSKI, ALICJA JAWORSKA-PIASECKA

FELIETON

32 Bo ja się boję utyć…

FRANCISZEK KŁADŹ

Webinarium PFPŻ ZP

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaprasza do udziału w webinarium pt.: „Znakowanie produktów spożywczych w świetle wymagań prawnych”, które odbędzie się w dniach 23-24 września 2020 r. na platformie ZOOM.


W programie:

  • Podawanie informacji o pochodzeniu produktów spożywczych, w tym składników podstawowych, w świetle aktualnych przepisów i wytycznych
  • Dobrowolne znakowanie produktów spożywczych na gruncie rozporządzenia 1169/2011
  • Limity tolerancji składników odżywczych deklarowanych na etykiecie
  • Nazwa produktu spożywczego. Czy zawsze jest podana w sposób prawidłowy
  • Obecne i przewidywane wymogi prawne podawania informacji środowiskowych na opakowaniach.

Kto powinien wziąć udział w konferencji?

Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej w całym łańcuchu żywnościowym, a szczególnie dla pracowników firm produkcyjnych – pracowników działów produkcji, zapewnienia jakości, technologii, a także dla osób odpowiedzialnych za sprawy legislacyjne.

Więcej informacji oraz program wydarzenia na stronie www.pfpz.pl

Zapraszamy do udziału w Webinarium!

Liczba miejsc ograniczona!

Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu

e-mail: m.jonczak@pfpz.pl

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

ul. Chałubińskiego 8

00-613 Warszawa

M: +48 604 143 104

BETTCHER INDUSTRIES OGŁASZA POWOŁANIE NOWYCH CZŁONKÓW ZARZĄDU WYŻSZEGO SZCZEBLA I AWANSE

Bettcher Industries, Inc. ogłasza powołanie pięciu członków zarządu wyższego szczebla w Grupie Bettcher i jej siostrzanej organizacji, Grupa Cantrell●Gainco, ze skutkiem natychmiastowym. Te działania mają zapewnić organizacji osiągnięcie lepszego rozwoju sprzedaży i poprowadzić ją ku przyszłości pod wodzą silnych, zdecydowanych liderów.

Grupa Bettcher

Ed Steele awansował na stanowisko prezesa Grupy Bettcher, w której jest odpowiedzialny za realizowanie wizji przedsiębiorstwa, planów strategicznych i operacyjnych, obejmujących strategię rynkową, politykę cenową, rozwój produktów i rozwój marki. Ed Steele dołączył do firmy Bettcher w 2012 roku jako wiceprezes ds. inżynierii i zapewniania jakości. Od tego czasu kilkakrotnie awansował, a ostatnio zajmował stanowisko wiceprezesa ds. operacyjnych. Zanim dołączył do Bettcher, Ed Steele piastował kilka funkcji menedżerskich w dziedzinie inżynierii, sprzedaży i usług, między innymi wiceprezesa ds. inżynierii w oddziale Danaher Corporation. Posiada tytuł inżynierski na kierunku inżynierii elektrycznej Uniwersytetu Stanowego Ohio i magisterski na Uniwersytecie Cincinnati.

Mark Host otrzymał awans na stanowisko wiceprezesa ds. sprzedaży w Grupie Bettcher, w której jest odpowiedzialny za strategiczne kierowanie działaniami firmy w ramach sprzedaży i serwisu, w tym zarządzanie dystrybutorami na świecie, sprzedaż i serwis sprzętu. Koncentruje się on na rozwijaniu i wdrażaniu programów i praktyk zwiększających poziom sprzedaży i zysku, uczestniczy w procesie akwizycji i nowych inicjatywach rozwoju produktów. Mark Host dołączył do Bettcher Industries w marcu 2020 r. jako dyrektor ds. sprzedaży w Ameryce Północnej, wnosząc ponad 20 lat doświadczenia w sektorach żywności, napojów i rolniczym. Wcześniej pracował na różnych stanowiskach kierowniczych i menedżerskich, na których odpowiadał za rozwój biznesowy, zarządzaniem kluczowymi klientami i rozwojem organizacyjnym/rentowności, między innymi jako dyrektor ds. sprzedaży na półkuli zachodniej w TOMRA Sorting Solutions. Oprócz bogatego doświadczenia w zakresie rozwoju przemysłowego i zarządzania, jego historia edukacji obejmuje stopień licencjacki na kierunku biologii na uniwersytecie St. John’s University w Collegeville, MN.

Kyle Stoffer dołączył do Grupy Bettcher jako dyrektor finansowy, odpowiedzialny za zarządzanie finansami, technologię informacyjną i zarządzanie ryzykiem. Jego obowiązki obejmują wyznaczanie strategii finansowych i operacyjnych, opracowywanie wskaźników związanych z tymi strategiami oraz rozwijanie systemów kontroli, umożliwiających dokładne raportowanie finansowe i zachowanie zasobów firmy. Kyle Stoffer ma bogatą wiedzę i doświadczenie we wszystkich aspektach finansów biznesowych, a ostatnio piastował stanowisko dyrektora finansowego w Master Fluid Solutions. Pełnił także kluczowe role biznesowe i finansowe w Grupie Clarcor Engine Mobile (nabytej przez Parker Hannifin) i Eaton Corporation. Kyle Stoffer posiada tytuł licencjacki na kierunku finansów Central Michigan University i magisterski na Case Western Reserve University.

Grupa Cantrell●Gainco

Thomas Holm został mianowany prezesem Grupy Cantrell●Gainco, w której jest odpowiedzialny za planowanie strategiczne i operacyjne firmy, w tym za opracowywanie strategii rynkowej, politykę cenową, rozwój nowych produktów, i rozwój marki, których celem będzie osiągnięcie wzrostu zysków i lepszej penetracji grup klientów. Przed dołączeniem do Cantrell●Gainco, Thomas Holm od 2012 roku był zatrudniony przez Grupę Bettcher na stanowiskach o rosnącym zakresie obowiązków – ostatnio jako prezes Bettcher. W ciągu ponad 20 lat menedżerskiej historii w segmentach przetwarzania mięsa, Thomas Holm zajmował stanowiska ds. sprzedaży i rozwoju biznesowego w FOSS Analytical w Europie oraz w Scanvaegt w Stanach Zjednoczonych. Oprócz bogatego doświadczenia w przemyśle, Thomas Holm posiada tytuł licencjacki na kierunku zarządzania biznesem w Aarhus Business College w Danii. Ponadto służył w duńskich operacyjnych siłach specjalnych w Duńskich Siłach Zbrojnych.

Russ Stroner został powołany na stanowisko wiceprezesa ds. sprzedaży w Grupie Cantrell●Gainco, w której jest odpowiedzialny za opracowywanie i wdrażanie strategii sprzedaży i usług, w tym planów zwiększonej koncentracji na międzynarodowych rynkach. Russ Stroner będzie także uczestniczyć w rozwijaniu nowych produktów i inicjatywach w ramach akwizycji. Ma ponad 20 lat doświadczenia w krajowej i globalnej sprzedaży i usługach w branży przetwórstwa żywności. Zanim dołączył do Cantrell●Gainco, Stroner pełnił funkcję wiceprezesa ds. globalnej sprzedaży w Grupie Bettcher, a jeszcze wcześniej piastował kluczowe pozycje starszego zarządu, sprzedaży i rozwoju biznesowego w MP Equipment, LLC oraz Provisur Technologies, Inc., na których osiągnął znaczący rozwój biznesowy i zyski na rynku krajowym i rynkach międzynarodowych. Jego historia edukacji obejmuje stopień inżynierski na kierunku inżynierii zarządzania na Uniwersytecie Lacrosse.

Komentując nowe powołania, Tim Swanson, dyrektor generalny, oświadczył, że „Te ruchy podkreślają nasze zaangażowanie w budowanie zespołu kierowniczego, który kieruje się wspólną wizją maksymalizacji wzrostu organicznego, pozyskuje nowe możliwości i wzmacnia nasz system biznesowy. Te działania postrzegamy jako fundamentalny krok w przyspieszaniu naszego rozwoju na stopie globalnej”.

Informacje o Bettcher Industries, Inc.

Założona w 1944 roku spółka Bettcher Industries, Inc. cieszy się ponad 75-letnim doświadczeniem w dziedzinie innowacji w branży przetwórstwa żywności. Firma jest wiodącym twórcą i producentem innowacyjnych narzędzi do precyzyjnego cięcia dla branży przetwarzania żywności, do zastosowań medycznych i wielu innych. Utrzymuje strategiczne partnerstwo w zakresie sprzedaży i obsługi z kilkoma globalnymi firmami produkcyjnymi, które są liderami w dziedzinie designu i technologii w odpowiednich kategoriach produktów. Spółka Bettcher jest podmiotem certyfikowanym wg normy ISO 9001:2015 z dystrybucją bezpośrednią w ponad 50 krajach na całym świecie. Telefon: 440-965-4422. Adres strony internetowej: bettcher.com.

Informacje o Grupie Cantrell●Gainco

Grupa Cantrell•Gainco, założona w 2019 roku, jest zintegrowaną firmą produkcyjną o kilkudziesięcioletniej historii. Dzięki połączeniu mocnych stron Cantrell Machine Company i Gainco, Inc. powstało jedno przedsiębiorstwo, dostarczające przetwórcom drobiu i mięsa zaawansowane rozwiązania w pierwszym i drugim etapie przetwarzania oraz w procesie dalszej obróbki. Zapewnia zwiększenia uzysków, śledzenia procesów i kontroli jakości. Zaawansowane systemy technologiczne Cantrell•Gainco dostarczają możliwości wysokowydajnego przetwórstwa w połączeniu z wglądem w dokładne dane w czasie rzeczywistym, które pozwalają zwiększyć jakość produktów, uzyskać oszczędności na kosztach pracowniczych i ulepszyć linie procesowe. Sprzęt Cantrell•Gainco, zamontowany w głównych zakładach przetwórstwa drobiu na całym świecie, jest gwarancją „sukcesu, który można zmierzyć”. Telefon: 770-536-3611. Adres strony internetowej: cantrellgainco.com.

Ed Steele, nowo powołany prezes Grupy Bettcher
Mark Host, nowo powołany wiceprezes Grupy Bettcher ds. sprzedaży
Kyle Stoffer, nowo powołany dyrektor finansowy Grupy Bettcher
Thomas Holm, nowo powołany prezes Grupy Cantrell-Gainco
Russ Stroner, nowo powołany wiceprezes Grupy Cantrell-Gainco ds. sprzedaży

Gospodarka Mięsna nr 8.2020

Spis Treści

8 Wiadomości – Wydarzenia

12 Personalia

Pakowanie

16 Pakowanie próżniowe – Paweł Sobczak, Wioletta Żukiewicz-Sobczak

Znakowanie

20 Przegląd metod, urządzeń i systemów do znakowania i etykietowania produktów – Marian K. Panasiewicz, Jacek Mazur, Karol Panasiewicz

Dodatki

28 Możliwości zastosowania chitozanu w przetwórstwie mięsa – Aneta Cegiełka, Elżbieta Hać-Szymańczuk

Trendy

34 Mięso z automatu vendingowego – Magdalena Borek-Daruk

38 Przekąski mięsne – smaczna alternatywa – Monika Modzelewska-Kapituła, Katarzyna Tkacz, Weronika Zduńczyk

Jakość

42 Szkolenia pracowników dotyczące jakości – Katarzyna Godlewska

Ekonomia

46 Sytuacja podażowo-popytowa i cenowa na rynku wołowiny – Marzena Trajer

52 Rynek mięsny w Polsce – podstawowe informacje – Robert Mroczek

Informacje

54 POLAGRA 2020 gotowa na nowe. W trosce o Twoje bezpieczeństwo!

Już teraz zaprenumeruj najnowsze wydanie naszego czasopisma.

Gospodarka Mięsna nr 08.2020 [ Kliknij]

MEAT-TECH i TUTTOFOOD razem od 17 do 20 maja 2021 w Mediolanie

Łańcuch dostaw, bezpieczeństwo żywności i zrównoważony rozwój to gorące tematy trzeciej edycji targów MEAT-TECH, poświęconych rozwiązaniom w zakresie przetwarzania i pakowania dla przemysłu mięsnego, produktów pochodnych i dań gotowych, które odbędą się podczas targów Fiera Milano, trwających od 17 do 20 maja 2021 roku.

W 2021 roku Mediolan stanie się areną nawiązywania kontaktów, poszerzania możliwości biznesowych i tworzenia nowych zaawansowanych logistycznie i technologicznie terenów targowych we Włoszech.

Podążając za wymogami branży, MEAT-TECH konsoliduje swoją strategię opartą na wsłuchaniu się w potrzeby rynku. 16 czerwca br. odbyło się spotkanie wystawców oraz dyskusja na temat trendów rynkowych, oczekiwań wystawców i klientów.

Nicola Levoni, prezes ASSICA (Włoskie Krajowe Stowarzyszenie Produktów Mięsnych) oraz historyczny partner MEAT-TECH, podkreślił, że „Zainteresowanie naszej branży projektem łańcucha dostaw z technologią i gotowym produktem na wystawie jest z pewnością duże”. Dodał również, że: „Efektywna współpraca naszego Stowarzyszenia z MEAT-TECH doprowadzi nas do organizacji ciekawych spotkań podczas targów”.

MEAT-TECH to naprawdę wydarzenie, z którym identyfikuje się cała branża. Oprócz ASSICA, partnerami strategicznymi są stowarzyszenia: ANIMA-ASSOFOODTEC i UCIMA.

Rok 2019 był rokiem refleksji dla włoskiego sektora wieprzowiny, a w szczególności wędlin (produkcja spadła o -0,7% ilościowo, konsumpcja -0,6%). Sektor stanął w obliczu słabego popytu i rosnących cen surowców. „I tak patrzymy z optymizmem – skomentował Levoni – na możliwość nadania impetu organiczonemu wznowieniu całego sektora, światowego flagowego produktu Made in Italy Food, nie zapominając o żadnym ogniwie łańcucha i podejmując szeroko zakrojone działania na froncie eksportowym. Technologie przetwarzania i pakowania mają fundamentalne znaczenie dla naszego sektora ”.

Według danych ANIMA-ASSOFOODTEC, włoskie technologie i sprzęt dla produktów spożywczych skonsolidowały w 2019 roku wartość produkcji na 5,2 mld euro (+ 0,2% w porównaniu do 2018 roku), przy eksporcie sięgającym 3,4 mld euro.

Jak wskazała UCIMA, przemysł maszyn pakujących widzi ważne miejsce docelowe w sektorze spożywczym, z 55,9% obrotów, które w 2019 r. przekroczyło łącznie 8 mld euro przy interesującym wzroście eksportu (2,3%) – źródło: MECS.

MEAT-TECH i TUTTOFOOD nabiera jeszcze większego znaczenia strategicznego, ponieważ jednoczy dwa sektory, które wykazały zdolność dostosowania się do potrzeb kanału sprzedaży detalicznej, który przechodzi głęboką transformację i musi spełniać wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa żywności, których konsument coraz bardziej poszukuje.

MEAT-TECH to targi innowacyjnych technologii i materiałów do przetwórstwa i pakowania mięsa, produktów pochodnych i dań gotowych. Ofertę wystawienniczą uzupełniają przyprawy, aromaty i składniki dla przemysłu spożywczego. Liczby edycji z 2018 roku: 180 wystawców, 14363 odwiedzających i ocena odwiedzających 7,3 punktu na maksymalnie 9 punktów.

Przyczyny wypadków w masarniach i ubojniach – poznaj i wyciągnij wnioski!

Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona życia
i zdrowia pracowników. Powinien on dążyć do wyeliminowania lub zminimalizowania ryzyka występującego w procesie pracy. Aby uniknąć błędów i organizować pracę w sposób bezpieczny, warto poznać najczęstsze przyczyny wypadków.

Człowiek – najsłabsze ogniwo?

Za wypadki w zakładach przetwórstwa mięsa najczęściej odpowiada człowiek. Według danych Państwowej Inspekcji Pracy aż 42%1 wypadków przy pracy było spowodowanych błędami ludzkimi. Nieprawidłowe zachowania pracowników mogą skończyć się ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu. Również brak środków ochrony indywidualnej lub ich nieużywanie grozi poważnymi urazami. Niewłaściwe operowanie kończynami w strefie zagrożenia czy wykonywanie czynności roboczych bez uprzedniego usunięcia zagrożenia – to kolejne przykłady zachowań pracowników, które mogą mieć tragiczne skutki.

Pracownik musi być świadomy zagrożeń występujących na stanowisku pracy. Niewiedza w tym zakresie może kosztować go zdrowie lub życie.

Organizacja pracy to podstawa

Przyczyny organizacyjne są powodem 40%1 wypadków przy pracy w zakładach przetwórstwa mięsa. Do głównych należą: brak instrukcji obsługi maszyn i urządzeń, nieprawidłowe procedury procesu technologicznego, brak nadzoru lub tolerowanie odstępstw od przepisów i zasad bhp, niedostateczne przeszkolenie pracowników, a także niewłaściwie przeprowadzona ocena ryzyka zawodowego.

Zatrudniający pracowników w masarni lub ubojni mają obowiązek udostępnić im, do stałego korzystania, aktualne instrukcje bezpieczeństwa obsługi maszyn i innych urządzeń technicznych, postępowania z materiałami szkodliwymi dla zdrowia i niebezpiecznymi, a także udzielania pierwszej pomocy.

Pracodawca jest zobowiązany do przeszkolenia pracownika z zakresu bhp przed dopuszczeniem go do pracy oraz do prowadzenia okresowych szkoleń. Niestety zdarza się, że lekceważy ten obowiązek. Nieprzeszkolony pracownik popełnia błędy, co w efekcie może doprowadzić do wypadku przy pracy.

Nie do przecenienia jest właściwa organizacja pracy, prowadzenie nadzoru oraz ciągłe egzekwowanie od pracowników właściwych, zgodnych z przepisami sposobów wykonywania powierzonych zadań. Warto pamiętać o tym, że im większa świadomość i odpowiedzialność pracodawców oraz pracowników, tym bezpieczniejsza praca w zakładach przetwórstwa mięsa.

Niewłaściwe urządzenia zabezpieczające lub ich brak

Przyczyny techniczne stanowią 18%1 zbadanych przez PIP wypadków przy pracy. Dotyczą m.in. braku lub zastosowania niewłaściwych urządzeń zabezpieczających. Niesprawne czy niekompletne maszyny, pozbawione pokryw lub blokad, to śmiertelne zagrożenie dla pracowników.

Rolą każdego pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Także pracownicy powinni odpowiedzialnie podchodzić do swoich obowiązków, stosować się do przepisów i zasad bhp, zgłaszać zdarzenia potencjalnie wypadkowe, dbać o bezpieczeństwo własne
i współpracowników. Wspólne działania podejmowane przez pracodawcę, służbę bhp i pracowników są kluczowe dla podniesienia standardów zarządzania bezpieczeństwem pracy.

Zadbaj o dobrostan pracowników

Wypadkom należy zapobiegać. Jest to zadanie każdego pracodawcy, również w sektorze przetwórstwa mięsnego. Szczególnie ważna jest bieżąca ocena warunków pracy. Na jej podstawie pracodawcy mogą decydować o podjęciu konkretnych działań minimalizujących ryzyko wypadkowe. W celu wsparcia przedsiębiorców z sektora przetwórstwa mięsnego, Państwowa Inspekcja Pracy od 2019 roku prowadzi kampanię prewencyjno-kontrolną „Dobry przepis na bezpieczeństwo”2. Jej zadaniem jest ograniczenie charakterystycznych dla branży mięsnej zagrożeń zawodowych. Ma temu służyć edukacja w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy.

W ramach kampanii prowadzony jest program prewencyjny, w którym mogą uczestniczyć zainteresowani pracodawcy. Program ten umożliwia skorzystanie z bezpłatnej pomocy ekspertów PIP w dostosowaniu zakładu do obowiązującego prawa, a tym samym zapewnienie własnej firmie standardu funkcjonowania w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Elementem programu prewencyjnego są także bezpłatne szkolenia. Ich uczestnicy dowiadują się, m.in. jak zidentyfikować zagrożenia przy wykorzystaniu publikacji PIP zawierającej listę kontrolną z komentarzem, która jest gotowym narzędziem do przeprowadzenia samokontroli warunków pracy w zakładzie.

Źródłem dobrych praktyk, mających na celu zapobieganie wypadkom przy pracy w branży mięsnej, jest strona kampanii „Dobry przepis na bezpieczeństwo” – www.bhpnatak.pl. Zachęcamy do jej odwiedzenia i skorzystania z bezpłatnych publikacji PIP. Jedną z nich jest „Masarnia i ubojnia. Lista kontrolna z komentarzem”, która zawiera pytania ułatwiające ocenę stanu bezpieczeństwa, identyfikację zagrożeń oraz eliminację nieprawidłowości. Uzupełnieniem listy są praktyczne wskazówki i komentarze oparte na przepisach prawa pracy. Warto też zapoznać się z publikacją „Bezpieczna praca w masarni i ubojni”, w której omówiono główne procesy technologiczne
i używane maszyny w kontekście bezpieczeństwa pracy. Wskazano w niej również rolę prawidłowo dokonanej oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.

Wszystkich zainteresowanych tematyką bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach przetwórstwa mięsa zachęcamy do odwiedzenia strony www.bhpnatak.pl.

Materiał przygotowany przez Państwową Inspekcję Pracy.


[1] Dane z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy w latach 2013-2017 – związanych z badaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w zakładach przetwórstwa mięsa.

[2] Kampania zaplanowana na lata 2019-2021.

Gospodarka Mięsna nr 7.2020

Spis Treści

4 Wiadomości – Wydarzenia

6 Personalia

Droga Leona Janty-Połczyńskiego

Higiena

8 Pest control – ochrona przed szkodnikami w zakładach mięsnych – Dagmara Prasek

12 Oświetlenie LED – ważny element bezpieczeństwa żywności – Robert Palka

16 Zastosowanie ozonu w przemyśle mięsnym – Monika Trząskowska

22 Mycie i dezynfekcja – efektywność i skuteczność działania środków myjących wobec drobnoustrojów – Elżbieta Hać-Szymańczuk, Aneta Cegiełka, Kamil Piwowarek, Alicja Napiórkowska

Surowiec

26 Barwa mięsa – Adam Kostecki

Technologia

30 Kruchość i soczystość marynowanej wołowiny – Katarzyna Tkacz, Monika Modzelewska-Kapituła, Weronika Zduńczyk, Dominika Detmer


Już teraz zaprenumeruj najnowsze wydanie naszego czasopisma.

Gospodarka Mięsna nr 07.2020 [ Kliknij]