Witold Choiński, prof. dr hab. Agnieszka Wierzbicka, Damian Urbańczyk

 

Związek Polskie Mięso rozpoczyna II edycję ogólnopolskiej kampanii informacyjnej „Marka Polskie Mięso. Polska Smakuje.”

 

Kolejny raz pod hasłem „Białe czy czerwone? Pewne jest jedno. Polskie mięso.” Związek Polskie Mięso rozpoczął ogólnopolską kampanię informacyjną „Marka Polskie Mięso. Polska Smakuje.”, dotyczącą drobiu i wieprzowiny. Projekt ma za zadanie popularyzację najnowszej wiedzy o walorach mięsa drobiowego i wieprzowego oraz prezentację faktów i mitów dotyczących spożywania mięsa. Ekspertem kampanii została prof. dr hab. Agnieszka Wierzbicka (SGGW), a rolę ambasadorów akcji powierzono dietetyczce Agacie Dąbrowskiej oraz kucharzowi i dziennikarzowi kulinarnemu, Tomaszowi Jakubiakowi.

 

Statystyczny Polak w 2018 roku zjadł około 27 kg drobiu i 40 kg wieprzowiny. Polski drób jest hitem eksportowym, a Polacy należą do największych smakoszy drobiu w całej Unii Europejskiej. W polskich gospodarstwach domowych wieprzowina niezmiennie stanowi podstawowy gatunek mięsa. Z badań analizujących dietę Polaków na podstawie wydatków wynika, że aż: 18% białka, 9% żelaza, 16% witaminy B1 i 13% witaminy B2, jakie spożywamy w codziennej diecie, pochodzi z mięsa wieprzowego (Przybylski, 2016). Z punktu widzenia racjonalnej diety mięso jest bardzo ważnym i wartościowym składnikiem, który stanowi źródło białka o wysokiej wartości biologicznej, zapewniającego prawidłowy rozwój i zdrowie całego organizmu.

Po sukcesie I edycji kampanii „Marka Polskie Mięso. Polska Smakuje.” zdecydowaliśmy się na kontynuację projektu, ponieważ mamy świadomość tego, ile jest jeszcze do zrobienia w obszarze popularyzacji rzetelnej wiedzy na temat mięsa. – przekonuje Witold Choiński, Prezes Zarządu Związku Polskie Mięso.Skala powielanych mitów, danych i badań, które dawno już zdążyły się zdezaktualizować, nadal jest duża. Mamy więc sporo wyzwań w obszarze edukacji konsumentów. Chcemy i możemy chwalić się sukcesami polskich hodowców, polskich firm, które w ostatnich latach wyniosły rynek polskiego mięsa na wyższy poziom. Zależy nam na tym, by Polacy mieli świadomość tego, że polski drób i wieprzowina to doskonała jakość, smak i walory odżywcze niezbędne w każdej zbilansowanej diecie – podkreśla Prezes Choiński.

Ekspertem do spraw merytorycznych kampanii została prof. dr hab. Agnieszka Wierzbicka z Instytutu Nauk Żywienia Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Rolę ambasadorów projektu powierzono dietetyczce, Agacie Dąbrowskiej oraz kucharzowi i dziennikarzowi kulinarnemu, Tomaszowi Jakubiakowi.

Podobnie jak podczas poprzedniej odsłony kampanii, celem nadchodzącej edycji będzie dalsza popularyzacja i aktualizacja wiedzy na temat polskiego drobiu i wieprzowiny – mięs wartościowych, bezpiecznych, zdrowych i najwyższej jakości. Działania w ramach projektu obejmą cykl spotkań informacyjno-promocyjnych, aktywności w social mediach oraz na dedykowanej stronie pewnejestjedno.pl, a także lokowania w TV i prasie.

Cała akcja potrwa do 31 marca 2020 r. Kampania została sfinansowana z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego.

 

 

                                          Witold Choiński, Tomasz Jakubiak, Agata Dąbrowska, Damian Urbańczyk

 

 

 

FAKTY I MITY NA TEMAT DROBIU I WIEPRZOWINY[1]

 

FAKTY:

·         Mięso drobiowe jest niskokaloryczne.

Drób charakteryzuje się wysoką zawartością białka i niską zawartością tłuszczów nasyconych, dzięki czemu jest niskokaloryczny. Jest również lekkostrawny i łatwo przyswajalny, co sprawia, że znajduje zastosowanie w diecie nawet bardzo małych dzieci i rekonwalescentów.

·         Żelazo z mięsa wieprzowego jest lepiej przyswajalne niż z produktów roślinnych.

Żelazo z mięsa wchłania się lepiej (aż w 50%), ponieważ jest żelazem hemowym. Natomiast żelazo pochodzące z produktów roślinnych jest przyswajane tylko w 1-8%. Oznacza to, że jeden kotlet wieprzowy z karkówki dostarcza organizmowi tyle samo żelaza, co 30 kg szpinaku.  

·         Drób pomaga w profilaktyce wielu chorób.

W mięsie drobiowym znajdują się witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, E, D, K oraz rozpuszczalne
w wodzie: B1, B2 i B12. Substancje te biorą udział w syntezie białek krwi, które zwiększają dynamikę powrotu do zdrowia osób po przebytych chorobach układu krążenia i chorobach cywilizacyjnych, takich jak: 
zawał serca, udar mózgu, nadciśnienie tętnicze. Już nasze babcie mawiały, że „rosół jest dobry na wszystko”.

·         W mięsie wieprzowym nastąpiła zmiana profilu kwasów tłuszczowych.

Tendencja ta jest bardzo wyraźna w ciągu ostatnich dziesięcioleci i wynika ze zmian w hodowli trzody chlewnej. Jest to związane ze zmianą sposobu żywienia zwierząt, mniejszego ich otłuszczenia, co w efekcie prowadzi do zwiększenia się udziału korzystnych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych
w wieprzowinie.

MITY:

·         Wieprzowina ma więcej kalorii niż inne gatunki mięsa.

Mięso wieprzowe ma podobny poziom kaloryczności jak wołowina, drób czy mięso z królika. Najchudsze części, czyli np. szynka, pod względem kaloryczności mogą konkurować nawet z produktami roślinnymi. Przykładowo 100 g szynki wieprzowej ma jedynie 118 kcal, a 100 g pasztetu z fasoli aż 260 kcal. 

·         Żółta skóra drobiowej tuszki pochodzi ze starych ptaków.

Żółty kolor tuszki to efekt karmienia zwierząt kukurydzą. Drób karmiony kukurydzą jest tak samo wartościowy i smaczny jak drób karmiony innymi ziarnami zbóż.

·         Wieprzowina zawiera dużo cholesterolu.

Poziom cholesterolu jest zbliżony we wszystkich elementach tuszy wieprzowej, ale jego zawartość jest mniejsza niż dotychczas podawano w literaturze. W porównaniu z normami amerykańskimi USDA polski boczek zawiera mniej cholesterolu o 41%, żeberka o 57%, a łopatka, szynka i schab o 31–35%.

·         Drób ekologiczny zawiera więcej białka.

Mięso drobiowe pochodzące z hodowli konwencjonalnej zawiera tyle samo białka co to pochodzące
z gospodarstwa ekologicznego. Metoda produkcji nie wpływa na jego zawartość w drobiu.

 

POLSKIE MIĘSO W LICZBACH

 

 

·         W 2018 roku statystyczny Polak zjadł około 27 kg drobiu i 40 kg wieprzowiny (tzw. spożycie bilansowe).[2]

·         Według danych Komisji Europejskiej, w 2018 roku spożycie mięsa drobiowego w całej Unii wyniosło 24,8 kg w przeliczeniu na jednego mieszkańca.3

·         Polska należy do krajów o największym spożyciu drobiu w Unii Europejskiej. W ubiegłym roku najwięcej drobiu spożyto w Portugalii (36,2 kg), a najmniej w Niemczech (20,9 kg) w przeliczeniu na statystycznego mieszkańca.4

·         Spośród mięsa drobiowego Polacy najczęściej wybierają mięso kurczaków. Gęsina, kaczki i indyki są w naszym kraju spożywane na poziomie 2,64 kg na osobę̨ dane z 2018 roku. Jest to jednak aż o 37,5% więcej niż w 2014 roku.5

·         Eksport mięsa i podrobów drobiowych zwiększył się z 638,4 tys. tony w I półroczu 2018 roku do 710,5 tys. tony w I półroczu 2019 roku.6

·         Głównymi unijnymi nabywcami mięsa i podrobów drobiowych są: Niemcy, Holandia, Wielka Brytania, Francja, Czechy, Słowacja i Bułgaria, mając łączny udział w wywozie ok. 51%.7

·         Eksport mięsa wieprzowego, dominującego w towarowej strukturze produktów wieprzowych, w 2018 roku wyniósł ok. 460,4 tys. ton w wadze produktu i był o 2,3%
(o 10,2 tys. tony) większy niż w roku poprzednim.8

·         Głównymi rynkami zbytu dla polskiego mięsa wieprzowego w Unii Europejskiej są: Niemcy (68,7 tys. tony), Włochy (58,1 tys. tony), Słowacja (31,9 tys. tony), Czechy (28,6 tys. tony) i Litwa (22,4 tys. tony).9

·         Polska wieprzowina gości na stołach nie tylko w Europie. Inne rynki eksportowe polskiego mięsa to m.in.: USA (60,7 tys. Tony), Hongkong (17,8 tys. Tony) i Wietnam (10,9 tys. Tony) – dane za rok 2018.10

 

 



[1] Opracowanie merytoryczne biura kampanii.

 

[2], 3, 4, 5, 6, 7„Rynek drobiu stan i perspektywy”, nr 56, 2019, ISSN 2082 – 467X, wyd. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy.

8, 9, 10 „Rynek mięsa stan i perspektywy”, nr 56, 2019, ISSN 1231 – 2576 wyd. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy.