Gospodarka Mięsna nr 07.2025

Ewolucja, nie rewolucja

Czasy gwałtownych, rewolucyjnych zmian na rynku mamy raczej za sobą. Nawet pandemia nie zmieniła drastycznie zachowań konsumentów z punktu widzenia branży mięsnej, której produkty rzadziej niż inne spożywcze kupowane są przez internet. Sprzedaż detaliczną mięsa i wędlin zdominowały dyskonty, głównie Biedronka i Lidl, ale ich znaczenie rosło stopniowo wraz z kolejnymi otwieranymi sklepami. Grzegorz Mech, autor artykułu w dziale Handel, dokładnie przeanalizował zakupowe zachowania gospodarstw domowych, kanały sprzedaży i miejsce mięsa oraz wędlin w koszyku. Jego wniosek: nie widać drastycznych zmian.

Z kolei o roli dyskontów, a także innych kanałów sprzedaży mówi w Rozmowie Miesiąca Justyna Figiel-Kwapisz, dyrektor sprzedaży w Goodvalley Polska. Wymienia m.in. plusy, jak i minusy mocnej pozycji dyskontów. W wywiadzie przypomina również sytuację w kategorii parówek, w której dominująca marka musiała oddać część rynku nowym konkurentom. I chyba tę zmianę można potraktować jako rewolucyjną, choć nie zdarzyła się z dnia na dzień.

Na rozwiniętym i nasyconym rynku trudno budować nowy segment produktów. Przykładem są produkty wysokobiałkowe, które w kategoriach mięsa i przetworów podążają śladem nabiału. Od dłuższego czasu podniebienia konsumentów zdobywają wędliny surowe dojrzewające, a ich rosnącą popularność można przypisać zainteresowaniu kuchnią krajów z południa Europy. Wszystko o wymaganiach dotyczących surowca, dodatków i technologii produkcji można przeczytać w artykule naszego eksperta Jerzego Wajdzika. Jego zdaniem produkcja tych wędlin będzie rosła.

Niemal w każdym numerze „Gospodarki Mięsnej” poruszamy temat wieprzowiny i drastycznie niskiego pogłowia trzody chlewnej w Polsce. Jacek Jagiełłowicz, prezes Gobarto Hodowca, podkreśla, że sytuacja producentów świń w naszym kraju jest niestabilna i mocno uzależniona od importu warchlaków z Danii. Jego zdaniem mamy doskonałe warunki do hodowli świń, jednak hodowcy muszą mierzyć się z takimi wyzwaniami, które trudno pokonać. W tym przypadku zdecydowanie potrzebują pomocy oraz wsparcia, nawet jeśli miałoby mieć rewolucyjny charakter.

Zapraszam do lektury „Gospodarki Mięsnej”

Barbara Mikusińska


SPIS TREŚCI

2 OD REDAKCJI

4 WIADOMOŚCI

ROZMOWA MIESIĄCA

6 Gwarantujemy, że produkty pod marką Dolina Dobra są wysokiej jakości – mówi Justyna Figiel-

-Kwapisz, dyrektor sprzedaży w Goodvalley Polska

HANDEL

10 Gospodarstwa domowe na zakupach

RYNEK

13 Trudna sytuacja polskich producentów świń

TECHNOLOGIE

14 Wpływ dojrzewania na właściwości wędlin surowych. Część 1

18 GEA ColdSteam – większy zysk dzięki rozmrażaniu

NAUKA

20 A. Morales Villavicencio, K. Głowacz: Jagnięcina w UE na przykładzie Hiszpanii i Polski – analiza rynku

25 M. Panasiewicz, J. Mazur: Wybrane aspekty techniczno-technologiczne oraz mikrobiologiczne przetwarzania i zagospodarowania poubojowej krwi zwierzęcej

WYDARZENIA

30 Wydział Nauki o Żywności UWM ma 80 lat

Reklama