sobota, 20 kwietnia, 2024

Webinarium PFPŻ ZP

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców zaprasza do udziału w webinarium pt.: „Znakowanie produktów spożywczych w świetle wymagań prawnych”, które odbędzie się w dniach 23-24 września 2020 r. na platformie ZOOM.


W programie:

  • Podawanie informacji o pochodzeniu produktów spożywczych, w tym składników podstawowych, w świetle aktualnych przepisów i wytycznych
  • Dobrowolne znakowanie produktów spożywczych na gruncie rozporządzenia 1169/2011
  • Limity tolerancji składników odżywczych deklarowanych na etykiecie
  • Nazwa produktu spożywczego. Czy zawsze jest podana w sposób prawidłowy
  • Obecne i przewidywane wymogi prawne podawania informacji środowiskowych na opakowaniach.

Kto powinien wziąć udział w konferencji?

Konferencja jest przeznaczona dla wszystkich przedsiębiorstw branży spożywczej w całym łańcuchu żywnościowym, a szczególnie dla pracowników firm produkcyjnych – pracowników działów produkcji, zapewnienia jakości, technologii, a także dla osób odpowiedzialnych za sprawy legislacyjne.

Więcej informacji oraz program wydarzenia na stronie www.pfpz.pl

Zapraszamy do udziału w Webinarium!

Liczba miejsc ograniczona!

Kontakt:

Monika Jonczak – dyrektor ds. marketingu

e-mail: m.jonczak@pfpz.pl

Polska Federacja Producentów Żywności Związek Pracodawców

ul. Chałubińskiego 8

00-613 Warszawa

M: +48 604 143 104

BETTCHER INDUSTRIES OGŁASZA POWOŁANIE NOWYCH CZŁONKÓW ZARZĄDU WYŻSZEGO SZCZEBLA I AWANSE

Bettcher Industries, Inc. ogłasza powołanie pięciu członków zarządu wyższego szczebla w Grupie Bettcher i jej siostrzanej organizacji, Grupa Cantrell●Gainco, ze skutkiem natychmiastowym. Te działania mają zapewnić organizacji osiągnięcie lepszego rozwoju sprzedaży i poprowadzić ją ku przyszłości pod wodzą silnych, zdecydowanych liderów.

Grupa Bettcher

Ed Steele awansował na stanowisko prezesa Grupy Bettcher, w której jest odpowiedzialny za realizowanie wizji przedsiębiorstwa, planów strategicznych i operacyjnych, obejmujących strategię rynkową, politykę cenową, rozwój produktów i rozwój marki. Ed Steele dołączył do firmy Bettcher w 2012 roku jako wiceprezes ds. inżynierii i zapewniania jakości. Od tego czasu kilkakrotnie awansował, a ostatnio zajmował stanowisko wiceprezesa ds. operacyjnych. Zanim dołączył do Bettcher, Ed Steele piastował kilka funkcji menedżerskich w dziedzinie inżynierii, sprzedaży i usług, między innymi wiceprezesa ds. inżynierii w oddziale Danaher Corporation. Posiada tytuł inżynierski na kierunku inżynierii elektrycznej Uniwersytetu Stanowego Ohio i magisterski na Uniwersytecie Cincinnati.

Mark Host otrzymał awans na stanowisko wiceprezesa ds. sprzedaży w Grupie Bettcher, w której jest odpowiedzialny za strategiczne kierowanie działaniami firmy w ramach sprzedaży i serwisu, w tym zarządzanie dystrybutorami na świecie, sprzedaż i serwis sprzętu. Koncentruje się on na rozwijaniu i wdrażaniu programów i praktyk zwiększających poziom sprzedaży i zysku, uczestniczy w procesie akwizycji i nowych inicjatywach rozwoju produktów. Mark Host dołączył do Bettcher Industries w marcu 2020 r. jako dyrektor ds. sprzedaży w Ameryce Północnej, wnosząc ponad 20 lat doświadczenia w sektorach żywności, napojów i rolniczym. Wcześniej pracował na różnych stanowiskach kierowniczych i menedżerskich, na których odpowiadał za rozwój biznesowy, zarządzaniem kluczowymi klientami i rozwojem organizacyjnym/rentowności, między innymi jako dyrektor ds. sprzedaży na półkuli zachodniej w TOMRA Sorting Solutions. Oprócz bogatego doświadczenia w zakresie rozwoju przemysłowego i zarządzania, jego historia edukacji obejmuje stopień licencjacki na kierunku biologii na uniwersytecie St. John’s University w Collegeville, MN.

Kyle Stoffer dołączył do Grupy Bettcher jako dyrektor finansowy, odpowiedzialny za zarządzanie finansami, technologię informacyjną i zarządzanie ryzykiem. Jego obowiązki obejmują wyznaczanie strategii finansowych i operacyjnych, opracowywanie wskaźników związanych z tymi strategiami oraz rozwijanie systemów kontroli, umożliwiających dokładne raportowanie finansowe i zachowanie zasobów firmy. Kyle Stoffer ma bogatą wiedzę i doświadczenie we wszystkich aspektach finansów biznesowych, a ostatnio piastował stanowisko dyrektora finansowego w Master Fluid Solutions. Pełnił także kluczowe role biznesowe i finansowe w Grupie Clarcor Engine Mobile (nabytej przez Parker Hannifin) i Eaton Corporation. Kyle Stoffer posiada tytuł licencjacki na kierunku finansów Central Michigan University i magisterski na Case Western Reserve University.

Grupa Cantrell●Gainco

Thomas Holm został mianowany prezesem Grupy Cantrell●Gainco, w której jest odpowiedzialny za planowanie strategiczne i operacyjne firmy, w tym za opracowywanie strategii rynkowej, politykę cenową, rozwój nowych produktów, i rozwój marki, których celem będzie osiągnięcie wzrostu zysków i lepszej penetracji grup klientów. Przed dołączeniem do Cantrell●Gainco, Thomas Holm od 2012 roku był zatrudniony przez Grupę Bettcher na stanowiskach o rosnącym zakresie obowiązków – ostatnio jako prezes Bettcher. W ciągu ponad 20 lat menedżerskiej historii w segmentach przetwarzania mięsa, Thomas Holm zajmował stanowiska ds. sprzedaży i rozwoju biznesowego w FOSS Analytical w Europie oraz w Scanvaegt w Stanach Zjednoczonych. Oprócz bogatego doświadczenia w przemyśle, Thomas Holm posiada tytuł licencjacki na kierunku zarządzania biznesem w Aarhus Business College w Danii. Ponadto służył w duńskich operacyjnych siłach specjalnych w Duńskich Siłach Zbrojnych.

Russ Stroner został powołany na stanowisko wiceprezesa ds. sprzedaży w Grupie Cantrell●Gainco, w której jest odpowiedzialny za opracowywanie i wdrażanie strategii sprzedaży i usług, w tym planów zwiększonej koncentracji na międzynarodowych rynkach. Russ Stroner będzie także uczestniczyć w rozwijaniu nowych produktów i inicjatywach w ramach akwizycji. Ma ponad 20 lat doświadczenia w krajowej i globalnej sprzedaży i usługach w branży przetwórstwa żywności. Zanim dołączył do Cantrell●Gainco, Stroner pełnił funkcję wiceprezesa ds. globalnej sprzedaży w Grupie Bettcher, a jeszcze wcześniej piastował kluczowe pozycje starszego zarządu, sprzedaży i rozwoju biznesowego w MP Equipment, LLC oraz Provisur Technologies, Inc., na których osiągnął znaczący rozwój biznesowy i zyski na rynku krajowym i rynkach międzynarodowych. Jego historia edukacji obejmuje stopień inżynierski na kierunku inżynierii zarządzania na Uniwersytecie Lacrosse.

Komentując nowe powołania, Tim Swanson, dyrektor generalny, oświadczył, że „Te ruchy podkreślają nasze zaangażowanie w budowanie zespołu kierowniczego, który kieruje się wspólną wizją maksymalizacji wzrostu organicznego, pozyskuje nowe możliwości i wzmacnia nasz system biznesowy. Te działania postrzegamy jako fundamentalny krok w przyspieszaniu naszego rozwoju na stopie globalnej”.

Informacje o Bettcher Industries, Inc.

Założona w 1944 roku spółka Bettcher Industries, Inc. cieszy się ponad 75-letnim doświadczeniem w dziedzinie innowacji w branży przetwórstwa żywności. Firma jest wiodącym twórcą i producentem innowacyjnych narzędzi do precyzyjnego cięcia dla branży przetwarzania żywności, do zastosowań medycznych i wielu innych. Utrzymuje strategiczne partnerstwo w zakresie sprzedaży i obsługi z kilkoma globalnymi firmami produkcyjnymi, które są liderami w dziedzinie designu i technologii w odpowiednich kategoriach produktów. Spółka Bettcher jest podmiotem certyfikowanym wg normy ISO 9001:2015 z dystrybucją bezpośrednią w ponad 50 krajach na całym świecie. Telefon: 440-965-4422. Adres strony internetowej: bettcher.com.

Informacje o Grupie Cantrell●Gainco

Grupa Cantrell•Gainco, założona w 2019 roku, jest zintegrowaną firmą produkcyjną o kilkudziesięcioletniej historii. Dzięki połączeniu mocnych stron Cantrell Machine Company i Gainco, Inc. powstało jedno przedsiębiorstwo, dostarczające przetwórcom drobiu i mięsa zaawansowane rozwiązania w pierwszym i drugim etapie przetwarzania oraz w procesie dalszej obróbki. Zapewnia zwiększenia uzysków, śledzenia procesów i kontroli jakości. Zaawansowane systemy technologiczne Cantrell•Gainco dostarczają możliwości wysokowydajnego przetwórstwa w połączeniu z wglądem w dokładne dane w czasie rzeczywistym, które pozwalają zwiększyć jakość produktów, uzyskać oszczędności na kosztach pracowniczych i ulepszyć linie procesowe. Sprzęt Cantrell•Gainco, zamontowany w głównych zakładach przetwórstwa drobiu na całym świecie, jest gwarancją „sukcesu, który można zmierzyć”. Telefon: 770-536-3611. Adres strony internetowej: cantrellgainco.com.

Ed Steele, nowo powołany prezes Grupy Bettcher
Mark Host, nowo powołany wiceprezes Grupy Bettcher ds. sprzedaży
Kyle Stoffer, nowo powołany dyrektor finansowy Grupy Bettcher
Thomas Holm, nowo powołany prezes Grupy Cantrell-Gainco
Russ Stroner, nowo powołany wiceprezes Grupy Cantrell-Gainco ds. sprzedaży

Gospodarka Mięsna nr 8.2020

Spis Treści

8 Wiadomości – Wydarzenia

12 Personalia

Pakowanie

16 Pakowanie próżniowe – Paweł Sobczak, Wioletta Żukiewicz-Sobczak

Znakowanie

20 Przegląd metod, urządzeń i systemów do znakowania i etykietowania produktów – Marian K. Panasiewicz, Jacek Mazur, Karol Panasiewicz

Dodatki

28 Możliwości zastosowania chitozanu w przetwórstwie mięsa – Aneta Cegiełka, Elżbieta Hać-Szymańczuk

Trendy

34 Mięso z automatu vendingowego – Magdalena Borek-Daruk

38 Przekąski mięsne – smaczna alternatywa – Monika Modzelewska-Kapituła, Katarzyna Tkacz, Weronika Zduńczyk

Jakość

42 Szkolenia pracowników dotyczące jakości – Katarzyna Godlewska

Ekonomia

46 Sytuacja podażowo-popytowa i cenowa na rynku wołowiny – Marzena Trajer

52 Rynek mięsny w Polsce – podstawowe informacje – Robert Mroczek

Informacje

54 POLAGRA 2020 gotowa na nowe. W trosce o Twoje bezpieczeństwo!

Już teraz zaprenumeruj najnowsze wydanie naszego czasopisma.

Gospodarka Mięsna nr 08.2020 [ Kliknij]

MEAT-TECH i TUTTOFOOD razem od 17 do 20 maja 2021 w Mediolanie

Łańcuch dostaw, bezpieczeństwo żywności i zrównoważony rozwój to gorące tematy trzeciej edycji targów MEAT-TECH, poświęconych rozwiązaniom w zakresie przetwarzania i pakowania dla przemysłu mięsnego, produktów pochodnych i dań gotowych, które odbędą się podczas targów Fiera Milano, trwających od 17 do 20 maja 2021 roku.

W 2021 roku Mediolan stanie się areną nawiązywania kontaktów, poszerzania możliwości biznesowych i tworzenia nowych zaawansowanych logistycznie i technologicznie terenów targowych we Włoszech.

Podążając za wymogami branży, MEAT-TECH konsoliduje swoją strategię opartą na wsłuchaniu się w potrzeby rynku. 16 czerwca br. odbyło się spotkanie wystawców oraz dyskusja na temat trendów rynkowych, oczekiwań wystawców i klientów.

Nicola Levoni, prezes ASSICA (Włoskie Krajowe Stowarzyszenie Produktów Mięsnych) oraz historyczny partner MEAT-TECH, podkreślił, że „Zainteresowanie naszej branży projektem łańcucha dostaw z technologią i gotowym produktem na wystawie jest z pewnością duże”. Dodał również, że: „Efektywna współpraca naszego Stowarzyszenia z MEAT-TECH doprowadzi nas do organizacji ciekawych spotkań podczas targów”.

MEAT-TECH to naprawdę wydarzenie, z którym identyfikuje się cała branża. Oprócz ASSICA, partnerami strategicznymi są stowarzyszenia: ANIMA-ASSOFOODTEC i UCIMA.

Rok 2019 był rokiem refleksji dla włoskiego sektora wieprzowiny, a w szczególności wędlin (produkcja spadła o -0,7% ilościowo, konsumpcja -0,6%). Sektor stanął w obliczu słabego popytu i rosnących cen surowców. „I tak patrzymy z optymizmem – skomentował Levoni – na możliwość nadania impetu organiczonemu wznowieniu całego sektora, światowego flagowego produktu Made in Italy Food, nie zapominając o żadnym ogniwie łańcucha i podejmując szeroko zakrojone działania na froncie eksportowym. Technologie przetwarzania i pakowania mają fundamentalne znaczenie dla naszego sektora ”.

Według danych ANIMA-ASSOFOODTEC, włoskie technologie i sprzęt dla produktów spożywczych skonsolidowały w 2019 roku wartość produkcji na 5,2 mld euro (+ 0,2% w porównaniu do 2018 roku), przy eksporcie sięgającym 3,4 mld euro.

Jak wskazała UCIMA, przemysł maszyn pakujących widzi ważne miejsce docelowe w sektorze spożywczym, z 55,9% obrotów, które w 2019 r. przekroczyło łącznie 8 mld euro przy interesującym wzroście eksportu (2,3%) – źródło: MECS.

MEAT-TECH i TUTTOFOOD nabiera jeszcze większego znaczenia strategicznego, ponieważ jednoczy dwa sektory, które wykazały zdolność dostosowania się do potrzeb kanału sprzedaży detalicznej, który przechodzi głęboką transformację i musi spełniać wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa żywności, których konsument coraz bardziej poszukuje.

MEAT-TECH to targi innowacyjnych technologii i materiałów do przetwórstwa i pakowania mięsa, produktów pochodnych i dań gotowych. Ofertę wystawienniczą uzupełniają przyprawy, aromaty i składniki dla przemysłu spożywczego. Liczby edycji z 2018 roku: 180 wystawców, 14363 odwiedzających i ocena odwiedzających 7,3 punktu na maksymalnie 9 punktów.

Przyczyny wypadków w masarniach i ubojniach – poznaj i wyciągnij wnioski!

Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona życia
i zdrowia pracowników. Powinien on dążyć do wyeliminowania lub zminimalizowania ryzyka występującego w procesie pracy. Aby uniknąć błędów i organizować pracę w sposób bezpieczny, warto poznać najczęstsze przyczyny wypadków.

Człowiek – najsłabsze ogniwo?

Za wypadki w zakładach przetwórstwa mięsa najczęściej odpowiada człowiek. Według danych Państwowej Inspekcji Pracy aż 42%1 wypadków przy pracy było spowodowanych błędami ludzkimi. Nieprawidłowe zachowania pracowników mogą skończyć się ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu. Również brak środków ochrony indywidualnej lub ich nieużywanie grozi poważnymi urazami. Niewłaściwe operowanie kończynami w strefie zagrożenia czy wykonywanie czynności roboczych bez uprzedniego usunięcia zagrożenia – to kolejne przykłady zachowań pracowników, które mogą mieć tragiczne skutki.

Pracownik musi być świadomy zagrożeń występujących na stanowisku pracy. Niewiedza w tym zakresie może kosztować go zdrowie lub życie.

Organizacja pracy to podstawa

Przyczyny organizacyjne są powodem 40%1 wypadków przy pracy w zakładach przetwórstwa mięsa. Do głównych należą: brak instrukcji obsługi maszyn i urządzeń, nieprawidłowe procedury procesu technologicznego, brak nadzoru lub tolerowanie odstępstw od przepisów i zasad bhp, niedostateczne przeszkolenie pracowników, a także niewłaściwie przeprowadzona ocena ryzyka zawodowego.

Zatrudniający pracowników w masarni lub ubojni mają obowiązek udostępnić im, do stałego korzystania, aktualne instrukcje bezpieczeństwa obsługi maszyn i innych urządzeń technicznych, postępowania z materiałami szkodliwymi dla zdrowia i niebezpiecznymi, a także udzielania pierwszej pomocy.

Pracodawca jest zobowiązany do przeszkolenia pracownika z zakresu bhp przed dopuszczeniem go do pracy oraz do prowadzenia okresowych szkoleń. Niestety zdarza się, że lekceważy ten obowiązek. Nieprzeszkolony pracownik popełnia błędy, co w efekcie może doprowadzić do wypadku przy pracy.

Nie do przecenienia jest właściwa organizacja pracy, prowadzenie nadzoru oraz ciągłe egzekwowanie od pracowników właściwych, zgodnych z przepisami sposobów wykonywania powierzonych zadań. Warto pamiętać o tym, że im większa świadomość i odpowiedzialność pracodawców oraz pracowników, tym bezpieczniejsza praca w zakładach przetwórstwa mięsa.

Niewłaściwe urządzenia zabezpieczające lub ich brak

Przyczyny techniczne stanowią 18%1 zbadanych przez PIP wypadków przy pracy. Dotyczą m.in. braku lub zastosowania niewłaściwych urządzeń zabezpieczających. Niesprawne czy niekompletne maszyny, pozbawione pokryw lub blokad, to śmiertelne zagrożenie dla pracowników.

Rolą każdego pracodawcy jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Także pracownicy powinni odpowiedzialnie podchodzić do swoich obowiązków, stosować się do przepisów i zasad bhp, zgłaszać zdarzenia potencjalnie wypadkowe, dbać o bezpieczeństwo własne
i współpracowników. Wspólne działania podejmowane przez pracodawcę, służbę bhp i pracowników są kluczowe dla podniesienia standardów zarządzania bezpieczeństwem pracy.

Zadbaj o dobrostan pracowników

Wypadkom należy zapobiegać. Jest to zadanie każdego pracodawcy, również w sektorze przetwórstwa mięsnego. Szczególnie ważna jest bieżąca ocena warunków pracy. Na jej podstawie pracodawcy mogą decydować o podjęciu konkretnych działań minimalizujących ryzyko wypadkowe. W celu wsparcia przedsiębiorców z sektora przetwórstwa mięsnego, Państwowa Inspekcja Pracy od 2019 roku prowadzi kampanię prewencyjno-kontrolną „Dobry przepis na bezpieczeństwo”2. Jej zadaniem jest ograniczenie charakterystycznych dla branży mięsnej zagrożeń zawodowych. Ma temu służyć edukacja w zakresie przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy.

W ramach kampanii prowadzony jest program prewencyjny, w którym mogą uczestniczyć zainteresowani pracodawcy. Program ten umożliwia skorzystanie z bezpłatnej pomocy ekspertów PIP w dostosowaniu zakładu do obowiązującego prawa, a tym samym zapewnienie własnej firmie standardu funkcjonowania w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Elementem programu prewencyjnego są także bezpłatne szkolenia. Ich uczestnicy dowiadują się, m.in. jak zidentyfikować zagrożenia przy wykorzystaniu publikacji PIP zawierającej listę kontrolną z komentarzem, która jest gotowym narzędziem do przeprowadzenia samokontroli warunków pracy w zakładzie.

Źródłem dobrych praktyk, mających na celu zapobieganie wypadkom przy pracy w branży mięsnej, jest strona kampanii „Dobry przepis na bezpieczeństwo” – www.bhpnatak.pl. Zachęcamy do jej odwiedzenia i skorzystania z bezpłatnych publikacji PIP. Jedną z nich jest „Masarnia i ubojnia. Lista kontrolna z komentarzem”, która zawiera pytania ułatwiające ocenę stanu bezpieczeństwa, identyfikację zagrożeń oraz eliminację nieprawidłowości. Uzupełnieniem listy są praktyczne wskazówki i komentarze oparte na przepisach prawa pracy. Warto też zapoznać się z publikacją „Bezpieczna praca w masarni i ubojni”, w której omówiono główne procesy technologiczne
i używane maszyny w kontekście bezpieczeństwa pracy. Wskazano w niej również rolę prawidłowo dokonanej oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy.

Wszystkich zainteresowanych tematyką bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach przetwórstwa mięsa zachęcamy do odwiedzenia strony www.bhpnatak.pl.

Materiał przygotowany przez Państwową Inspekcję Pracy.


[1] Dane z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy w latach 2013-2017 – związanych z badaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy w zakładach przetwórstwa mięsa.

[2] Kampania zaplanowana na lata 2019-2021.

Gospodarka Mięsna nr 7.2020

Spis Treści

4 Wiadomości – Wydarzenia

6 Personalia

Droga Leona Janty-Połczyńskiego

Higiena

8 Pest control – ochrona przed szkodnikami w zakładach mięsnych – Dagmara Prasek

12 Oświetlenie LED – ważny element bezpieczeństwa żywności – Robert Palka

16 Zastosowanie ozonu w przemyśle mięsnym – Monika Trząskowska

22 Mycie i dezynfekcja – efektywność i skuteczność działania środków myjących wobec drobnoustrojów – Elżbieta Hać-Szymańczuk, Aneta Cegiełka, Kamil Piwowarek, Alicja Napiórkowska

Surowiec

26 Barwa mięsa – Adam Kostecki

Technologia

30 Kruchość i soczystość marynowanej wołowiny – Katarzyna Tkacz, Monika Modzelewska-Kapituła, Weronika Zduńczyk, Dominika Detmer


Już teraz zaprenumeruj najnowsze wydanie naszego czasopisma.

Gospodarka Mięsna nr 07.2020 [ Kliknij]

Zagrożenia przy pracy w zakładach przetwórstwa mięsa

Przetwórstwo mięsa uważane jest za branżę szczególnie niebezpieczną ze względu na liczne zagrożenia wypadkowe. Ich identyfikacja jest ważnym elementem oceny ryzyka zawodowego, co jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Eliminowanie zagrożeń ma na celu ochronę ludzkiego zdrowia i życia, służy zapobieganiu stresowi u pracowników
i pracodawców, stratom finansowym oraz innym kłopotom związanym z ewentualnymi wypadkami przy pracy czy chorobami zawodowymi.

Nadal zdarza się, że w procesie produkcji eksploatowane są maszyny i urządzenia, które nie spełniają minimalnych wymagań bezpieczeństwa, często są w złym stanie technicznym i pozbawione urządzeń ochronnych. Dotyczy to zwłaszcza maszyn do rozdrabniania mięsa, które nie są wyposażone w pokrywy lub blokady, przez co mogą stać się przyczyną wypadków przy pracy.

W zakładach mięsnych nadal część czynności bywa wykonywanych ręcznie (załadunek surowca do maszyn, prace ręczne przy użyciu ostrych narzędzi, transport surowców i półproduktów pomiędzy kolejnymi etapami produkcji, mycie urządzeń i pomieszczeń). Efektem tego jest zmęczenie,
a w konsekwencji brak koncentracji podczas wykonywanych prac. Stanowi to poważne zagrożenie wypadkowe.

Do niesprzyjających czynników środowiska pracy w firmach zajmujących się przetwórstwem mięsa należą niewątpliwie: hałas, brak oświetlenia dziennego w pomieszczeniach, mikroklimat zimny, duża wilgotność powietrza, a także groźne czynniki biologiczne.

Ze względu na zagrożenia występujące w masarniach i ubojniach, a także w celu ich ograniczenia, przekładającego się na zmniejszenie liczby wypadków przy pracy, Państwowa Inspekcja Pracy
od 2019 roku prowadzi 3-letnią kampanię prewencyjno-kontrolną, pn. „Dobry przepis na bezpieczeństwo”.

Na potrzeby kampanii została przygotowana strona www.bhpnatak.pl, zawierająca materiały edukacyjne, dotyczące bezpieczeństwa pracy w masarniach i ubojniach. Na tej stronie znajdują się również informacje na temat programu prewencyjnego, który umożliwia pracodawcy skorzystanie
z bezpłatnej pomocy ekspertów PIP. Udział w nim pomaga w dostosowaniu zakładu do obowiązującego prawa, a także jest okazją do poprawy bezpieczeństwa pracy w firmie.

W ramach programu prewencyjnego pracodawcy z branży przetwórstwa mięsa biorą udział
w bezpłatnych szkoleniach. Ich uczestnicy, oprócz specjalistycznej wiedzy, otrzymują m.in. materiały, które ułatwią ocenę stanu bezpieczeństwa i identyfikację zagrożeń w zakładzie, a także pomogą określić działania naprawcze prowadzące do eliminacji nieprawidłowości. Jedno z przekazywanych opracowań to „Masarnia i ubojnia. Lista kontrolna z komentarzem”, zawierająca wskazówki dotyczące prawidłowej samokontroli warunków pracy w zakładzie i przykłady działań naprawczych charakterystycznych dla branży mięsnej.

Informacje o terminach szkoleń, a także dane kontaktowe przedstawicieli jednostek organizacyjnych PIP na terenie kraju, którzy koordynują program prewencyjny dla przedstawicieli branży mięsnej, dostępne są na stronie internetowej www.bhpnatak.pl.

Wszystkie osoby zainteresowane poprawą bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach przetwórstwa mięsa zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej kampanii „Dobry przepis na bezpieczeństwo”.

Materiał przygotowany przez Państwową Inspekcję Pracy.

Sokołów z nowym Wiceprezesem ds. Produkcji i Rozwoju

Od sierpnia funkcję Wiceprezesa Zarządu ds. Produkcji i Rozwoju w Sokołów S.A. pełni Kazimierz Kisiel, dotychczasowy Dyrektor Oddziału w Sokołowie Podlaskim. Zmiana jest wynikiem przejścia na emeryturę dotychczasowego Wiceprezesa Stanisława Wierzbickiego, który piastował to stanowisko od 2000 roku.

Wiedza i doświadczenie

Wiceprezes Stanisław Wierzbicki przez całą swoją karierę był związany z branżą mięsną. Pracę zawodową rozpoczął w Zakładach Mięsnych w Jarosławiu jako technolog. Dzięki swojej ambicji i sukcesom szybko piął się po szczeblach kariery zawodowej przechodząc od stanowisk kierowniczych  na wielu wydziałach i do funkcji Dyrektora i Prezesa Zarządu tego przedsiębiorstwa. W 1988 roku uzyskał tytuł doktora na wydziale technologii żywności Akademii Rolniczej w Poznaniu. Wśród jego istotnych osiągnięć, jako Prezesa Zarządu Zakładów Mięsnych w Jarosławiu, znajduje się przeprowadzenie prywatyzacji i restrukturyzacji – kluczowych dla dalszego funkcjonowania tej firmy.

1 września 2000 roku nastąpiła fuzja Grupy Farm Food, w skład której wchodziły zakłady w Czyżewie, Jarosławiu i Tarnowie, z grupą Sokołów, posiadającą zakłady w Sokołowie Podlaskim, Kole i Dębicy.

Stanisław Wierzbicki został powołany na stanowisko Wiceprezesa Zarządu ds. Produkcji i Rozwoju w Grupie Sokołów.

Dzięki ogromnemu bagażowi doświadczeń, wiedzy i wzorowej współpracy z pozostałymi Członkami Zarządu z sukcesem udało się przeprowadzić skomplikowany proces restrukturyzacji przedsiębiorstwa i specjalizacji poszczególnych zakładów Grupy Sokołów. Innowacyjne podejście, poszukiwanie nowych rozwiązań i ciągłe rozwijanie potencjału produkcyjnego sprawiło, że wszystkie zakłady w Grupie Sokołów są jednymi z najnowocześniejszych w Polsce, dostosowanymi do zaspokajania potrzeb konsumentów. Prezes Stanisław Wierzbicki nadzorował również wprowadzenie wielu znanych i cenionych linii produktowych i produktów: Naturrino, Z Gruntu Dobre, Sokoliki, Drób Premium, Parówki z szynki.

Plany na przyszłość

Nowy Wiceprezes ds. Produkcji i Rozwoju w Sokołów S.A. – Kazimierz Kisiel, od 2006 roku piastował stanowisko Dyrektora Oddziału w Sokołowie Podlaskim. Wcześniej związany był m.in. z ówczesną Grupą Farm Food (obecnie Grupa Sokołów) w Czyżewie, gdzie pełnił funkcje Szefa Produkcji, Z-cy Dyrektora ds. Produktu, a następnie Dyrektora Sprzedaży. Kazimierz Kisiel jest absolwentem Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie, wydział technologii żywności, specjalizacja technologia mięsa. Ukończył również podyplomowe studia menadżerskie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie oraz studia EMBA: Executive Master of Busines Administration.  

Do jego największych osiągnięć na stanowisku Dyrektora Oddziału w Sokołowie Podlaskim, należy zaliczyć stworzenie profesjonalnego zespołu pracowników, zwiększenie produkcji (od 2006 do 2020 roku produkcja w zakresie wszystkich wydziałów wzrosła o 264%, zaś w zakresie wyrobów plasterkowych o 493%) oraz wybudowanie i uruchomienie wydziału plasterkowania. Dzięki temu Sokołów jest liderem w Polsce w produktach plastrowanych.

Nowy Wiceprezes planuje kontynuować dotychczas obraną strategię rozwoju, dalszą modernizację i automatyzację zakładów Grupy Sokołów oraz zwiększanie potencjału produkcyjnego. – Działania rozpoczęte przez Wiceprezesa Stanisława Wierzbickiego z całą pewnością będą kontynuowane, co przyczyni się do dalszego umacniania pozycji rynkowej Sokołowa – podkreśla Kazimierz Kisiel.

Nowy zakład przetwórstwa drobiu Inwestycja Sokołów S.A. w Osiu

W czerwcu rozpoczął działalność zakład rozbioru drobiu, uruchomiony przy Oddziale Sokołów S.A. w Osiu. To kolejny etap rozwoju firmy i wkład w lokalną gospodarkę. Nowo powstały zakład został wyposażony w nowoczesne technologie, zapewniające jakość i bezpieczeństwo produkcji. Dzięki tej inwestycji, na rynek została wprowadzona marka Uczta Drób.

Zakład w Osiu jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w tej części Europy. Wcześniej należał do firmy Gzella, która w 2018 r. stała się częścią firmy Sokołów. Marka Gzella przez lata zyskała renomę w kategorii wyrobów dojrzewających, surowych i wędzonych. Efektywnie łącząc tradycje masarskie regionu z nowoczesnymi technologiami i restrykcyjnymi normami produkcyjnymi, gwarantuje bezpieczeństwo i doskonały smak wędlin z Borów Tucholskich. Powierzchnia produkcyjna zakładu w Osiu to 11 000 m², a zdolności produkcyjne wynoszą aż 5 000 ton miesięcznie. Załoga liczy około 500 osób. Kolejne 800 osób pracuje w sieci sklepów Delikatesy Mięsne Gzella, obejmującej blisko 220 lokalizacji w różnych rejonach kraju.

Teraz przy Oddziale Sokołów w Osiu uruchomiony został nowy zakład przetwórstwa drobiu. Realizacja inwestycji rozpoczęła się w październiku 2019 roku. Przestrzeń zakładu drobiowego, na którą składa się dział rozbioru, pakowania i ekspedycji, to niemal 400 m². Docelowo, przy funkcjonowaniu zakładu na dwie zmiany, pracować tu ma ok. 40 osób. Zdolności produkcyjne dotyczące podziału i pakowania tuszek drobiowych wynoszą ok. 40 ton na dobę. – Ta inwestycja ma dla nas ogromne znaczenie – mówi Dariusz Soszyński, Dyrektor Oddziału Sokołów w Osiu. – Dzięki niej, rozwijamy nasze moce produkcyjne w kolejnym obszarze, jakim jest przetwórstwo drobiu. Postawiliśmy na nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym cały proces przebiega sprawnie i efektywnie.

Linia rozbiorowa w nowo uruchomionym zakładzie została wyposażona w terminale wagowe z intuicyjnym interfejsem. To rozwiązanie, w połączeniu z całkowicie zintegrowanym systemem rozliczeniowym, pozwoliło w znacznym stopniu zautomatyzować cały proces. W zakładzie zastosowano wysokowydajne systemy chłodnictwa oparte na agregatach chłodniczych Copeland i Bitzer o podwyższonej efektywności chłodniczej i optymalizacji wydatku energetycznego. Zastosowane rozwiązania systemowe gwarantują 100% pełnej identyfikowalności, od przyjęcia surowca do końcowego etapu produkcji. Dzięki automatyzacji i zastosowanej technologii, czas od przyjęcia tuszki do wejścia na magazyn zapakowanych elementów z niej pozyskanych, wynosi nie więcej niż godzinę. Surowiec dostarczany do zakładu każdego dnia roboczego jest w tym samym dniu wprowadzany do dystrybucji w sieci Delikatesów Sokołów oraz Delikatesów Gzella.

Uruchomienie rozbioru drobiu w zakładzie w Osiu pozwoliło na wprowadzenie na rynek marki Uczta Drób. Asortyment linii obejmuje takie wyroby, jak kurczak świeży, kurczak rosołowy, poszczególne elementy z kurczaka oraz podroby. – Naszym priorytetem jest niezmiennie dostarczanie konsumentom świeżego, wysokiej jakości, smacznego produktu – podsumowuje Dariusz Soszyński, Dyrektor Oddziału Sokołów w Osiu. – Jestem przekonany, że również nasza nowa inwestycja pozwoli nam spełniać oczekiwania konsumentów.

Dobry przepis na bezpieczeństwo w branży przetwórstwa mięsa

Czy praca w branży przetwórstwa mięsa
w Polsce jest bezpieczna? Mimo modernizacji części zakładów, związanej m.in.
z dostosowaniem do przepisów sanitarno-weterynaryjnych Unii Europejskiej, statystyki dotyczące wypadków w tej branży nadal niepokoją. W latach 2013-2017 w zakładach przetwórstwa mięsnego 235 osób zostało poszkodowanych w wypadkach przy pracy,
w tym 12 poniosło śmierć, a 65 odniosło ciężkie obrażenia.

Dane z ponad 5 tys. kontroli  Państwowej Inspekcji Pracy, prowadzonych w zakładach przetwórstwa mięsa w ostatnich latach, wskazują, że do najczęstszych nieprawidłowości odnotowywanych przez inspektorów pracy należą: niestosowanie odpowiednich środków ochrony indywidualnej, brak lub niewłaściwe urządzenia ochronne przy maszynach, wadliwe działanie lub brak oznakowania elementów sterowniczych maszyn, nieprawidłowości w zakresie oceny ryzyka zawodowego, niewłaściwe przechowywanie i stosowanie substancji chemicznych, brak lub niewłaściwe szkolenia bhp, a także brak lub niewłaściwe instrukcje bhp.

Dlatego z myślą o branży przetwórstwa mięsa Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi kampanię prewencyjno-kontrolną „Dobry przepis na bezpieczeństwo”, która będzie trwała do 2021 r. włącznie. Jej celem jest zmniejszenie zagrożeń w masarniach i ubojniach, poprawa stanu przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności bezpieczeństwa i higieny pracy, a także umożliwienie pracodawcom dostosowania zakładów do obowiązującego prawa poprzez udział w programie prewencyjnym opartym na samokontroli.

Program jest realizowany w kilku etapach.


Pierwszym etapem jest zgłoszenie firmy do programu. Następnie pracodawcy zapraszani są do udziału w szkoleniu, na którym otrzymują bezpłatne materiały pomocnicze, służące do identyfikacji nieprawidłowości występujących w zakładzie pracy i ułatwiające określenie koniecznych działań naprawczych. W trakcie szkolenia uczestnicy są przygotowywani do samodzielnego przeprowadzenia kontroli warunków pracy w zakładzie oraz określenia i wprowadzenia działań dostosowujących zakład do stanu zgodności z obowiązującymi przepisami prawa pracy.

Jednym z najważniejszych materiałów, pozwalających na realizację założeń programu, jest publikacja „Lista kontrolna z komentarzem”, zawierająca wskazówki do przeprowadzenia prawidłowej samokontroli warunków pracy w zakładzie i przykłady charakterystycznych działań naprawczych dla przedmiotowej branży.

Podczas analizy nieprawidłowości i późniejszego wdrażania działań korygujących, pracodawcy mogą zwracać się do inspektorów pracy o wskazówki i korzystać z ich specjalistycznej pomocy.

Po zakończeniu działań dostosowawczych pracodawcy przekazują do właściwego terytorialnie Okręgowego Inspektoratu Pracy wypełnioną ankietę ewidencjonującą przeprowadzone działania. Zebrane ankiety podlegają weryfikacji inspektorów pracy, którzy podejmują decyzję
o przeprowadzeniu audytu sprawdzającego w danym zakładzie pracy.

Program prewencyjny umożliwia pracodawcy skorzystanie z bezpłatnej pomocy ekspertów PIP
i w konsekwencji łatwiejsze dostosowanie zakładu do obowiązującego prawa, a tym samym zapewnienie własnej firmie standardu funkcjonowania w zgodzie z obowiązującymi przepisami. Szczegóły dotyczące programu, a także dane kontaktowe koordynatorów programu w Okręgowych Inspektoratach Pracy są dostępne na stronie kampanii www.bhpnatak.pl.

Warto odwiedzić stronę kampanii, żeby pobrać przygotowane przez PIP specjalistyczne publikacje dotyczące bezpieczeństwa pracy w masarniach i ubojniach, infografiki przedstawiające nieprawidłowości, zagrożenia i przyczyny wypadków przy pracy w zakładach przetwórstwa mięsa.

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” – ta sentencja podkreślająca znaczenie prewencji, nabiera szczególnego znaczenia w tak niebezpiecznej branży, jaką jest przetwórstwo mięsa. Ocena ryzyka zawodowego, właściwa, zgodna z przepisami organizacja pracy, a także informowanie personelu
o zagrożeniach i metodach zapobiegania wypadkom to obowiązek każdego pracodawcy. Wszystkich przedsiębiorców z branży przetwórstwa mięsa, zainteresowanych poprawą bezpieczeństwa, jakości i komfortu pracy we własnych firmach, zapraszamy do udziału w programie prewencyjnym
w ramach kampanii „Dobry przepis na bezpieczeństwo” i zachęcamy do odwiedzenia strony www.bhpnatak.pl.

Materiał przygotowany przez Państwową Inspekcję Pracy