Dwa święta
Początek maja to święto innowacji, postępu, najnowszych rozwiązań dla branży mięsnej, a także dla producentów wyrobów z białek innych niż zwierzęcych. Chodzi o targi IFFA, które niewątpliwie przyciągną wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się, w jaki sposób i co produkować, oszczędzając przy tym środowisko, spełniając coraz bardziej restrykcyjne wymagania unijnych regulatorów, a co ważne – optymalizując koszty. Producenci maszyn, urządzeń i dostawcy technologii spotkają się na początku maja we Frankfurcie nad Menem z przedstawicielami zakładów mięsnych. Taka okazja zdarza się raz na trzy lata, a w tym roku targi mają być bardzo międzynarodowe, zarówno jeśli chodzi o wystawców, jak i odwiedzających. Handel maszynami dla przemysłu mięsnego rośnie w skali globalnej, Polska pod względem eksportu, a także importu zajmuje miejsce w pierwszej dziesiątce. Z dokładnymi danymi można zapoznać czytając artykuł w dziale Targi.
Drugie święto ma zupełnie inny charakter i – jak na razie – skalę lokalną, polską. Po raz pierwszy 6 czerwca będziemy obchodzić Światowy Dzień Mięsa. Z pozoru wydarzenie branżowe (piszemy o tym w Wydarzeniach), ale może być doskonale wykorzystane do propagowania wśród konsumentów zalet spożywania mięsa. Wszystko zależy od aktywności organizacji branżowych, a także od samych producentów, którzy mogą wykorzystać to święto w swoich działaniach marketingowych.
Związek Polskie Mięso, który był inicjatorem tego święta, udostępnił nam wyniki badań konsumentów pod kątem ich zwyczajów zakupowych dotyczących mięsa, ale też stosunku do wegetarianizmu i mięsnych alternatyw. Interesujące wnioski z tych badań opisujemy w artykule w dziale Rynek.
Jak każdy numer, także ten zaczynamy od Rozmowy Miesiąca. Tym razem rozmawialiśmy z Przemysławem Gostkiewiczem, prezesem zarządu Sokołowa. Podsumował on 2024 rok dla firmy, ale też wskazał na nowe wyzwania, które stoją przed producentem. Sokołów wciąż inwestuje – w ostanim roku budżetowych 168 mln zł, a wszystko po to, aby móc szybko reagować na coraz to nowe potrzeby konsumentów, a także rozwijać eksport.
O możliwościach zwiększenia eksportu polskiego mięsa, a także produkcji w skali polskiej i europejskiej można przeczytać w artykule Grzegorza Rykaczewskiego, eksperta z Banku Pekao SA. Prognozy są umiarkowanie optymistyczne, ale cieniem kładzie się wojna handlowa wywołana amerykańskimi cłami.
Zapraszam do lektury.
Barbara Mikusińska, redaktor naczelna
Spis treści
2 OD REDAKCJI
4 WIADOMOŚCI
ROZMOWA MIESIĄCA
10 Będziemy nadal inwestować w naszą markę – mówi Przemysław Gostkiewicz, prezes zarządu, Sokołów S.A.
ANALIZA
14 Sytuacja branży mięsnej i perspektywy
na 2025 rok
HANDEL
16 Sprzedaż kabanosów paczkowanych w sklepach w Polsce
RYNEK
22 Rekordowy import warchlaków z Danii
24 Głos branży w sprawie ROP
28 Polacy o wegetarianizmie i nazwach zamienników mięsa
TARGI
30 IFFA 2025: Urządzenia i technologie w jednym miejscu
NAUKA
38 J. Nowicki, J. Stefański, K. Szulc: Jakość wędlin produkowanych z mięsa świń rodzimej rasy złotnickiej pstrej
42 M. Panasiewicz, J. Mazur: Metody, preparaty i dylematy wędzenia wyrobów mięsnych dymem w płynie
48 P. Wiśniewski, M. Trymers, K. Tkacz: Wybrane metody pakowania mięsa i produktów mięsnych – wpływ na ich jakość, trwałość i bezpieczeństwo
WYDARZENIA
52 6 czerwca obchodzimy Światowy Dzień Mięsa