Mięso króluje na polskich stołach

Mięso i wędliny pozostają kluczowym segmentem rynku FMCG. W 2024 roku polskie gospodarstwa domowe wydały na nie ponad 34 mld zł, co oznacza wzrost o 3,6% względem roku poprzedniego. Średnie roczne wydatki na te produkty przekroczyły 2500 zł na gospodarstwo domowe. Konsumenci najczęściej kupują mięso w dyskontach i coraz chętniej wybierają produkty pakowane. Takie wnioski płyną z analiz firmy badawczej Consumer Panel Services YouGov.

Po sześciu latach spadków, w 2024 roku firma YouGov odnotowała wzrost wolumenu w zakupach mięsa i wędlin, który wyniósł nieco ponad 0,3% dla wędlin i 1% w odniesieniu do mięsa czerwonego w porównaniu do 2023 roku. – Wzrost cen oraz zmiany nawyków żywieniowych sprawiały, że konsumenci kupowali mniejsze ilości mięsa i jego przetworów, a także rezygnowali z robienia zapasów na rzecz bardziej racjonalnych zakupów. Teraz jednak widzimy, że pogłoski o kryzysie branży były wyolbrzymione. Co więcej, w 2024 roku zaobserwowaliśmy spadki w zakupach roślinnych zamienników mięsa – komentuje Grzegorz Mech, business development manager w Consumer Panel Services YouGov.

Najpopularniejszym miejscem zakupu mięsa pozostają dyskonty, które dominują zwłaszcza w sprzedaży drobiu i wędlin. Jednocześnie istotną rolę nadal odgrywają sklepy małego formatu, w tym sklepy specjalistyczne/mięsne, gdzie konsumenci wydają około 1/3 budżetu na mięso i drób oraz niemal połowę na wędliny.

Ponadto w 2024 roku wzrosła popularność produktów pakowanych. Obecnie stanowią one ponad połowę zakupów każdej kategorii – w przypadku wędlin to blisko 53%, a drobiu 54%. – To istotna zmiana, ponieważ jeszcze niedawno prym wiodły produkty sprzedawane na wagę. Obecnie obserwujemy efekt przewagi dyskontów, które w swojej ofercie mają niemal wyłącznie produkty pakowane. Konsumenci doceniają je przede wszystkim za wygodę, higienę i dłuższy termin przydatności do spożycia – tłumaczy Grzegorz Mech.

Według danych YouGov, na rynku mięsa dominują również produkty markowe, które są wybierane przez zdecydowanie większą liczbę nabywców oraz stanowią większą część rynku w ujęciu wolumenowym.

Zdaniem eksperta YouGov obecna sytuacja na rynku mięsa jest stabilna, a nawet wykazuje potencjał do rozwoju. – Konsumenci chętnie poszukują nowości, dlatego producenci powinni skupić się na wprowadzaniu ciekawych, nieszablonowych produktów, które wyróżnią się na tle konkurencji. Oferty mogą być rozwijane szczególnie w zakresie nowych smaków, form oraz kategorii, na przykład gotowych dań mięsnych – dodaje Grzegorz Mech.

Reklama

Przejdź do treści